Protoform

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Martijn2104
Protoform

Bericht door Martijn2104 » 26 mei 2013, 19:11

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum daarom zal ik mij allereerst even voorstellen.
Ik ben Martijn Groothedde, 16 jaar en geïnteresseerd in het slijpen/verzamelen van edelstenen.
Ik ben net begonnen met het slijpen van edelstenen maar wil alsnog graag het resultaat met jullie delen.
Op die foto's is een bergkristal te zien die in de protoform van een Brilliant-Facet is geslepen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Groeten, Martijn

adekker
Contacteer:
Re: Protoform

Bericht door adekker » 26 mei 2013, 19:20

Hallo Martijn. Welkom op dit forum.
Wat ontzettend leuk dat je erg geinteresseerd bent in het verzamelen en bewerken van edelstenen. Zelf verzamel en slijp ik ook graag edel-en sierstenen. Zoek je ze ook zoveel mogelijk zelf? Ik heb geen idee hoe lang je al met deze hobby bezig bent, maar afgaande op jouw foto's moet ik eerlijk toegeven dat je zeker talent hebt om stenen te bewerken. Heb je ook een facetteermachine? Anders zou je nl. weinig hebben aan een protovorm.
Mocht je nog vragen hebben over het slijpen, stel ze dan gerust. Ik zal je graag verder helpen als je ergens bij vastloopt (voor zover ik dat dan kan).

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Martijn2104
Re: Re: Protoform

Bericht door Martijn2104 » 26 mei 2013, 19:38

adekker schreef:
Hallo Martijn. Welkom op dit forum.
Wat ontzettend leuk dat je erg geinteresseerd bent in het verzamelen en bewerken van edelstenen. Zelf verzamel en slijp ik ook graag edel-en sierstenen. Zoek je ze ook zoveel mogelijk zelf? Ik heb geen idee hoe lang je al met deze hobby bezig bent, maar afgaande op jouw foto's moet ik eerlijk toegeven dat je zeker talent hebt om stenen te bewerken. Heb je ook een facetteermachine? Anders zou je nl. weinig hebben aan een protovorm.
Mocht je nog vragen hebben over het slijpen, stel ze dan gerust. Ik zal je graag verder helpen als je ergens bij vastloopt (voor zover ik dat dan kan).
Hallo adekker. Dank voor uw positieve reactie.
Mooi om te zien dat er nog iemand is die edelstenen bewerkt, heeft u al veel ervaring in het vak?
Zelf ben ik ongeveer een half jaar geleden begonnen.
Ik heb tot nu toe 2 maal in de omgeving van idar oberstein gezocht en daar fantastische agaten, kristallen en jaspis gevonden.
Verder heb ik niet echt gezocht naar edelstenen, deze koop ik vaak op een beurs.
Een facetteermachine zit wel in de planning maar heb ik helaas op dit moment nog niet, De protoform zat al langere tijd in gedachte maar had het nog nooit geprobeerd totdat ik vandaag besloot een gokje te wagen.
Heel fijn dat ik u vragen kan stellen wanneer ik vastloop dat waardeer ik erg.

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 26 mei 2013, 19:43

Vragen staat altijd vrij! En als ik kan helpen, zal ik dat graag doen.
Het lijkt erop dat we veel gemeen hebben. Het toeval wil dat ik tot voor kort ook regelmatig in Idar-Oberstein kwam om daar naar mooie agaten te zoeken. Helaas zit dat er voorlopig niet meer in, omdat ik recent gescheiden ben en nu financieel erg krap zit. Maar ik hoop voor jou dat je er nog vaak zult komen! En als je kunt, zou ik gaan sparen voor een facetteermachine. Vroeger heb ik er ook eentje gehad, en daar heb ik toen fantastische stenen mee geslepen!

