versteend bot behandelen
versteend bot behandelen
Ik heb een versteend stuk bot. Het ligt nu een paar weken te ontzilten. Moet je dit langer doen dan bij een gewoon bot of is dat niet nodig.
Vincent Graper
Antw: versteend bot behandelen
Volgens mij maakt dit niet zo veel uit.
Grtz mendel
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- Martijnfossielenjager
Hoi Paulron,
Het hangt van de grootte van het bot af.
Een groot stuk slagtand moet bijv. min. 10 weken ontzilten.
Het verschil tussen versteend en recent bot is dat er vaak een groot verschil is in zoutwaarde.
Het hangt van de grootte van het bot af.
Een groot stuk slagtand moet bijv. min. 10 weken ontzilten.
Het verschil tussen versteend en recent bot is dat er vaak een groot verschil is in zoutwaarde.
Martijn
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Hangt inderdaad van de grootte af, maar bij die zwaar versteende stukken is het risico niet zo groot. Ik volsta met een paar weken, met af en toe verversen.
Volgens mij zijn de strandbotten niet zo doordringt met zout, omdat ze niet jarenlang op de zeebodem hebben gelegen, maar uit de bodem zijn opgezogen en op het strand gespoten.
Volgens mij zijn de strandbotten niet zo doordringt met zout, omdat ze niet jarenlang op de zeebodem hebben gelegen, maar uit de bodem zijn opgezogen en op het strand gespoten.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Antw: Antw: versteend bot behandelen
dan zou het in jouw redenering dus ook niet uitmaken of je het nu een dag of een jaar ontziltMc_Crabs schreef:
Ik vind dat maar een aparte beredenering Sjaak. Of het nu 1 dag of 1 tijdperk in zoutwater heeft gelegen, ik zie daar het verschil niet in.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Tja, in mijn ervaring gaat dat zout er snel uit bij die strandbotten. Ben niet de enige die stelt dat het bij opgeviste botten veel langer duurt. Zag het laatst ook op de oervondstchecker. Ik denk niet dat je zout met verf kunt vergelijken. Maar ik ben geen scheikundige, dus weet het fijne er niet van.
Hoe dan ook maak ik mij niet zo druk meer om dat zout. Maar ieder heeft zo zijn eigen manieren en vuistregels.
Edit
Hier staat die mededeling op oervondstchecker http://www.oervondstchecker.nl/discover ... 32d91a7b4b
Ik heb er nog een vraag over gesteld maar kreeg geen reactie. Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken, al hebben we het daar vaak genoeg over gehad en iedereen zoals gezegd zijn eigen ideeën heeft.
Overigens zou ik zo'n mammoetkies wel lang laten ontzilten. Dat houdt echter scheuren niet tegen!
[Bewerkt door sjaak op 03-04-2015 om 17:13 NL]
Hoe dan ook maak ik mij niet zo druk meer om dat zout. Maar ieder heeft zo zijn eigen manieren en vuistregels.
Edit
Hier staat die mededeling op oervondstchecker http://www.oervondstchecker.nl/discover ... 32d91a7b4b
Ik heb er nog een vraag over gesteld maar kreeg geen reactie. Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken, al hebben we het daar vaak genoeg over gehad en iedereen zoals gezegd zijn eigen ideeën heeft.
Overigens zou ik zo'n mammoetkies wel lang laten ontzilten. Dat houdt echter scheuren niet tegen!
[Bewerkt door sjaak op 03-04-2015 om 17:13 NL]
Groet,
Niels
Niels
Het water in de bodem waar de botten uitkomen, da's toch bepaald niet zoet?
- sjaak
- Contacteer:
Dat vraag ik mij af, Bram. Hangt dat niet van de diepte af?
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Het lijkt mij wel een verschil maken of een bot tien jaar ondergedompeld ligt in zout water op de zeebodem of dat het tien meter onder de zeebodem in het zand ligt, of ergens op of onder het strand te wachten op een vinder.
Maar ik heb daar niet voor geleerd. Misschien dat iemand met scheikundige kennis reageert?
Verder heeft niemand heeft het ooit goed onderzocht, ik denk dus niet dat je hier met stelligheid wat over kunt zeggen.
Mijn indruk is dat het zout niet zo'n probleem is als wel wordt gesteld, maar ook dat is op persoonlijke ervaring gebaseerd, wel van een jaar of acht strandzoeken zo ondertussen
Problemen ontstaan vooral bij mammoetkiezen.Maar daarbij kan je ontzilten wat je wil, scheuren doet het toch wel.
[Bewerkt door sjaak op 04-04-2015 om 18:46 NL]
Maar ik heb daar niet voor geleerd. Misschien dat iemand met scheikundige kennis reageert?
Verder heeft niemand heeft het ooit goed onderzocht, ik denk dus niet dat je hier met stelligheid wat over kunt zeggen.
Mijn indruk is dat het zout niet zo'n probleem is als wel wordt gesteld, maar ook dat is op persoonlijke ervaring gebaseerd, wel van een jaar of acht strandzoeken zo ondertussen
Problemen ontstaan vooral bij mammoetkiezen.Maar daarbij kan je ontzilten wat je wil, scheuren doet het toch wel.
[Bewerkt door sjaak op 04-04-2015 om 18:46 NL]
Groet,
Niels
Niels