Vraagje . Zeekoe ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Vraagje . Zeekoe ?
Hallo iedereen,is er iemand van het forum bekend met dit dier,en heeft iemand voorbeelden van een kies van dit soort dieren.Worden deze wel eens gevonden aan de kust ? GR
strandjutters
Antw: Vraagje . Zeekoe ?
strandjutters schreef:
Hallo iedereen,is er iemand van het forum bekend met dit dier,en heeft iemand voorbeelden van een kies van dit soort dieren.Worden deze wel eens gevonden aan de kust ? GR
[Bewerkt door scherven op 04-05-2013 om 17:58 NL]
0000000000
Antw: Antw: Vraagje . Zeekoe ?
Hoi, leuke vraag. Ik weet niet beter dan dat ze maar enkele kiezen en tanden hebben. Die volwassendieren verliezen hun gebid. Het zijn natuurlijk grazers met hun gekke lippen. meer weet ik er ook niet van. Of heb jij iets wat er op lijkt, maar dan zal je de wetenschap wel nodig hebben net als bij je muizentanden.scherven schreef:strandjutters schreef:
Gr.Ben
Gr. Ben
0000000000
- strandjutters
Hallo Ben,ik heb vandaag een kies gevonden die er wat op lijkt alsof deze die ik heb gezien in Brussel in het volledig skellet.
Ook heeft Mark Walvis mij verteld dat het niet onmogelijk is om dit soort tand op de Kaloot te vinden.Het zou ook Neushoorn kunnen zijn maar daarvoor vind ik hem te klein,hij meet 2,5 cm op het kauwvlak zowel breedte als lengte de wortel zijde meet 3 op 3 cm en de hoogte is ook 3 cm.Het is zo goed als perfect , ik bedoel daarmee dat er geen stukken ontbreken of zijn afgebroken.GR
Ook heeft Mark Walvis mij verteld dat het niet onmogelijk is om dit soort tand op de Kaloot te vinden.Het zou ook Neushoorn kunnen zijn maar daarvoor vind ik hem te klein,hij meet 2,5 cm op het kauwvlak zowel breedte als lengte de wortel zijde meet 3 op 3 cm en de hoogte is ook 3 cm.Het is zo goed als perfect , ik bedoel daarmee dat er geen stukken ontbreken of zijn afgebroken.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time

Hoi Pascal,
Klinkt interesant. Zou graag een foto willen zien.
Ik ben enig sinds bekend met zeekoe en doejong fossielen. Maar meer met de soorten uit Amerika.
Het is niet onmogelijk ze te vinden in Nederland maar ze worden niet vaak gevonden. Vondsten komen soms uit de Oosterschelde en ik weet niet of ze ook in Mill zijn gevonden. Duitsland en Frankrijk zijn beter bekend met vondsten van doejongs.
Hierbij nog een foto van een doejongkaak (Metaxytherium floridanum).
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.
- strandjutters
Hallo Sander,ik ga wat foto's maken,maar waarschijnlijk betreft het weer Rund of Paard of Schaap
Of Hert.

strandjutters
- strandjutters

Hallo Sander hier wat foto's van alle kanten.Zal al blij zijn als geen schaap is.GR
strandjutters
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi Pascal,
Bedankt voor de foto's.
Ik herken ondanks het wat verweerde kauwvlak wat het is. Helaas geen doejong.
Ik herkende het eerst aan de wortels en daarna het kauwvlak. Het is een versleten bovenkaakse kies van een paard.
Bovenkaakse paardenkiezen zijn te herkennen aan de vierkante vorm van de tand en de wat korte platte wortels. Op de laatste foto is ook een deel van een lob te zien, dat kenmerkend voor het kauwvlak van paardentanden.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 04-05-2013 om 21:06 NL]
Bedankt voor de foto's.
Ik herken ondanks het wat verweerde kauwvlak wat het is. Helaas geen doejong.
Ik herkende het eerst aan de wortels en daarna het kauwvlak. Het is een versleten bovenkaakse kies van een paard.
Bovenkaakse paardenkiezen zijn te herkennen aan de vierkante vorm van de tand en de wat korte platte wortels. Op de laatste foto is ook een deel van een lob te zien, dat kenmerkend voor het kauwvlak van paardentanden.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 04-05-2013 om 21:06 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- Hieronymus
- Contacteer:
Alvast mijn excuses voor het gebrek aan kennis met betrekking tot zoogdiermateriaal, maar hebben paarden geen kiezen met hogere kronen? Tanden zoals deze doen me qua vorm nogal denken aan die van wolharige neushoorns. Graag wat uitleg aangaande de verschillen tussen beiden 

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- strandjutters
Hallo Sander bedankt,ik ben wat verrast door de korte tand,ik heb al wat paardekiesen liggen maar die zijn allemaal veel langer,het is waarschijnlijk mijn eerste bovenkaakse,vandaar dat ik het niet herkende.GR
Btw,ik had ook een klein bullatje van een dolfijn,niets bijzonder ,maar het kapseltje er omgeen is bijna zo goed als volledig,en dat is wel leuk,meestal of altijd is dit zo goed als afgebroken.
Btw,ik had ook een klein bullatje van een dolfijn,niets bijzonder ,maar het kapseltje er omgeen is bijna zo goed als volledig,en dat is wel leuk,meestal of altijd is dit zo goed als afgebroken.
strandjutters