Martijn2104
Re: Re: Protoform

Bericht door Martijn2104 » 26 mei 2013, 21:33

adekker schreef:
Vragen staat altijd vrij! En als ik kan helpen, zal ik dat graag doen.
Het lijkt erop dat we veel gemeen hebben. Het toeval wil dat ik tot voor kort ook regelmatig in Idar-Oberstein kwam om daar naar mooie agaten te zoeken. Helaas zit dat er voorlopig niet meer in, omdat ik recent gescheiden ben en nu financieel erg krap zit. Maar ik hoop voor jou dat je er nog vaak zult komen! En als je kunt, zou ik gaan sparen voor een facetteermachine. Vroeger heb ik er ook eentje gehad, en daar heb ik toen fantastische stenen mee geslepen!
Heeft u misschien enkele tips over zoekplaatsen in idar oberstein, want in mijn bezoeken ben ik maar op random akkers gaan zoeken.
Wat jammer om te horen over uw huidige situatie maar dat zal naar verloop van tijd toch hopelijk wel weer verbeteren.
Het is nog wel even sparen voor de facetteermachine maar dat is (gezien de resultaten) het geld zeker waard.
Heeft u misschien op het forum foto's over uw gefacetteerde stenen? Ik zou deze graag willen zien.

Alopias

Bericht door Alopias » 26 mei 2013, 21:40

hallo Martijn,

Ook namens mij welkom op het forum! Ik ken niet echt veel van edelstenen maar die protoform ziet er erg goed uit! Bij het slijpen met een facetteermachine zal hij er m.i. inderdaad nog veel mooier uitzien!
Ik zou zeggen, denk eens goed na over die facetteermachine, je kunt er volgens mij prachtige edelstenen door krijgen, succes ;)

groetjes
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 29 mei 2013, 14:31

Beste Martijn,
er zijn veel vindplaatsen rondom Idar-Oberstein. De beste methode om daar te zoeken is regelmatig de auto aan de kant zetten als je een pasgeploegde akker ziet. De ene akker zal meer opleveren dan de andere, maar over het algemeen is dit wel een goede manier van zoeken. Er zijn bepaalde plaatsen rondom Idar waar je een verhoogde kans hebt op mooie agaten. Dat zijn de omgevingen van Göttschied, Volmersbach, Freissen, Baumholder, Schmissberg, Rimsberg en Oberhambach om er maar een paar te noemen. Het best kun je dan zoeken als het pas geregent heeft. Je hoeft dan alleen maar "kleurtjes op te rapen" Succes verzekerd!
Foto's van mijn gefacetteerde stenen heb ik niet op dit forum staan, maar elders kom je wel afbeeldingen van een aantal stenen tegen die ik heb geslepen, waaronder opalen en agaten uit Idar.

[Bewerkt door adekker op 29-05-2013 om 13:36 NL]

Martijn2104

Bericht door Martijn2104 » 29 mei 2013, 17:47

Aaron bedankt voor je reactie, de facetteermachine is nog even sparen maar zit zeker in de planning.

adekker ik zal in die omgeving zoeken bij mijn volgende bezoek, ik heb gekeken naar uw posts en moet zeggen dat u echt geweldig goed kunt slijpen de stenen zien er prachtig uit!

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 29 mei 2013, 18:07

Dank je! Maar vergeet niet dat ik al vele jaren slijpervaring heb opgebouwd en dat ik mijzelf het vak heb moeten leren. Dat is een moeizaam en langdurig proces, waarin je vooral in het begin ook erg veel fouten maakt en de nodige stenen in het begin "verknalt". Mijn advies: vooral in het begin goedkope edelstenen gebruiken om het vak te leren. Als het dan volledig mislukt, doet het niet zo'n pijn in je portemonnee! Heel veel oefenen, totdat je het onder de knie krijgt.

[Bewerkt door adekker op 29-05-2013 om 17:09 NL]

keitje

Bericht door keitje » 11 jun 2013, 17:16

Wat leuk: nog een slijper. Dit is volgens mij toch vooral een fossielenforum.
Hoi Martijn: ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met slijpen (en heb al veel tips van adekker gehad). Ik ben wel al kei-oud hoor... maar hoop toch ook nog een keer in Idar-Oberstein te kunnen gaan zoeken. Ik heb al wel veel getrommeld en slijp nu cabochons en heb sinds kort een derdehands trilpan waar net de eerste lading stenen vanaf is gekomen. Als je op you-tube zoekt dan kan je een Amerikaan vinden die zelf een facetteermachine heeft gebouwd en uitlegt hoe dat moet. Ik weet niet of je een beetje een knutselaar bent. Is in ieder geval een heel stuk goedkoper dan aanschaffen.

Plaats reactie