Avontuurtje dicht bij huis
Avontuurtje dicht bij huis
Hallo iedereen,
Bijna als bezeten door fossielen zag ik overal wel iets in en was ik dus ook aan het rondneuzen in mijn eigen dorp, maar meestal was dit echter maar een fata morgana (al heeft het me een mooie vuursteen opgeleverd). Tot dat ik dinsdag aan het plekje kom waar ik al 8 jaar bijna iedere dag mijn fiets zet en mijn sleutels vallen. Door deze actie kwam het bovenste laagje aarde los en zag ik een schelpje liggen in een laagje zand(zie foto 1). Deze heb ik dan tegen de zon gehouden (het was dinsdag zeer zonnig)en deze liet op een klein plekje na geen licht meer door. Vandaag heb ik na school twee handjesvol van hetzelfde zand mee naar huis genomen en door de keukenzeef van mijn moeder laten gaan. Er bleef meer steken dan dat ik ooit gedroomd had dat er in de ondergrond van mijn dorp zou zitten (er is mij altijd verteld geweest dat in de zanden van Diest er bijna niets te vinden valt).
Volgens mij zijn ze echter niet origineel van deze streek, en al zeker niet van zo direct onder het oppervlakte. Een jaar of twee geleden hebben ze daar aan de bushalte een nieuw kruispunt aangelegd, mijn mogelijke theorieën zijn dan dat ze ofwel zand elders vandaan hebben gehaald, ofdat de lagen volledig omgedraaid werden en dus hetgene dat helemaal onder de harde ijzerzandsteen lag nu vanboven is gekomen.
Bijgevoegd heb ik ook een foto van het zand waaruit het is gekomen (niet de hoeveelheid, maar hetgene dat niet in het opvangbakje terecht is gekomen :p), misschien kan dit een aanwijzing zijn naar de oorsprong en tijdstip van deze kleine fossielrestjes. Het betreft vooral bivalven, gastropoden en ook drie fragmentjes van zeepokken.
Persoonlijk ben ik bijzonder blij met deze vondsten.

Ik heb nog niets gedetermineerd maar daar zet ik me later nog aan. (Nu eerst het grootcharterboek van Leuven transscriberen)
groetjes,
Jente.
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Avontuurtje dicht bij huis
Dag Jente,
Leuk verhaal. Ik ben zelf ook van Leuven en heb nog niet zo lang geleden een vergelijkbaar verhaal gehad: mijn vrouw kwam thuis met een gerolde haaientand die ze bij ons op de stoep had opgeraapt (of all places). Er waren net wat wegenwerken geweest en ik vermoed dat het fossiel uit het vulzand kwam dat ze van elders hebben laten aanvoeren.
Leuk verhaal. Ik ben zelf ook van Leuven en heb nog niet zo lang geleden een vergelijkbaar verhaal gehad: mijn vrouw kwam thuis met een gerolde haaientand die ze bij ons op de stoep had opgeraapt (of all places). Er waren net wat wegenwerken geweest en ik vermoed dat het fossiel uit het vulzand kwam dat ze van elders hebben laten aanvoeren.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Avontuurtje dicht bij huis
Ze zijn in Leuven nog steeds bezig (mijn weg door de Tiensestraat wordt continu geblokkeerd), met dat ik daar nu ook bijna dagelijks rondloop, dus misschien hebben jij of je vrouw binnenkort nog eens de kans. (of ik :p )Frederik schreef:
Dag Jente,
Al woon ik niet in Leuven, maar zo'n 20 kilometer verder

groetjes, Jente.
[Bewerkt door jentevdw op 07-03-2013 om 16:40 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Avontuurtje dicht bij huis
Gek, ben ik gisteren nog geweest. Blijkbaar niet genoeg naar beneden gekeken. 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Avontuurtje dicht bij huis
Er staan volgens mij nog steeds hekken rond het interessante (lees: diep uitgegraven) deel van de Tiensestraat.Frederik schreef:
Gek, ben ik gisteren nog geweest. Blijkbaar niet genoeg naar beneden gekeken.