hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?
hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?

hallo allemaal ik was vandaag naar 't rooth geweest voor 5 minuten... ja we waren de weg kwijt geraakt en konden maar 5 minuten kijken maar toch had ik al wat gevonden het is mergel gesteente dat weten de meeste denk ik wel maar ja ik heb echt geen flauw benul van hoe ik deze mooie vondsten moet conserveren en prepareren ik denk dat het het beste is om informatie op domme mensen niveau te geven haha!
dus enig idee?
Antw: hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?
Hallo Fidel,
Dit zijn kokerwormen en schelpen (de schelpen zijn waarschijnlijk van de soort acutostrea uncinella).
Jammer dat je zo laat was, ze zaten volgens mij vandaag in het kalksteen van nekum (hierin worden de zee-egels gevonden).
Je kan de vondsten conserveren door ze met een mengsel van houtlijm en water (volgens mij 1:5) in te smeren.
Grtz mendel
Dit zijn kokerwormen en schelpen (de schelpen zijn waarschijnlijk van de soort acutostrea uncinella).
Jammer dat je zo laat was, ze zaten volgens mij vandaag in het kalksteen van nekum (hierin worden de zee-egels gevonden).
Je kan de vondsten conserveren door ze met een mengsel van houtlijm en water (volgens mij 1:5) in te smeren.
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
echt bedankt zal de houtlijm morgen halen!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,ik zie het nut niet van krijtfossielen in te smeren met houtlijm,voorzichtig laten drogen volstaat volgens mij.GR
strandjutters
Het is inderdaad niet perse nodig maar als je wil dat er niets van afbrokkelt is het wel handig.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ik zou dan wel keizen voor wat afbrokkelen dan voor een film van lijm,zeker als het niet om een zeer belangrijk fossiel gaat.GR
strandjutters
Ik ga het denk toch wel conserveren met houtlijm want ik heb niet echt zin dat het afbrokkelt in de vitrine
Antw: Antw: hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?
zijn ze dieper gegaan dan? Ze moesten de vorige week nog ruim 2 meter om in nekum te zitten. Als ze in nekum zitten heb je toch zeker veel zee-egels gevonden?Mendel schreef:
Hallo Fidel,
Grtz mendel

Antw: Antw: Antw: hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?
Ze zaten er helaas niet in, er werd inderdaad verwacht dat ze er nu wel inzaten maar dit was niet het geval. Ik had geen complete zee-egels gevonden wel een klein zee-egeltje waar een stukje van af was, deze verbrokkelde echter toen ik hem oppakte. Volgende keer beterindagator schreef:zijn ze dieper gegaan dan? Ze moesten de vorige week nog ruim 2 meter om in nekum te zitten. Als ze in nekum zitten heb je toch zeker veel zee-egels gevonden?Mendel schreef:
Hallo Fidel,
Grtz mendel![]()

[Bewerkt door mendel op 04-05-2013 om 23:05 NL]
Antw: Antw: Antw: Antw: hoe moet ik deze schelpen conserveren en prepareren?
jammer, wellicht dat ze er over twee weken wel in zitten. aangezien ik twijfel of ze er volgende week al in zitten. Aangezien de ene hoop er nog steeds ligt en er de vorige week niks gebeurt was.Mendel schreef:Ze zaten er helaas niet in, er werd inderdaad verwacht dat ze er nu wel inzaten maar dit was niet het geval. Ik had geen complete zee-egels gevonden wel een klein zee-egeltje waar een stukje van af was, deze verbrokkelde echter toen ik hem oppakte. Volgende keer beterindagator schreef:zijn ze dieper gegaan dan? Ze moesten de vorige week nog ruim 2 meter om in nekum te zitten. Als ze in nekum zitten heb je toch zeker veel zee-egels gevonden?Mendel schreef:
Hallo Fidel,
Grtz mendel![]()
[Bewerkt door mendel op 04-05-2013 om 23:05 NL]