Wat is zeldzamer?
Wat is zeldzamer?
hallo iedereen,
Ik vroeg me af welke soorten in Antwerpen nu zeldzamer zijn. Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon en plaats tot plaats maar ik denk wel dat bepaalde soorten in het algemeen toch zeldzamer zijn dan andere. Om een duidelijk voorbeeld te geven: Hemipristis is zeldzamer dan hastalis
.
Dit zijn de soorten:
-Hemipristis serra
-Somniosus microcephalus
-Megachasma cf. pelagios
-Oxynotus aff. centrina
-Isistius cf. triangulus
-Alopias grandis
-Centrophorus cf. granulosus
Ik vind persoonlijk megachasma de zeldzaamste. Maar daar denken jullie misschien anders over. Graag jullie mening
groetjes
Aaron
[Bewerkt door Adron op 28-05-2013 om 16:55 NL]
Ik vroeg me af welke soorten in Antwerpen nu zeldzamer zijn. Dit hangt natuurlijk af van persoon tot persoon en plaats tot plaats maar ik denk wel dat bepaalde soorten in het algemeen toch zeldzamer zijn dan andere. Om een duidelijk voorbeeld te geven: Hemipristis is zeldzamer dan hastalis

Dit zijn de soorten:
-Hemipristis serra
-Somniosus microcephalus
-Megachasma cf. pelagios
-Oxynotus aff. centrina
-Isistius cf. triangulus
-Alopias grandis
-Centrophorus cf. granulosus
Ik vind persoonlijk megachasma de zeldzaamste. Maar daar denken jullie misschien anders over. Graag jullie mening

groetjes
Aaron
[Bewerkt door Adron op 28-05-2013 om 16:55 NL]
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Wat is zeldzamer?
Ik begrijp wel de interesse in dit soort lijstjes, ookal vind ik ze niet erg nuttig.
Soit, ik zal er toch maar op in gaan.
Ik denk dat je al tevreden mag zijn met elk van de genoemde soorten. Wanneer ik me het in situ materiaal voor de geest dien te halen dat ik heb gezien in verschillende verzamelingen, lijkt van onze contreien Alopias/Trigonotodus grandis veruit de minst voorkomende. Somniosus en Hemipristis komen met enige regelmaat zeker voor, die eerste vooral in't basisgrind van de Kattendijk formatie. Ik denk dat ik van grandis tot nu toe slechts 1 of 2 exemplaren gezien heb die een in situ herkomst hebben. Dat zegt voor mij genoeg
.
Oxynotus, Isistius,... heb ik al wel regelmatig gezien. Het zit natuurlijk alleen in collecties van mensen die ook het klein spul voldoende meenemen en bekijken. De 'zeldzaamheid' van kleinere soorten ligt dan ook vooral bij het foutief verzamelen van materiaal.
Soit, ik zal er toch maar op in gaan.
Ik denk dat je al tevreden mag zijn met elk van de genoemde soorten. Wanneer ik me het in situ materiaal voor de geest dien te halen dat ik heb gezien in verschillende verzamelingen, lijkt van onze contreien Alopias/Trigonotodus grandis veruit de minst voorkomende. Somniosus en Hemipristis komen met enige regelmaat zeker voor, die eerste vooral in't basisgrind van de Kattendijk formatie. Ik denk dat ik van grandis tot nu toe slechts 1 of 2 exemplaren gezien heb die een in situ herkomst hebben. Dat zegt voor mij genoeg

Oxynotus, Isistius,... heb ik al wel regelmatig gezien. Het zit natuurlijk alleen in collecties van mensen die ook het klein spul voldoende meenemen en bekijken. De 'zeldzaamheid' van kleinere soorten ligt dan ook vooral bij het foutief verzamelen van materiaal.
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Zeldzaam, 'k weet ni
als alles kilometers door die buizen is geperst kan alles stuk.
Theo
zeldzaam ligt in de laag die je uitzoekt bazis kattendijke geen hemipristus gevonden
een tiental somniosus en dan nog in dezelfe graafbeurt
Centrophorus 3-4
Oxynotus 6 ,in dezelfde graafbeurt
Isistius 1 ,in 8 graafbeurten
een tiental somniosus en dan nog in dezelfe graafbeurt
Centrophorus 3-4
Oxynotus 6 ,in dezelfde graafbeurt
Isistius 1 ,in 8 graafbeurten
Theo

deze worden ook niet veel gevonden, omdat ze door de zeef vallen zijn ze zeldzaam ??
Theo
Een Cethorhinus parvus tandje, moet ik nog vinden, Rhiniodon typus, Nebrius, nog niet kunnen vinden.
Duys
Duys
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Wat is zeldzamer?
Dan ben je ook al over andere tijdperken bezig met die Nebrius en parvusDuys schreef:
Een Cethorhinus parvus tandje, moet ik nog vinden, Rhiniodon typus, Nebrius, nog niet kunnen vinden.
Duys

Rhaetian Lorraine Region
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Wat zou je allemaal in het Antwerpse kunnen vinden? Er zijn al vele diverse vindplaatsen (geweest)? Elke locatie heeft zijn eigen zeldzaamheden om zijn eigen redenen.
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard
Gverwey,
Ik was gisteren nog van plan om een soort map te maken met de opvallendste vondsten per lokatie, vermits ik nog wel wat in Antwerpen blijf, maar er bestaan genoeg grondige studies over. Toch even, een vorige plek was bijzonder rijk aan otolieten en bivalves, een vorige gastropodes nog een vorige wat meer haaien, etc
Duys
Ik was gisteren nog van plan om een soort map te maken met de opvallendste vondsten per lokatie, vermits ik nog wel wat in Antwerpen blijf, maar er bestaan genoeg grondige studies over. Toch even, een vorige plek was bijzonder rijk aan otolieten en bivalves, een vorige gastropodes nog een vorige wat meer haaien, etc
Duys