zwarte steen
zwarte steen
Ik heb deze steen gevonden in materiaal dat werd gebruikt bij de aanleg van een nieuwe weg vlak ten Noorden van de Hartz (bij Bockenem)Het was zand met kalk.
Omdat de steen vastgeplakt zat in de löss, of kalkachtig materiaal dacht ik een mooi stuk zwarte vuursteen te hebben gevonden. Maar thuis schoongeschrobd begin ik te twijfelen. Hij heeft grijze vlekjes zoals obsidiaan. Maar kan dat? Of is het hard asfalt of zo (ik kan er niet met een mes in krassen).
Re: zwarte steen
Is inderdaad obsidiaan. Te herkennen aan de zwarte kleur, glasachtige structuur en de manier van breken. Daarnaast is het Harz inderdaad een streek waar je obsidiaan kunt vinden.
Camiel
Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
Leuk: Obsidiaan.
!
Gelijk spijt dat ik niet meer heb meegenomen...
Ach ja., goede reden om weer een keer terug te gaan.
Dank voor jullie antwoorden!
Adrie

Gelijk spijt dat ik niet meer heb meegenomen...

Ach ja., goede reden om weer een keer terug te gaan.
Dank voor jullie antwoorden!
Adrie
Ha Tom!
Yep, inderdaad vanuit Australie. Blijf de site toch in de gaten houden. Als ik weer in Nederland ben, laat ik je wel wat weten, maar voorlopig zit dat er niet in.
Groeten, Camiel
Yep, inderdaad vanuit Australie. Blijf de site toch in de gaten houden. Als ik weer in Nederland ben, laat ik je wel wat weten, maar voorlopig zit dat er niet in.
Groeten, Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928