Gehoorbeentje ZM
Gehoorbeentje ZM

Hallo,
Dit gehoorbeentje heb ik vanochtend gevonden op de Zandmotor. Ik heb hem gevonden op het droge zand. Het was leuk dat ik Bram en Dick ook tegenkwam vanochtend. Hij is 22 mm. Sorry voor de slechte foto. Ik ga proberen betere te maken.
Alvast bedankt,
Rick
[Bewerkt door Rick99 op 07-04-2013 om 11:44 NL]
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Antw: Gehoorbeentje ZM
Ik denk dat er toch echt een scherpere foto nodig is. Wel benieuwd naar wat het kan zijn.

Ik denk dat deze foto's beter zijn. Zou het misschien van een dolfijn zijn? In het topic van Pascal las ik dat zwarte gehoorbeentjes ook ouder zijn?
Gr. Rick
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Rick,het betreft volgens mij een hoorbeentje waar het Posterior en het Anterior process is van afgebroken,je heb hier in feite het deeltje met het slakkenhuis gevonden ,het gedeelte dat bij vele hoorbeentjes ontbreekt,volgens het formaat denk ik aan Potvisachtige.
Leuk dat je dit daar ook hebt gevonden,het verklaart iets meer over de Haaietanden die daar worden gevonden,dit beentje is ook Mioceen -Plioceen van ouderdom.
Ik zal eens kijken als ik mijn verzameling terug uitpak,iets gelijkaardigs vind.GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2013 om 19:26 NL]
Leuk dat je dit daar ook hebt gevonden,het verklaart iets meer over de Haaietanden die daar worden gevonden,dit beentje is ook Mioceen -Plioceen van ouderdom.
Ik zal eens kijken als ik mijn verzameling terug uitpak,iets gelijkaardigs vind.GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2013 om 19:26 NL]
strandjutters
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Gehoorbeentje ZM
Hoi Pascal,strandjutters schreef:Leuk dat je dit daar ook hebt gevonden,het verklaart iets meer over de Haaietanden die daar worden gevonden,dit beentje is ook Mioceen -Plioceen van ouderdom.
Hoe kan je bepalen dat het een Miocene-Pliocene vondst is? Je kan toch zo niks over de soort zeggen? Ben benieuwd hoe je er dan een ouderdom op kan plaatsen.
Groeten, Gerard
- strandjutters
Hallo Bram,aan welk landzoogdier had je dan gedacht,dit stukje heeft een typisch kenmerk van een zeezoogdier,heb hoorbeentjes van zeehond die lijken er niet op,van landzoogdieren heb ik nog geen hoorbeentjes gezien,en ik geloof ook niet dat ik er al zien passeren heb op het forum.Een hoorbeen bij landzoogdier zit vast aan de schedel,bij zeezoogdier,Dolfijnen en Walvissen zit dit stuk los in de schedel,en heeft dit typisch kenmerk.
Hallo Gerard,tijdens deze periodes was het hier zee,tijdens het pleistoceen was het hier land en zijn er maar weinig Walvisachtige bekend,tijdens het Eoceen kwamen ze hier nog niet voor,dan schiet er waarschijnlijk niet veel meer over dan Mioceen of Plioceen denk ik.
GR Pascal
Hallo Gerard,tijdens deze periodes was het hier zee,tijdens het pleistoceen was het hier land en zijn er maar weinig Walvisachtige bekend,tijdens het Eoceen kwamen ze hier nog niet voor,dan schiet er waarschijnlijk niet veel meer over dan Mioceen of Plioceen denk ik.
GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Hallo,hier een voorbeeldje die ik uit mijn verzameling pik die nog zit ingepakt,op het doosje staat INDET,dit wil zeggen stukjes Walvisachtige verder niet te achterhalen welke soort,wel altijd Mioceen of Plioceen.Buiten recent is van deze soorten niets bekend aan onze kusten tenzij MIO- Plioceen.GR
Ik kijk morgen mijn verzameling na,of ik een dergelijk stuk terug vind,een goede reden om mijn verzameling terug op zijn plaats te brengen.
Let op de gaatjes van de hoorzenuwen,foto drie achterkant twee gaatjes,ook bij dat van Rick,en de voorkant het typisch kenmerk.Ik noem het De Twee Ogen Met De Neus Ertussen,gelijk een doodskopje.
INDET komt niet van mij maar van Mark Walvis.
Er zijn vondsten bekend,ook in mijn verzameling waar het stukje past op een bekend perioticum die dan volledig is,dan is de kans ook groter dat er een soort kan bijgegeven worden,maar helaas is dit niet altijd zo ,net als bij de dolfijnen.GR
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2013 om 22:19 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 08-04-2013 om 22:27 NL]
strandjutters
- Markwalvis
Besten, volgens mij is dit inderdaad van een landzoogdier. Helaas ken ik die niet zo goed. Dit is een fragment van een gehoorkapsel. Je kan best vergelijken met recente soorten en bvb beginnen met de runderachtigen (koe, hert, schaap, geit).
Markwalvis