Deel van een schedelbeen Mosasaurus.
Deel van een schedelbeen Mosasaurus.

Schedelbeen van een (Mosasaurus.
Deze wel zeer zeldzame vondst werd gedaan in de Formatie van Gulpen.(Kalksteen van Lanaye) in het jaar 2006.
Basioccipitaal of het achterste gedeelte van de schedel (regelt o.a. de ademhaling).
De uitstekende punt naar voren noemt men de Parasphenoid.
Sphenoid betekent: een vlinderachtig stuk bot dat zich bevindt aan de basis van de schedel.
Boven het occipital condyle (zie foto) bevind zich de toegang van de zenuwstreng naar de hersenen.
Het occipital condyle of achterhoofdknobbel beweegt in het Atlas/axiscomplex waardoor de mosa zijn hoofd in alle richtingen kan bewegen.
[Bewerkt door Arno op 07-03-2013 om 18:23 NL]
[Bewerkt door Frederik op 07-03-2013 om 00:28 NL]
fossiel-hunter Arno
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Basioccipitaal Mosasaurus.
Dag Arno,
Fantastische vondst alweer en een leuke insteek om ons ook iets bij te leren!
Als beheerder moet ik wel vragen of je iets meer aandacht wil besteden aan de zinsbouw en interpunctie in je berichten (idem voor het gebruik van quote-tags)? Het is soms wat moeilijk te volgen. 'ik-wezen'?
Fantastische vondst alweer en een leuke insteek om ons ook iets bij te leren!
Als beheerder moet ik wel vragen of je iets meer aandacht wil besteden aan de zinsbouw en interpunctie in je berichten (idem voor het gebruik van quote-tags)? Het is soms wat moeilijk te volgen. 'ik-wezen'?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Prachtige umieke vondst Arno waar zal je ons de volgende keer mee verbazen.
GR .Dominiek
GR .Dominiek
Keep looking evry time
Prachtig!! Hoe vindt u toch zulke fossielen!arno schreef:
Basioccipitaal van een (Mosasaurus.
Deze wel zeer zeldzame vondst werd gedaan in de Formatie van Gulpen.(Kalksteen van Lanaye) in het jaar 2006.
Basioccipitaal of het achterste gedeelte van de schedel (regelt o.a. de ademhaling).Stuk van de zijkant (ik-wezen)
De uitstekende punt naar voren noemt men de Parasphenoid.
Sphenoid betekent: een vlinderachtig stuk bot dat zich bevindt aan de basis van de schedel.
Basioccipitaal of het achterste gedeelte van de schedel (regelt o.a.de ademhaling).Stuk van de zijkant (ik-wezen)
Boven het occipital condyle bevind zich de toegang van de zenuwstreng naar de hersenen. Deze hersenen zijn steeds weer verrassend klein ten opzichte van het grote lichaam wat ze zouden moeten besturen.
Het occipital condyle of achterhoofdknobbel beweegt in het Atlas/axiscomplex waardoor de mosa zijn hoofd in alle richtingen kan bewegen.
Ik heb u trouwens gemaild.
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Antw: Deel van een schedelbeen Mosasaurus.
Prachtige vondst! en verhaal 
Hoewel ik ook niet weet wat "ik-wezen" betekend, vind ik juist dat jou stukjes uitleg juist heel goed en prettig leesbaar zijn.
Peter

Hoewel ik ook niet weet wat "ik-wezen" betekend, vind ik juist dat jou stukjes uitleg juist heel goed en prettig leesbaar zijn.
Peter
donckey
Ja dat vind ik ook ik heb tot dat ik - wezen geen moeilijk heden gelezen.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
Arno, je blijft de mensen hier keer op keer weer verbazen! Een goede raad : blijf er vooral mee door gaan!:)
Prachtig stuk weeral.
Mvg,
Dirk
Prachtig stuk weeral.
Mvg,
Dirk
Op reis in een van de mooiste avonturen zelf...het leven!

Geachte heren,
Mag ik jullie erop wijzen dat bericht zeer verkeerderlijk is weer gegeven?
Het getoonde object is het basisphenoid (basisplenoid op foto Mike Everhart). Op bovenstaande foto bevindt dat bot zich RECHTS. Het middelste bot is basioccipitaal met het occipital condyle (duidelijk te zien. Links is het opisthotic samen gefuseerd met het paroccipetaal uitsteeksel van de opisthotic en supratemporal.Het ietwat donkere gaatje erin is de ingang tot het binnenoor.
Deze vondst komt onder nummer NHMM LV 2005 in het NatuurHistorisch Museum Maastricht te liggen en ligt op dit moment in Dallas voor scanning. Het betreft een bijna complete braincase van Halisaurus arambourgi en is als paratype toegevoegd aan het holotype.
Ook moet het duidelijk zijn dat het bot 'basioccipitaal' niks regelt, zelfs de ademhaling niet , maar de daarboven liggende hersenstam.
[Bewerkt door Plikona op 07-03-2013 om 21:54 NL]
[Bewerkt door Plikona op 07-03-2013 om 22:41 NL]
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dat is helder. Hoe moet ik me op jouw foto oriënteren Plikona? Kijken we hier tegen de onderzijde van het basioccipitaal aan?
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Dag Arno,
Dat het basioccipitaal zelf de ademhaling niet regelt lijkt me evident?
Wat bedoel je met 'stuk van de zijkant (ik-wezen)'? Dat zal je nog even beter moeten toelichten.
Enkele tips want het loopt toch een beetje de spuigaten uit:
Voor de leesbaarheid van je berichten is het belangrijk dat je correct leert quoten. Een quote moet steeds beginnen met
[ quote ]
en eindigen met
[ /quote ]
uiteraard zonder de spaties. Zo moeilijk kan het niet zijn want deze tags staan er automatisch wanneer je kiest voor 'bericht bijvoegen bij antwoord'.
Respecteer het copyright. Je kan niet zomaar foto's van Mike Everhart voorzien van je eigen initialen en deze op fossiel.net plaatsen. Ik heb deze foto er dan ook uitgehaald. Zie ook onze forumregels!
Tot slot denk ik dat je de jongere forumleden niet moet onderschatten. Ik heb er hier al zien passeren die op erg jonge leeftijd perfect en correct hun weg kenden met dit soort termen. Eenvoudig is goed, maar het moet bovenal juist zijn.
[Bewerkt door Frederik op 07-03-2013 om 00:27 NL]
Dat het basioccipitaal zelf de ademhaling niet regelt lijkt me evident?
Wat bedoel je met 'stuk van de zijkant (ik-wezen)'? Dat zal je nog even beter moeten toelichten.
Enkele tips want het loopt toch een beetje de spuigaten uit:
Voor de leesbaarheid van je berichten is het belangrijk dat je correct leert quoten. Een quote moet steeds beginnen met
[ quote ]
en eindigen met
[ /quote ]
uiteraard zonder de spaties. Zo moeilijk kan het niet zijn want deze tags staan er automatisch wanneer je kiest voor 'bericht bijvoegen bij antwoord'.
Respecteer het copyright. Je kan niet zomaar foto's van Mike Everhart voorzien van je eigen initialen en deze op fossiel.net plaatsen. Ik heb deze foto er dan ook uitgehaald. Zie ook onze forumregels!
Tot slot denk ik dat je de jongere forumleden niet moet onderschatten. Ik heb er hier al zien passeren die op erg jonge leeftijd perfect en correct hun weg kenden met dit soort termen. Eenvoudig is goed, maar het moet bovenal juist zijn.
[Bewerkt door Frederik op 07-03-2013 om 00:27 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)