Zeer grote mammoetkies, zelf gevonden, meer info?
Zeer grote mammoetkies, zelf gevonden, meer info?

Nu alweer vele jaren geleden heb ik deze mammoetkies gevonden in het afval van een baggermolen in Giesbeek (nabij Arnhem) aan de IJssel. Dit is niet de enige die ik ooit heb gevonden maar wel het grootste, zwaarste en compleetste exemplaar. Nu ben ik niet specifiek een fossielenverzamelaar, maar als zoon van een binnenvaartschipper die zand vervoert kwam ik vrijwel wekelijks met oude zaken in aanraking.
Wellicht kan iemand nog iets meer zeggen over deze kies? Ik heb hem net op een personenweegschaal gezet en hij weegt 5 kilo. Hij is 26cm lang, 23cm hoog en 9cm dik.
Ik heb ook nog wat rugwervels (maar daarover meer in een andere post).
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Zeer grote mammoetkies, zelf gevonden, meer info?
Hier valt zeker iets over te zeggen, nl. dat het een pracht stuk is in een bijzonder goede bewaartoestand. Fijn hoe ook de kleinere wortels in grote mate bewaard zijn gebleven. Het betreft m.i. een kies van M. primigenius, ik laat het aan anderen over om een uitspraak te doen over kaakdeel en/of leeftijd.
De kies ziet er na vele jaren goed uit, wat wil zeggen dat je 'm wellicht goed hebt ontzilt en behandeld. Hoe heb je dat aangepakt?
De kies ziet er na vele jaren goed uit, wat wil zeggen dat je 'm wellicht goed hebt ontzilt en behandeld. Hoe heb je dat aangepakt?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt voor je antwoord Frederik! De kies is niet in zout water gevonden maar heeft na de vondst wel wekenlang in regelmatig ververst schoon water gelegen. Daarna langzaam gedroogd, helaas zijn er daarbij wel enige scheurtjes ontstaan.
De kies is daarna wellicht niet op de beste manier behandeld, namelijk met blanke lak (jaja, mijn vader is schipper en dat spul was nu eenmaal voorhanden). Maar dit is al vele jaren geleden (meer dan 10 jaar) en tot nu toe heeft er absoluut niets losgelaten en is er niets verkruimeld of wat dan ook.
De kies is daarna wellicht niet op de beste manier behandeld, namelijk met blanke lak (jaja, mijn vader is schipper en dat spul was nu eenmaal voorhanden). Maar dit is al vele jaren geleden (meer dan 10 jaar) en tot nu toe heeft er absoluut niets losgelaten en is er niets verkruimeld of wat dan ook.
Prachtig!spotmatic schreef:
Nu alweer vele jaren geleden heb ik deze mammoetkies gevonden in het afval van een baggermolen in Giesbeek (nabij Arnhem) aan de IJssel. Dit is niet de enige die ik ooit heb gevonden maar wel het grootste, zwaarste en compleetste exemplaar. Nu ben ik niet specifiek een fossielenverzamelaar, maar als zoon van een binnenvaartschipper die zand vervoert kwam ik vrijwel wekelijks met oude zaken in aanraking.
Wellicht kan iemand nog iets meer zeggen over deze kies? Ik heb hem net op een personenweegschaal gezet en hij weegt 5 kilo. Hij is 26cm lang, 23cm hoog en 9cm dik.
Ik heb ook nog wat rugwervels (maar daarover meer in een andere post).
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
volgens mij de "M3" zeker uit de bovenkaak
Theo
volgens mij de "M3" zeker uit de bovenkaak
Theo
Hallo Theo, ik zie alleen geen bolling in de kies, het was toch zo: Is de kies bol= bovenkaak, is de kies hol=onderkaak.
Of zit ik nu helemaal fout?
Of zit ik nu helemaal fout?

Hier mijn poster met ondermeer een paar mammoetkiezen. In de midden rechts bovenkaks, daaronder onderkaakse
't is maar hoe je hol en bol bekijkt
Kon hem hier niet in zijn volle glorie neerpoten, bestand is 23 MB groot
Theo
In ieder geval is mijn kies duidelijk bol en niet hol, dus een bovenkaakskies. Dank voor de verdere informatie!
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Theo, die poster in volle glorie, zou je die willen delen? En als je nog meer vergelijkingsmateriaal hebt (en wilt delen) is dat ook welkom 
Ik merk het wel.
Groeten,
Richard (smaug 1 @ gmail . com (zonder spaties dus))

Ik merk het wel.
Groeten,
Richard (smaug 1 @ gmail . com (zonder spaties dus))
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!