Crinoiden Domelaar

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
jkeijzer
Has thanked: 54 times
Been thanked: 114 times
Crinoiden Domelaar

Bericht door jkeijzer » 24 feb 2013, 14:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goedemiddag,

Weekendje aan het zoeken geweest in Markelo. Tevens naar een zandwinning in Kloosterhaar geweest, maar dat was niets.

Op foto 1 volgens mij een knop van een crinoide. Excuus voor de slechte foto. In het kleinste cirkeltje de vml aansluiting op de stengel (?).

Foto 2. Crinoide die ik niet eerder bij de Domelaar heb gevonden. Sterren.

Foto 3. Veelvuldig in de Domelaar voorkomende crinoide. Zo'n concentratie in een steen, gemengd met bivalves, zie ik daar niet vaak.

Kan iemand de crino's nog een naam geven en is hier veel documentatie over bekend ?

Jeroen

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Crinoiden Domelaar

Bericht door scherven » 24 feb 2013, 14:45

jkeijzer schreef:
goedemiddag,

Weekendje aan het zoeken geweest in Markelo. Tevens naar een zandwinning in Kloosterhaar geweest, maar dat was niets.

Op foto 1 volgens mij een knop van een crinoide. Excuus voor de slechte foto. In het kleinste cirkeltje de vml aansluiting op de stengel (?).

Foto 3. Veelvuldig in de Domelaar voorkomende crinoide. Zo'n concentratie in een steen, gemengd met bivalves, zie ik daar niet vaak.

Kan iemand de crino's nog een naam geven en is hier veel documentatie over bekend ?

Jeroen
Hallo Jeroen, jij doet daar leuke vondsten.
Ik heb even voor je nagekeken. Kom tot de conclusie dat het verml. een Facetocrinus is uit het Onder Devoon, zou Rijn-Maas kunnen zijn maar ook Devoon van Oostelijk Duitsland. ik heb ze zelf uit het Weserbergland bij Hamelen. Als je even Googlet, Crinoiden dan kom je op een artikel over Luxemburg dat is een grote publikatie met vele foto van Crinoiden.
Succes, gr.Ben-Lochem

0000000000

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Antw: Crinoiden Domelaar

Bericht door scherven » 24 feb 2013, 14:46

scherven schreef:
jkeijzer schreef:
goedemiddag,

Jeroen
Hallo Jeroen, jij doet daar leuke vondsten.
Ik heb even voor je nagekeken. Kom tot de conclusie dat het verml. een Facetocrinus is uit het Onder Devoon, zou Rijn-Maas kunnen zijn maar ook Devoon van Oostelijk Duitsland. ik heb ze zelf uit het Weserbergland bij Hamelen. Als je even Googlet, Crinoiden dan kom je op een artikel over Luxemburg dat is een grote publikatie met vele foto van Crinoiden.
Succes, gr.Ben-Lochem
Ps. Hoe kom jij op de Dommelaar in het weekend ?

0000000000

jkeijzer

Bericht door jkeijzer » 24 feb 2013, 15:13

Ik kom niet op de Domelaar op zaterdag en zondag. Afgelopen vrijdag ben ik er de hele middag geweest. Weekendje zoeken was misschien niet de juiste opmerking. Ben zaterdag wel bezig geweest met prepareren.

Bedankt voor de info Ben.

Jeroen

Opal
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Bericht door Opal » 24 feb 2013, 20:47

Leuk om Domelaar materiaal te zien.
Dat van dat weekendje was ook het eerste wat mij opviel.
Sta je trouwens bij de Poppe op de camping?

Grt

Rolf

't geet zo als 't geet!

jkeijzer

Bericht door jkeijzer » 24 feb 2013, 21:32

M'n schoonmoeder heeft een huisje op de Poppe. Normaal gesproken kan ik kan altijd net nog op vrijdagmiddag een paar uur zoeken op de Domelaar. Afgelopen week zijn we al op donderdag gegaan. Ik had toegang gekregen op Balderhaar, de noordelijke put. Daar heeft de zandzuiger echter een kleine zuigkop, waardoor grind 30-60 mm zo ongeveer het grofste is dat ze omhoog halen. 1 afdruk van een crinoide gevonden in anderhalf uur zoeken. Niet echt de moeite.

Later, Jeroen

Plaats reactie