Uitsterven mammoet schuld van Mens

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jan Losser
Uitsterven mammoet schuld van Mens

Bericht door Jan Losser » 24 feb 2006, 13:05

In de spits van donderdag 23 februari
stond het volgende \'Uitsterven mammoet schuld va mens. GAAST- Het uitsterven van tot de verbeelding sprekende diersoorten zoals de mammoet, is de schuld van de mens. Dat zei de kersverse hoogleraar aan de Rijkuniversiteit Groningen T. Piersma uit het Friese Gaast gisteren. Vaak wordt gedacht dat mammoeten, reuzenherten en holenleeuwen uitgestorven zijn door klimaatsveranderingen. De wetenschapper stelt echter dat de grote dieren juist aan de mens ten prooi vielen (ANP)

Hoe denken jullie daarover???.

Ik vindt het nog wel een uitspraak. Volgens mij is het niet zo simpel. De in het artikel genoemde dieren stierven volgens mij niet allemaal tegelijkertijd uit. De holenleeuw(grottenleeuw is een betere naam) lijkt mij ook niet echt een prooidier voor de mens.Waarschijnlijk spelen er meer factoren een rol.

Zonder verleden geen toekomst

Hanneke
Contacteer:
Antw: Uitsterven mammoet schuld van Mens

Bericht door Hanneke » 24 feb 2006, 13:12

Hoi Jan
Ik denk ook dat die hoogleraar het niet bij het juiste eind heeft. Want als inderdaad de megafauna door een \'overkill\' uitgestorven is, dan moet hij me toch maar eens uitleggen waarom er dan bijna geen enkel bot te vinden is met snijsporen erop. Typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar het bot hangt :)
groetjes Hanneke

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 feb 2006, 14:04

Jan Losser schreef:
De holenleeuw(grottenleeuw is een betere naam) lijkt mij ook niet echt een prooidier voor de mens.
Hoewel ik mij ook niet kan vinden in de uitspraak dat de mens verantwoordelijk is voor het uitsterven van mammoet en co, toch nuanceer ik graag de uitspraak van Jan.
Het lijkt me (puur hypothetisch in dit geval dan) mogelijk een toppredator weg te krijgen door zijn voornaamste prooien weg te nemen. De redenering is waarschijnlijk niet dat de mens de grottenleeuw rechtstreeks bejaagde, maar dat de grottenleeuw is uitgestorven doordat zijn voornaamste prooidieren uitgestorven zijn (door toedoen van de mens. zogezegd.)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 feb 2006, 14:16

Van dit soort \'wetenschappelijke\' uitspraken wordt ik altijd een beetje moe. Het is van; \'Nu hebben we de oplossing! Het was de MENS\'. Misschien heeft de mens wel een hele grote factor gespeeld in het uitsterven van deze dieren (misschien wel de voornaamste), maar ik denk dat het onzin is om te zeggen dat 1 factor verantwoordelijk is/voldoende is om een soort uit te laten sterven.
Nu zal er wel weer iemand roepen; \'En de Dodo dan?\'. Ik bedoel dus uitsterven op een wat grotere schaal, de Dodo kwam maar op een eilandje voor.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 24-02-2006 om 14:17 NL]

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 24 feb 2006, 14:53

En het is natuurlijk ook errug toevallig dat juist op het moment dat de mammoet uitsterft, er ook een klimaatomslag plaatsvindt. Goh... je zou bijna denken dat...

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 24 feb 2006, 15:40

Ik had een tijdje geleden iets gelezen over mammoetslagtanden waar allemaal inslagputjes inzitten met daarin \"kosmisch\" materiaal(van een supernova). Dat was ook weer een mogelijke oorzaak van het uitsterven. (wie kan dit bevestigen? :S)

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 24 feb 2006, 15:58

Die is ook nieuw voor mij, ik ben benieuwd.

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 24 feb 2006, 16:04

NGV Geonieuws artikel 616: Supernova mogelijk oorzaak van uitsterven mammoeten

http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geon ... ikelnr=616

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Jeroen

Bericht door Jeroen » 24 feb 2006, 16:14

Dit is anders ook een mooi verhaal;

http://en.wikipedia.org/wiki/Wrangel_Island

dus misschien toch vrijwel alleen het klimaat en een heel klein beetje de mens.

Groeten Jeroen

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

cru84
Contacteer:
Antw: Antw: Uitsterven mammoet schuld van Mens

Bericht door cru84 » 24 feb 2006, 17:14

webmaster schreef:
NGV Geonieuws artikel 616: Supernova mogelijk oorzaak van uitsterven mammoeten

http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geon ... ikelnr=616
Mammoet is rond de 10000 jaar geleden uitgestorven bij de bovensaatnde link staat een ouderdom van +- 36000 jaar. Die verklaring van een supernova lijkt me een beetje ver gezocht.
De mens kan misschien het laatste zetje hebben gegeven maar ik denk dat met name de vegetatie veranderingen (als gevolg van klimaat veranderingen) de oorzaak is.
Als de mens de oorzaak zou zijn, waarom dan 10000 jaar geleden en niet eerder?
Waarom meerdere soorten tegelijk?

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gesloten