Beitel

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Mega_Lo
Beitel

Bericht door Mega_Lo » 31 mar 2013, 12:29

Beste Forum,

Welke beitel kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt,
Nikola.

mendel
Antw: Beitel

Bericht door mendel » 31 mar 2013, 12:39

Hoi Nikola,
Ik raad je een estwing beitel aan.
Hier is een link voor verschillende soorten beitels http://www.bodemschat.nl/shop/advanced_ ... el&x=0&y=0
Zoek je er trouwens eentje voor aanstaande zaterdag?

Grtz mendel

[Bewerkt door mendel op 31-03-2013 om 11:40 NL]

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 31 mar 2013, 16:43

Ja, ik zoek er een voor zaterdag :D

Ik wist die site al,
maar ik weet niet WELKE beitel het beste is.

mendel
Antw: Antw: Beitel

Bericht door mendel » 31 mar 2013, 16:54

Mega_lo schreef:
Ja, ik zoek er een voor zaterdag :D

Ik wist die site al,
maar ik weet niet WELKE beitel het beste is.
Dit is wel een goede http://www.bodemschat.nl/shop/bodemscha ... s_id=52112

Grtz mendel

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 01 apr 2013, 01:06

Hoi,

Arbo-mama met wat tips. Het klinkt misschien alemaal wel wat overdreven maar het is wel goed om ook aan te denken, de "Persoonlijke Beschermingsmiddelen" en het in de groeve werken op een manier zodat je jezelf niet overbelast. Als je het rustig aan doet met het goede gereedschap kun je een hele dag door bikken naar hartelust.

Als je een hamer bij de beitel zoekt, kun je het beste een zogenaamd vuistje van 500 - 750 gram bij zoeken. Een vuistje is een rechthoekige hamer met aan weerszijden een plat vlak. Standaard is een vuistje leverbaar vanaf 1 kg, maar dat kan al snel te zwaar worden als je nog niet volwassen / een meisje bent. Als je dan toch doorzet met hakken kan je overbelast raken. Niet zo fijn, weet ik uit ervaring. Niet in een groeve, maar bij wegbikken van oude pleisterlagen bij bouwhistorisch onderzoek maak je veel van dezelfde bewegingen.

Veiligheidsbril! Noodzakelijk bij hakken in gesteente. Geen discussie, gewoon doen. Gehoorbescherming moet je zelf inschatten.

Om je rug te sparen kan je het beste niet teveel gebukt maar zo mogelijk geknield werken. Handig zijn dan kniebeschermers. Op deze site http://www.rgbouwmachines.eu/categories.php?cid=50 staan professionele, maar een tuinknielkussen van de lokale tuinierwinkel werkt op zich ook best redelijk.

Ik heb alleen een hekel aan van die kussentjes, omdat je ze steeds met de hand moet meenemen en verplaatsen. Die aan-de-knie-bind-dingen zitten standaard op de knie vast; dan kun je zonder nadenken ook op stenen neerploffen en aan het werk.

Een paar goede handschoenen kunnen ook geen kwaad. Met dit weer is zoiets http://coenwerkhandschoen.nl/leren-werk ... eagle.html wel lekker denk ik. Fleecegevoerd voor de warmte en soepel, maar wel relatief nauwsluitend aan hand en vingers.

Werkhandschoenen beginnen meestal voor mannen met maat 8 (ook voor dames met lange vingers) en lopen dan op tot maat 11 of 12 (voor reusachtige kolenschoppen). Je kunt je maat met een beetje zoekwerk wel op internet terugvinden. Er zijn schema's en tabellen van.

Veel plezier met zoeken en hopelijk mooie vondsten gewenst,

Suzanne

goed kijken is hééééééél belangrijk

Mega_Lo
Antw: Antw: Beitel

Bericht door Mega_Lo » 01 apr 2013, 09:54

suzy q schreef:
Hoi,

Arbo-mama met wat tips. Het klinkt misschien alemaal wel wat overdreven maar het is wel goed om ook aan te denken, de "Persoonlijke Beschermingsmiddelen" en het in de groeve werken op een manier zodat je jezelf niet overbelast. Als je het rustig aan doet met het goede gereedschap kun je een hele dag door bikken naar hartelust.

Als je een hamer bij de beitel zoekt, kun je het beste een zogenaamd vuistje van 500 - 750 gram bij zoeken. Een vuistje is een rechthoekige hamer met aan weerszijden een plat vlak. Standaard is een vuistje leverbaar vanaf 1 kg, maar dat kan al snel te zwaar worden als je nog niet volwassen / een meisje bent. Als je dan toch doorzet met hakken kan je overbelast raken. Niet zo fijn, weet ik uit ervaring. Niet in een groeve, maar bij wegbikken van oude pleisterlagen bij bouwhistorisch onderzoek maak je veel van dezelfde bewegingen.

