Nog een trilo uit Marokko.
Nog een trilo uit Marokko.

Om wat tegengewicht te plaatsen tegenover de vele mooie topics ivm strandvondsten, komt hier nog eens een prep-story van een Marokkaanse trilobiet uit het Devoon.
De eerste foto laat zien hoe hij er uitzag bij aankoop. Hoopgevend hier is dat al een redelijk groot stuk van de thoraxsegmenten vrijgekomen is bij het splitsen van de steen. De matrix lijkt dus goed los te komen van het fossiel.
En inderdaad, de preparatie verliep als een fluitje van een cent. D.w.z. als ik de schaal naderde met de prepareerpen sprong de matrix mooi weg. Uiteindelijk heb ik deze trilo dan ook kunnen prepareren zonder een enkele "hit".
Wel kwam er een verrassing op het einde toen ik de laatste pleurae aan de rechterkant vrijmaakte.
Het bleek immers dat deze trilo een prooi was geworden van een predator. Twee pleura-uiteinden waren weggebeten en een derde was losgescheurd, maar zat nog in de matrix.
Determinatie van dit beestje is nog niet rond. Het behoort zeker tot de familie van de Phacopidae; ik dacht aan een Reedops sp., maar mogelijk is het een Boeckops sp..
Voorlopig weet ik ook niets over de juiste vindplaats en de ouderdom, maar hier hoop ik nog achter te komen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Nog een trilo uit Marokko.
Prachtig maar heb je die niet al kort geleden geplaatst heb je geen oudere vondsten?
i.v.m er zullen namelijk veel verzamelaars zijn die die topic al gelezen hebben.
GR. Dominiek
i.v.m er zullen namelijk veel verzamelaars zijn die die topic al gelezen hebben.
GR. Dominiek
Keep looking evry time
Prachtig geprepareerd!Lugo schreef:
Om wat tegengewicht te plaatsen tegenover de vele mooie topics ivm strandvondsten, komt hier nog eens een prep-story van een Marokkaanse trilobiet uit het Devoon.
De eerste foto laat zien hoe hij er uitzag bij aankoop. Hoopgevend hier is dat al een redelijk groot stuk van de thoraxsegmenten vrijgekomen is bij het splitsen van de steen. De matrix lijkt dus goed los te komen van het fossiel.
En inderdaad, de preparatie verliep als een fluitje van een cent. D.w.z. als ik de schaal naderde met de prepareerpen sprong de matrix mooi weg. Uiteindelijk heb ik deze trilo dan ook kunnen prepareren zonder een enkele "hit".
Wel kwam er een verrassing op het einde toen ik de laatste pleurae aan de rechterkant vrijmaakte.
Het bleek immers dat deze trilo een prooi was geworden van een predator. Twee pleura-uiteinden waren weggebeten en een derde was losgescheurd, maar zat nog in de matrix.
Determinatie van dit beestje is nog niet rond. Het behoort zeker tot de familie van de Phacopidae; ik dacht aan een Reedops sp., maar mogelijk is het een Boeckops sp..
Voorlopig weet ik ook niets over de juiste vindplaats en de ouderdom, maar hier hoop ik nog achter te komen.
Lugo
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Feestelijk! Wat zijn de afmetingen van dit beestje? Dat kan misschien helpen bij de determinatie.
Doet me heel erg aan Reedops denken. Straks eens in de literatuur bladeren.
[Bewerkt door Frederik op 08-03-2013 om 21:43 NL]
Doet me heel erg aan Reedops denken. Straks eens in de literatuur bladeren.
[Bewerkt door Frederik op 08-03-2013 om 21:43 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt voor de reacties.
De lengte van dit beestje bedraagt, zoals hij op de matrix zit, 4,2 cm.
In volledig gestrekte toestand kan hier nog een paar mm bijkomen.
Dominiek,
mijn vorige posting met als titel Drotops megalomanicus, ging over een veel grotere trilobiet ( ongeveer 12 cm). Ondertussen weet ik ook dat dit een verkeerde benaming is. Het gaat, zoals Frederik al eerder opperde, over een Hypsipariops vagabundus.
mvg
Lugo
De lengte van dit beestje bedraagt, zoals hij op de matrix zit, 4,2 cm.
In volledig gestrekte toestand kan hier nog een paar mm bijkomen.
Dominiek,
mijn vorige posting met als titel Drotops megalomanicus, ging over een veel grotere trilobiet ( ongeveer 12 cm). Ondertussen weet ik ook dat dit een verkeerde benaming is. Het gaat, zoals Frederik al eerder opperde, over een Hypsipariops vagabundus.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Mooi dat je nu je goede determinatie hebt en het was niet gemeen bedoelt maar twee keer het zelfde posten snel achter elkaar is meestal niet zo leuk maar jouw mooie foto en preperatie zorgen er voor dat dat niet uit maakt.
GR. Dominiek
GR. Dominiek
Keep looking evry time
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het is niet hetzelfde stuk, een andere soort, van een andere locatie. De preparatie van beide stukken hebben ook voor andere uitdagingen gezorgd. Dus het is niet écht hetzelfde. Maar zoals je zegt.... het maakt niet zoveel uit. 
Geniet gewoon maar van de foto's.

Geniet gewoon maar van de foto's.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)