Zwarte Polder - Isurus oxyrinchus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Helix
Zwarte Polder - Isurus oxyrinchus

Bericht door Helix » 17 aug 2013, 00:28

Afbeelding

Beste mensen,

Is dit een upper anterior van Isurus oxyrinchus?

Gevonden bij Zwarte Polder

Helix
Antw: Zwarte Polder - Isurus oxyrinchus

Bericht door Helix » 17 aug 2013, 22:00

Dit even terug onder de aandacht brengen.

Ik denk dat dit een Isurus oxyrinchus is. Ik ben niet heel zeker omdat ik nog niet zoveel ervaring heb met haaientanden.

Als ik het dus goed begrepen heb, en als dit een oxyrinchus is, zou dit een miocene of pliocene tand zijn van de I. oxyrinchus die geëvolueerd is uit de oligocene I. desori of zijn beiden toch gewoon dezelfde soort en zijn I. oxyrinchus en I. desori synoniemen?

mussels

Bericht door mussels » 17 aug 2013, 22:41

Is volgens mij inderdaad een voortand van I. oxyrinchus, ik denk een tweede voortand uit de rechter helft v.d. bovenkaak. Of oxyrinchus en desori tegenwoordig als één soort worden beschouwd, weet ik niet. Dacht van wel.

Groeten, Lex

Helix

Bericht door Helix » 17 aug 2013, 22:53

Bedankt voor de info!

Alopias

Bericht door Alopias » 17 aug 2013, 23:10

jou tand betreft inderdaad een Isurus oxyrinchus second upper anterior (UA2). Volgens mij is 'oxyrinchus' gewoon de nieuwe naam voor 'desori'.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Helix

Bericht door Helix » 17 aug 2013, 23:35

Wat ik heb gelezen is dat de desori aan de basis ligt van beide nog recente soorten I. oxyrinchus en I. paucus. Deze scheiding zou zich dan voorgedaan hebben aan het eind van het Oligoceen/begin van het Mioceen. Dus zou een dergelijke Isurus uit het Oligoceen een I. desori noemen en later een oxyrinchus of een paucus.
Of worden ze gewoon allemaal oxyrinchus genoemd? Maar dit zou dan toch veronderstellen dat de I. paucus uit I oxyrinchus geëvolueerd is?

Aangezien er in Zwarte polder soorten te vinden zijn van Eoceen tot Plioceen, zou je dan toch beide soorten uit elkaar moeten kunnen houden?

Alopias
Antw: Antw: Zwarte Polder - Isurus oxyrinchus

Bericht door Alopias » 18 aug 2013, 09:55

Helix schreef:
Wat ik heb gelezen is dat de desori aan de basis ligt van beide nog recente soorten I. oxyrinchus en I. paucus. Deze scheiding zou zich dan voorgedaan hebben aan het eind van het Oligoceen/begin van het Mioceen. Dus zou een dergelijke Isurus uit het Oligoceen een I. desori noemen en later een oxyrinchus of een paucus.
Of worden ze gewoon allemaal oxyrinchus genoemd? Maar dit zou dan toch veronderstellen dat de I. paucus uit I oxyrinchus geëvolueerd is?

Aangezien er in Zwarte polder soorten te vinden zijn van Eoceen tot Plioceen, zou je dan toch beide soorten uit elkaar moeten kunnen houden?
Zou kunnen hoor. Weet het niet. Bij mij zijn ze allemaal oxyrinchus :).

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Plaats reactie