pyrietrot
pyrietrot

dit ammonietje heb ik uit een oude verzameling (gecollecteerd in de jaren '80)die ik overgenomen heb. In de binnenste windingen zag ik een verdachte vuilwitte kleur; toen ik met een scherpe naald er in kraste kwam er steeds meer wit poeder uit. Ik heb het ammonietje enkele dagen in ammoniakdampen geplaatst, daarvoor gebruik ik een steriliseerbokaal, doe er 1cm ammoniak in en maak een eilandje waarop ik het fossiel leg. Het zijn uitsluitend de dampen die voor een chemische reactie zorgen. Na de behandeling was de ammoniet erg broos geworden en was zo maar in 2 gebroken. In de breuk kan je goed zien dat het roestkleurig geworden is. De zwavel is dus vervangen door zuurstof; het is nu geen pyriet meer maar roest. Ik weet wel nog niet of het fossiel voor goed gered is.
Zo zie je dat pyrietrot na 30 jaar nog kan optreden. (het wit aan de ingang van de schelp heeft niets met het rot te maken)
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: pyrietrot
Interesant weetje en hoop voor je dat de ammoniet gered is.
GR .Dominiek
GR .Dominiek
Keep looking evry time
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Antw: pyrietrot
Soms kan je pyrietrot in de kiem smoren door het fossiel onder te dompelen in Dettol. Als het rot van microbiële oorsprong is dood de Dettol de bacteriën en is het fossiel gered.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.