Neithea Regularis

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Neithea Regularis

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2013, 08:07

Afbeelding

Hier komt een mooie vondst uit het Vaalser Groenzand van Aken (D). Grootte is ongv. 7 x 7 cm! Ik denk dat het een Neithea Regularis (SCHLOTHEIM, 1813) is. Tenmindste is deze soort typisch (alhoewel zelden) voor de vindplaats.

Groeten
Oliver

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Neithea Regularis

Bericht door Ahuijsmans » 18 mar 2013, 09:15

heel mooi hubertus, lees ook jouw bijdrages bij t duitse forum regelmatig!

Hou deze zeldzame vindplaats maar goed voor jezelf!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2013, 09:43

De vindplaats is niet echt geheim. Er zijn maar een paar plekken waar het Vaalser Groenzand in Aken ontsloten is: in de "Aachener Wald" (Akense Bos tussen het zuiden van Aken, Hauset (B) en Vaals) en op de Lousberg. Deze is althans een geoloogisch en archeoloogisch monument, omdat er o.a. werktuigen uit het Neolithikum gevonden zijn.

Groeten Oliver

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 18 mar 2013, 11:02

Zijn er buiten schelpen ed. nog meer vondsten gedaan? Ik lees dat de oudste resten van mosasaurus in deze formatie gevonden worden?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

hubertus68
Antw: Antw: Neithea Regularis

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2013, 11:42

ahuijsmans schreef:
Zijn er buiten schelpen ed. nog meer vondsten gedaan? Ik lees dat de oudste resten van mosasaurus in deze formatie gevonden worden?
Meestal vind je er schelpen en slakken (de stenen zijn er soms vol van). Helaas zijn de meeste stukken alleen als steenkern bewaart.
Maar soms vind je dan toch zo een leuke schelp...

Ja, er zijn Mosasaurus-vonsten gedaan. Ik zelf heb helaas nog geentje gevonden, aleen een haaientandje een paar weken geleden.

Groeten
Oliver

Arno

Bericht door Arno » 18 mar 2013, 16:51

hubertus68 schreef:
De vindplaats is niet echt geheim. Er zijn maar een paar plekken waar het Vaalser Groenzand in Aken ontsloten is: in de "Aachener Wald" (Akense Bos tussen het zuiden van Aken, Hauset (B) en Vaals) en op de Lousberg. Deze is althans een geoloogisch en archeoloogisch monument, omdat er o.a. werktuigen uit het Neolithikum gevonden zijn.

De verscheidenheid aan fossielen die op deze plekken word gevonden zijn gering en van slechte kwaliteit.Sowieso zijn ontsluitingen aan de voet van de Lousberg in Aken en op sommige holle wegen in het Achener Wald verboden gebieden om daar nog te graven. Dat geldt ook voor Kelmis en Hauset .Niet lonende om hier nog de grond om te woelen.

Tussen Terziet-Camerig en Cottessen vindt je ook nog enkele ontsluitingen .Liggen in een prachtige natuurgebied dat niet verstoord mag worden .

fossiel-hunter Arno

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 18 mar 2013, 19:01

Hallo Arno en iedereen!

dat klopt. Er mag nergens gegraven worden.
Had ik vergeten te schrijven. Maar als je een losse steen vind, zal niemand kwaat zijn als je hem meeneemt...

Betreffende de kwaliteit: Als je zo'n mooie grote Neithea "eruit halt" vind ik het lonend genoeg.

[Bewerkt door hubertus68 op 19-03-2013 om 10:51 NL]

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 20 mar 2013, 00:18

Hallo Arno,

betreffende de ontsluitingen in de buurt van Terziet/Camerig... Heb je een tip, waar men daar naast de geologische monumenten nog kan graven?

Groeten
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 20 mar 2013, 02:33

"Verscheidenheit" is niet altijd een criterium om te zoeken. Ik ken verzamelaars, die honderte zee-egels verzamelt hebben..

Arno

Bericht door Arno » 20 mar 2013, 09:36

hubertus68 schreef:
Hallo Arno,

betreffende de ontsluitingen in de buurt van Terziet/Camerig... Heb je een tip, waar men daar naast de geologische monumenten nog kan graven?

Groeten
Oliver
Beste Oliver,

om een antwoord te geven op je vraag.Lijkt mij het beste dat je het Boekwerk van

Geologie van Nederland
Krijt van Zuid-Limburg W.W.Felder
P.W.Bosch
aanschaft. Verkrijgbaar bij Naturalis.
Hierin staan alle afzettingen beschreven en ook de gebieden waar deze waren ontsloten in het verleden.

fossiel-hunter Arno

Plaats reactie