Botjes Zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rick99
Botjes Zandmotor

Bericht door Rick99 » 17 mar 2013, 14:01

Afbeelding

Afbeelding

Deze 2 botjes heb ik ook vanochtend op de ZM gevonden. De rechter is denk ik een koot van... en de rechter een muizenbotje.

Het kootje is 33mm en het muizenbotje is 16mm. Het kootje heb ik gevonden in het droge zand, het muizenbotje komt uit het schelpengruis.

Bedankt,

Gr. Rick

Carcharoides
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Botjes Zandmotor

Bericht door Carcharoides » 17 mar 2013, 14:22

De linker lijkt op een kootje van een zeehond, weet alleen niet helemaal zeker of dat past bij de afmeting.

Groeten, Gerard

jkeijzer
Has thanked: 60 times
Been thanked: 118 times

Bericht door jkeijzer » 17 mar 2013, 14:47

Afbeelding

Rick,

Beetje bizarre foto. Mijn zoontje heeft laatst bij een natuurclub uileballen uitgeplozen. Ik heb net even in bakje met hierbij verzamelde botjes gekeken en een dijbeentje (femur) van een muis gevonden. Hele botje is een centimeter lang. Het stukje femur dat jij hebt gevonden is van een (veel) groter dier dan een muis. Bijv. konijn, haas, etc.

Groeten, Jeroen

Rick99
Antw: Antw: Botjes Zandmotor

Bericht door Rick99 » 17 mar 2013, 14:54

jkeijzer schreef:
Rick,

Beetje bizarre foto. Mijn zoontje heeft laatst bij een natuurclub uileballen uitgeplozen. Ik heb net even in bakje met hierbij verzamelde botjes gekeken en een dijbeentje (femur) van een muis gevonden. Hele botje is een centimeter lang. Het stukje femur dat jij hebt gevonden is van een (veel) groter dier dan een muis. Bijv. konijn, haas, etc.

Groeten, Jeroen
Dat is dan nog bijzonderder toch? Ik heb allebei de botjes nog is opgemeten en het konijn, haas enz. botje is 17mm en het (zeehonden)kootje is 34mm.

Gr. Rick

Rick99

Bericht door Rick99 » 21 mar 2013, 14:13

Het hazen/konijnen botje is trouwens wel hol, dus dan zou het toch ook een vogelbotje kunnen zijn? Of was het ook zo dat pijpbeenderen van zoogdieren ook hol waren?

Bedankt,

Rick

[Bewerkt door Rick99 op 21-03-2013 om 14:14 NL]

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 22 mar 2013, 16:33

Hoi Rick,

Mooi botje.

Ik zag dit topic een beetje laat maar het gaat hier niet om een dijbeen van een konijn.
Dijbeenderen van konijnen zijn een stuk groter (ca. 8cm), het gewricht staat van het dijbeen van een konijn staat naar de zijkant gericht en niet omhoog zoals bij het gevonden botje.

Gezien het formaat zou het dijbeen beter passen een woelrat. De dijbeenderen van een woelrat zijn compleet ongeveer 2cm. Dit past beter dan dat van een konijn.

Google maar eens rabbit femur. Dan kun je het vergelijken met je gevonden botje.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

SantanaFormatie
Antw: Antw: Botjes Zandmotor

Bericht door SantanaFormatie » 22 mar 2013, 16:35

Rick99 schreef:
Het hazen/konijnen botje is trouwens wel hol, dus dan zou het toch ook een vogelbotje kunnen zijn? Of was het ook zo dat pijpbeenderen van zoogdieren ook hol waren?

Bedankt,

Rick

[Bewerkt door Rick99 op 21-03-2013 om 14:14 NL]
Hoi,

Botjes van kleine zoogdieren kunnen soms hol zijn. Maar eigenlijk zijn botten van zoogdieren van nature niet hol.

Gr,
Sander

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 22 mar 2013, 17:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Rick en Sander,hier een gelijkaardig botje die ik deze week heb gevonden in het gruis,het is wel hol aan de binnenkant.GR

strandjutters

Rick99

Bericht door Rick99 » 23 mar 2013, 14:21

Bedankt Sander en Pascal. Een dijbeen van een woelrat dus. Komt hij uit het holoceen of nog ouder? Of is dit moeilijk te bepalen?

Zou de (zeehonden)koot uit het mioceen komen? Hij is gevonden tussen het gruis waar de haaientanden (cosmopolitodus hastalis) ook in lagen en c. hastalis is mioceen toch?

@Pascal mijn botje is ook hol

Gr. Rick

[Bewerkt door Rick99 op 23-03-2013 om 14:22 NL]

SantanaFormatie

Bericht door SantanaFormatie » 23 mar 2013, 15:59

Hoi Rick,

Woelrat vondsten komen meestal uit het laat-Pleistoceen en Holoceen.

De koot van de zeehond hoeft helemaal geen Mioceen ouderdom te hebben ook al is het naast een haaientand gevonden. Doordat het zand opgespoten is, is het zand erg gemixt. Hierdoor kunnen oude en jonge fossielen naast elkaar liggen.
Je zou het aan de fossilisatiegraad moeten kunnen zien.

Gr,
Sander

Plaats reactie