Preparatie van een Paralejurus sp. uit Marokko.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een Paralejurus sp. uit Marokko.

Bericht door Lugo » 16 apr 2013, 09:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week ben ik gestart met een nieuw preparatie project. Het betreft ditmaal een trilobiet van het genus Paralejurus, gevonden in het Pragiaan van Atchana.
Bij ontvangst, zoals te zien op de eerste foto, had men in Marokko al wat matrix weggeprepareerd. Waarschijnlijk is dit gebeurd met de bedoeling om zeker te zijn, dat deze trilo volledig in de matrix zat. Dus een stukje van cephalon en pygidium was al zichtbaar.
Van kop tot staart meet dit beestje 7.3 cm.
Na enkele uurtjes preparatiewerk , was al een groot gedeelte van het cephalon vrijgemaakt. Zeer mooi zijn de "terraslijnen", die zichtbaar werden en die zo typisch zijn voor dit geslacht.( foto 2 en 3)
Op het pygidium is ook iets opmerkelijk te zien, nl. een geheelde wonde.
Blijkbaar is deze trilobiet aangevallen geworden door een predator, doch is zij kunnen ontkomen. Maar niet zonder enige averij op te lopen. Het pygidium was namelijk doorboord. Dit heeft zich echter gedeeltelijk hersteld, zoals de laatste foto laat zien. Er waren dus geen vitale organen geraakt.
De volgende stappen zijn nu het pygidium en cephalon volledig vrijmaken en dan beginnen met de thorax, die hoogstwaarschijnlijk een holle kromming vertoont.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van een Paralejurus sp. uit Marokko.

Bericht door Frederik » 16 apr 2013, 09:39

Fantastisch! Zowel de terraslijnen (die je er wel erg mooi hebt uitgekregen) als de beschadiging. Trilobieten uit Atchana kunnen best wel lastig zijn om uit de steen te peuteren, de matrix kan enorm plakkerig zijn. Mogelijk zat deze dus vrij dicht tegen een verweringsvlak. Mooi prepwerk lever je hier alweer.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 16 apr 2013, 14:33

.... daar was ik naar op zoek

erg leuke beestjes, toevallig laatst met iemand in gesprek geweest die me eventueel een ongeprepareerde kon bezorgen.

van veraf vrij "saaie" beestjes maar met heel veel detail als je wat beter kijkt.
Ben benieuwd hoe die er uit komt

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 apr 2013, 15:06

Eén van mijn volgende projectjes is toevallig ook een Paralejurus, maar dan van Jebel Ofaten. Als die klaar is moeten we de beestjes maar eens vergelijken. Ik denk niet dat het om dezelfde soort gaat.

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 16 apr 2013, 16:54

Ik zie een verband....
We zitten met drieën in dezelfde richting te prepareren.
Frederik en lugo prepareren daadwerkelijk dezelfde beestjes die ik graag zou willen hebben om te prepareren... Grrrr

Iemand nog 2 terrariums kopen zodat ik ook weer aan d slag kan :-(

oeps...

Lugo

Bericht door Lugo » 16 apr 2013, 18:26

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er vandaag al een 5 tal uurtjes prepareerarbeid opzitten en nu is het pygidium bijna vrij. Maar zoals je zegt, Frederik, het Atchana materiaal kan erg plekkerig zijn. Dit was in elk geval zo voor het grootste gedeelte van het staartstuk ( en dit in tegenstelling met het cephalon). De bewaartoestand is daar ook niet zo mooi, eerder poreus dan wel mooi glad en hard.
Het laatste thoraxsegment is ook al gevonden; dat helpt om verder te werken.

De snuit van het cephalon is lichtjes naar boven gericht; dat nodigt dan weer uit om later ook nog naar de doublure en eventueel hypostoma op zoek te gaan.
Wat soort betreft, ben ik nog niet zeker. Voorlopig houd ik het op P. dormitzeri, gezien de vorm van het pygidium.

Ik kijk er in elk geval naar uit om de verschillen te ontdekken met de exemplaren van Frederik en Ivo {:-)}.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Mega_Lo
Antw: Antw: Preparatie van een Paralejurus sp. uit Marokko.

Bericht door Mega_Lo » 16 apr 2013, 18:33

Lugo schreef:
Ik heb er vandaag al een 5 tal uurtjes prepareerarbeid opzitten en nu is het pygidium bijna vrij. Maar zoals je zegt, Frederik, het Atchana materiaal kan erg plekkerig zijn. Dit was in elk geval zo voor het grootste gedeelte van het staartstuk ( en dit in tegenstelling met het cephalon). De bewaartoestand is daar ook niet zo mooi, eerder poreus dan wel mooi glad en hard.
Het laatste thoraxsegment is ook al gevonden; dat helpt om verder te werken.

De snuit van het cephalon is lichtjes naar boven gericht; dat nodigt dan weer uit om later ook nog naar de doublure en eventueel hypostoma op zoek te gaan.
Wat soort betreft, ben ik nog niet zeker. Voorlopig houd ik het op P. dormitzeri, gezien de vorm van het pygidium.

Ik kijk er in elk geval naar uit om de verschillen te ontdekken met de exemplaren van Frederik en Ivo {:-)}.

Lugo
Beste Lugo,
Heel mooi geprepareerd!
Maar heb je iets gedaan met de trilobiet,
het is glimmend. (Of je hebt hem gewoon héééél mooi geprepareerd :D

Lugo

Bericht door Lugo » 16 apr 2013, 21:11

Om een mooi oppervlak te krijgen is het in de eerste plaats belangrijk om geen beschadigingen of krasjes aan te brengen tijdens het prepareren. En daar ben ik tot nu toe goed in geslaagd.
Deze trilo heeft ook van nature een vrij glad en blinkend oppervlak ( dus geen tuberkels of pustulen), behalve de terraslijntjes.
Maar er is een verschil tussen de eerste reeks foto's en de twee laatste: de trilo op de eerste reeks foto's zit nog redelijk onder het stof, terwijl bij de laatste foto's de trilo met een tandenborstel is geschrobd. Hiervoor gebruikte ik warm water met redelijk wat detergent ( dreft). Dat detergent breekt de oppervlaktespanning van het water, zodat alle stof goed uit de porien komt.
Na droging heb ik de trilo dan opgewreven met een droge doek.
Ook de invalshoek van het licht bij het maken van de foto bepaalt voor een deel het blinkend effect.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ivok

Bericht door ivok » 16 apr 2013, 21:27

Erg leuk.... Moet er eerst nog 1 zien te krijgen.

Of komen weekend eentje vinden in de ardennen :-)
Dan zou ik al met veel mindere bewaringstoestand genoegen nemen

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 16 apr 2013, 22:14

Aah, gaat vlotjes zo te zien! Prachtig. Dat glimmen kan best wel normaal zijn, afhankelijk van de manier waarop de trilobiet bewaard is gebleven en natuurlijk de kwaliteit van de preparatie. Dat laatste zit hier alvast snor!
Enneuh Ivo, misschien moet ik eens in één van m'n doosjes kijken voor je. Daar zullen we het zaterdag even over hebben ;)

something (TH Huxley)

Plaats reactie