Veiligheidsbril! Noodzakelijk bij hakken in gesteente. Geen discussie, gewoon doen. Gehoorbescherming moet je zelf inschatten.

Om je rug te sparen kan je het beste niet teveel gebukt maar zo mogelijk geknield werken. Handig zijn dan kniebeschermers. Op deze site http://www.rgbouwmachines.eu/categories.php?cid=50 staan professionele, maar een tuinknielkussen van de lokale tuinierwinkel werkt op zich ook best redelijk.

Ik heb alleen een hekel aan van die kussentjes, omdat je ze steeds met de hand moet meenemen en verplaatsen. Die aan-de-knie-bind-dingen zitten standaard op de knie vast; dan kun je zonder nadenken ook op stenen neerploffen en aan het werk.

Een paar goede handschoenen kunnen ook geen kwaad. Met dit weer is zoiets http://coenwerkhandschoen.nl/leren-werk ... eagle.html wel lekker denk ik. Fleecegevoerd voor de warmte en soepel, maar wel relatief nauwsluitend aan hand en vingers.

Werkhandschoenen beginnen meestal voor mannen met maat 8 (ook voor dames met lange vingers) en lopen dan op tot maat 11 of 12 (voor reusachtige kolenschoppen). Je kunt je maat met een beetje zoekwerk wel op internet terugvinden. Er zijn schema's en tabellen van.

Suzanne
Dankje!
Ik wist alleen niet dat je een veiligheidsbril in grorve t rooth nodig had?

mendel
Antw: Antw: Antw: Beitel

Bericht door mendel » 01 apr 2013, 09:59

Mega_Lo schreef:
suzy q schreef:
Hoi,

Suzanne
Dankje!
Ik wist alleen niet dat je een veiligheidsbril in grorve t rooth nodig had?
Je hebt er in principe geen nodig.
Alleen kan het wel handig zijn.

Grtz mendel

ivok

Bericht door ivok » 01 apr 2013, 10:21

Hamers... Herstel geo hamers, dan zeg ik estwing.

Maar kappen in mergel en met beitels.
Gamma huismerk, vuist hamer en koop je en beitel set.
Zelf heb ik de grote punt beitel en smalle platte (kleinste)
Heb nog meer, maar die 2 zijn de enige die ik echt gebruik.
Als ik in het krijt zoek betrap ik me ook vaak erop dat de estwing in de tas ligt en dat ik alleen met vuist en beitel bezig ben.

Om iets uit wand of heel groot blok te hakken, zo'n inklapbare snoeizaag. Ik vind hem handig

oeps...

redmilksnake
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Bericht door redmilksnake » 02 apr 2013, 00:11

Welk type beitel is geheel afhankelijk van hoe hard het materiaal is (zoals in 't Rooth zijn er verschillende lagen met verschillende hardheid van de mergel) en hoe hard je zelf slaat, zelf gebruik ik meerdere soorten met verschillende diktes, de kwaliteit is zeer verschillend, vooral verschillende duitse beitels zijn erg goed, de standaard beitels die in iedere doe-het-zelf zaak aanwezig zijn, zullen sneller "op" zijn. Maar als je net begint, en vooral in groeve 't Rooth, maakt dat nog niet zo erg uit. om vooral de kosten niet uit de hand te laten lopen zou ik inderdaad gewoon een vuistje kopen, met een standaard beitel erbij, beter, sterker en meer gevarieerd gereedschap kun je kopen als je meer ervaring hebt, en weet wat je wilt.
Veel succes Zaterdag! Afgelopen zaterdag werden er leuke dingen gevonden, ik plaats nog wel wat foto's.

Jonathan

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 02 apr 2013, 17:07

Beitels: in zacht spul kun je prima met de steenbeitels van de bouwmarkt uit de voeten. Wist niet precies waar jullie naar toe gingen ;-)

Ik heb beitels met handbeschermer (http://tools4all.equipment4all.eu/geree ... l-16-mm-hb), en dan kun je een smalle rechte beitel nemen (bv 2cm breed) en een met een wat uitlopend aan de onderkant breder blad, van een cm of 5, 6.

Veiligheidsbril: klinkt overdreven maar het kan zó veel ellende voorkomen. Als je net begint met bikken in stenen moet je het materiaal nog leren kennen; leren lezen. Je kunt dan ook de afslagen nog niet goed sturen. Vandaar de tip.

Heren,

veel succes!

Groet,

Suzanne

goed kijken is hééééééél belangrijk

Plaats reactie