trilobieten

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
jimmy
trilobieten

Bericht door jimmy » 27 mei 2004, 17:30

ik zoek nu al erg lang naar iemand die mij kan vertellen waarom :
1 -een trilobiet zo een dik pantser heeft?

2 -en aangezien hij zo\'n dik pantser heeft ,moet er iets zijn geweest dat trilobieten als prooi had . klopt dit ?

3 -weet iemand wat een trilobiet eet?

4 -en welk \'dier\' ziet een trilobiet als prooi?

determinator 3
fossils rule

[Bewerkt door jimmy op 27-05-2004 om 16:31 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: trilobieten

Bericht door Frederik » 27 mei 2004, 22:12

Goeie vragen, al denk ik niet dat hier eenduidige antwoorden op bestaan. De term \"trilobiet\" is immers een algemene term. Er zijn enorm veel verschillende soorten trilobieten, die elk een heel andere levenswijze kunnen hebben.

Soms kan je een idee krijgen van de levenswijze van een trilobiet als je naar zijn lichaamsbouw kijkt. Ik zal een paar voorbeelden geven:

Grote ogen: Sommige trilobieten met grote ogen waren waarschijnlijk jagers. Door hun goed zicht hadden ze een voordeel als ze achter hun prooien aanzaten. Jagende trilobieten zullen van andere trilobieten weinig te vrezen gehad hebben.

Stekels: (vb Asteropyge) Gebruikt als afweer tegen jagers. Als deze trilobieten zich oprolden, was het bijna onmogelijk om er je tanden in te zetten.
Een dik pantser in het algemeen zal wel handig zijn geweest als bescherming.

Een trilobiet als Harpes was leefde waarschijnlijk half begraven in het slib, en filterde uit dat slib kleine diertjes.

Ik denk dat er zeer veel verschillende dieren trilobieten aten. In het cambrium werden trilobieten alvast niet belaagd door grote vissen, want die bestonden toen nog niet. Wel waren er misschien dieren zoals Anomalocaris, die trilobieten op het menu hadden. Later hebben grote roofvissen de rol van toppredatoren overgenomen (denk maar aan Dunkleosteus). Maar welke van deze geregeld trilobieten aten, weet ik niet.

Voer voor een leuke discussie lijkt me!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

jimmy

Bericht door jimmy » 28 mei 2004, 16:19

bedankt voor de informatie
zeer interessante site
weet iemand nog iets anders ?????????

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 30 mei 2004, 11:53

Ik denk niet dat de Dunkleosteus Trilobieten at, want het is een heel groot dier. Dus en Trilobiet zou niet meer dan een snack zijn, behalve mischien voor een baby Dunkleosteus. Het zijn iniedergeval kanibalen. Nu weer ff over Trilobieten, de Oleonides (hopelijk goed gespellt) was een vraatzuchtig roofdier. En de Anomalocaris (geen Trilobiet, maar wel verre familie) at zeker Trilobieten. Het hoeft niet persee zo te zijn dat alle Trilobieten met grote ogen jagers waren, sommige hadden juist ogen die enorm veel te gelijk kunnen zien, dus die waren denk ik juist prooi.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 jun 2004, 00:04

Ik gaf dunkleosteus enkel aan als voorbeeld van toppredator hoor, ik denk persoonlijk dat je gelijk hebt als je zegt dat het beest liever zijn kaken in een iets stevigere prooi zette... en je hebt zeker gelijk dat sommige prooidieren een goed zicht gebruiken te verdediging (denk maar aan de Houtsnip nu, een vogel die een gezichtsveld van 360° heeft), maar ook hier stipte ik slechts een voorbeeldje aan natuurlijk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 23 jun 2004, 16:19

Het lijkt mij eigenlijk wel cool om te zien wat een Trilobiet ziet, want ze konden hun ogen niet draaien zoals wij dat kunnen, of scherp stellen zoals wij dat kunnen want ze staan al schrep gesteld en kunnen alle kanten tegelijk op kijken, sommige Trilo\'s konden volgens mij ook 360 graden om zich heen zien, dat ziet er waar schijnlijk heel maf uit.

Ik graaf dus ik ben.

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 29 aug 2004, 17:55

Als dat zo was waarom had het dan 2ogen?

Alpha Orionis

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 29 aug 2004, 18:29

1 oog om aan de ene kant te kijken en het andere oog om aan de andere kant te kijken.

Ik graaf dus ik ben.

Maarten

Bericht door Maarten » 29 aug 2004, 20:47

ik zoek nu al erg lang naar iemand die mij kan vertellen waarom :
1 -een trilobiet zo een dik pantser heeft?

2 -en aangezien hij zo\'n dik pantser heeft ,moet er iets zijn geweest dat trilobieten als prooi had . klopt dit ?

3 -weet iemand wat een trilobiet eet?

4 -en welk \'dier\' ziet een trilobiet als prooi?

determinator 3
fossils rule

Je kan niet zeggen: \"hij heeft een dik pantser dus hij heeft predatoren.\" Dit noem je een functionele verklaring in de wetenschap. In dit geval: Er ontstaat spontaan een dik pantser, vervolgens bepaalt de omgeving of dit effectief is of niet. Als het effectief is blijft de soort leven en anders sterft deze uit (selectie principe). Het is dus toeval dat de trilobiet een dik pantser heeft ontwikkeld en de omgeving bepaalt dat dit nutig is. Er is dus geen opzet (kom je bij God of zo uit, moet je andere website hebben)

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gesloten