Is dit Eklogiet?
Is dit Eklogiet?
Hallo,
In mijn vakantie in de Franse Alpen heb ik een gesteente gevonden wat lijkt op Eklogiet.
Het is ongeveer 23 cm lang en weegt 2 Kilo.
Hopelijk kan de kenner het uit deze foto afleiden of het hier ook echt gaat om een eklogiet?
Gr Rens
Groeten,
Rens
Rens
Re: Is dit Eklogiet?
Hallo Rens welkom op het Forum. Vond voor jou een beschrijving van Eklogiet.
Merkwaardig gesteente, bestaat uit groene augiet (in hoornblende omgezet)en rode granaten. Het is zwaar (klopt wel he). Is een hogedruk modificatie van Gabbro. Weinig gevonden . Dit is uit het Keienboek van vd.Lijn.
Als ik de steen van jou bekijk zijn het aders van groen mineraal dat wel iets op koperader lijkt. Er zit wel veel kwarts of calciet in. Volgens mij is het geen eklogiet, maar misschien is er een Forumlid dat er anders over denkt. Mooi vondst in elk geval.
Gr.Ben-Lochem
Merkwaardig gesteente, bestaat uit groene augiet (in hoornblende omgezet)en rode granaten. Het is zwaar (klopt wel he). Is een hogedruk modificatie van Gabbro. Weinig gevonden . Dit is uit het Keienboek van vd.Lijn.
Als ik de steen van jou bekijk zijn het aders van groen mineraal dat wel iets op koperader lijkt. Er zit wel veel kwarts of calciet in. Volgens mij is het geen eklogiet, maar misschien is er een Forumlid dat er anders over denkt. Mooi vondst in elk geval.
Gr.Ben-Lochem
0000000000
Hallo Ben,
Dat klopt wat er in jou boek staat. De informatie die ik heb gevonden staat op deze site: http://www.kijkeensomlaag.nl/cms/index. ... Itemid=511
Volgens deze site komt het vaker voor dat er in Eklogiet, Kwarts, calciet, en granaat voor kunnen komen.
Op de bovenstaande site staan ook plaatjes die ik erg overeen vind komen met mijn steen.
Op de foto kun je het niet heel erg goed zien, maar er zit nog wat anders in. Een soort bruin/ brons achtig gesteente.
Hopelijk meld zich hier een kenner die het kan bevestigen.
Bedankt voor je antwoord.
Gr Rens
Dat klopt wat er in jou boek staat. De informatie die ik heb gevonden staat op deze site: http://www.kijkeensomlaag.nl/cms/index. ... Itemid=511
Volgens deze site komt het vaker voor dat er in Eklogiet, Kwarts, calciet, en granaat voor kunnen komen.
Op de bovenstaande site staan ook plaatjes die ik erg overeen vind komen met mijn steen.
Op de foto kun je het niet heel erg goed zien, maar er zit nog wat anders in. Een soort bruin/ brons achtig gesteente.
Hopelijk meld zich hier een kenner die het kan bevestigen.
Bedankt voor je antwoord.
Gr Rens
Groeten,
Rens
Rens
Ik heb ook sterke twijfels dat het hier om eklogiet gaat. De reden: ik zie niets wat ook maar een beetje lijkt op granaat, of wat granaat kan zijn geweest. En granaat is toch één van de basismineralen van eklogiet.
Jammer, want eklogiet heeft toch wel iets fascinerends en het zou mooi zijn geweest als je daar een mooi stuk van hebt.
Groeten, Camiel
Jammer, want eklogiet heeft toch wel iets fascinerends en het zou mooi zijn geweest als je daar een mooi stuk van hebt.
Groeten, Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928