plocoscyphia meandrina met scheur prepareren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Freddy
plocoscyphia meandrina met scheur prepareren

Bericht door Freddy » 02 sep 2013, 14:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Zijn er mensen onder jullie die ervaring hebben met het prepareren van sponzen die een scheur hebben, bij voorkeur een trilvrije methode.

Ik heb al gelezen dat het mogelijk is om fosfatische sponzen te preppen met azijn maar ik ben daar nogal sceptisch over. zie: http://www.thefossilforum.com/index.php ... king-soda/

Groetjes Fré.

Groetjes vanuit het (soms) zonnige
Oostende.

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: plocoscyphia meandrina met scheur prepareren

Bericht door strandjutters » 02 sep 2013, 17:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Freddy,ik heb mij een paar geleden bezig gehouden met sponzen preppen van CBN,heb er een hele collectie van ,hier een paar voorbeelden.Een barst in de spons is geen probleem,meestal zal hij niet verder scheuren als je hem prept,doet hij dat wel,gewoon terug aan elkaar lijmen.

GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: Exanthesis labrosus met scheur prepareren

Bericht door Spongebob » 02 sep 2013, 19:04

Exanthesis labrosus ;)

Time fades away (Neil Young)

Freddy

Bericht door Freddy » 02 sep 2013, 23:04

Hey Strandjutters, bedankt voor de geruststelling en voorbeeldfoto's, 'k weet nu wat beter waar ik me aan mag verwacht.

@ Spongebob, kun je eens uitleggen waarom E. labrosus de voorkeur geniet boven P. meandrina? In het door mij geraadpleegde artikel (http://www.natuurtijdschriften.nl/document/349874) nemen ze beide namen in de mond voor eenzelfde spons, zie hiervoor pag. 5. of het volgende tekstfragment:

Klasse Hexactinellida
Orde Lynchniscosa
Familie Becksiidae
Plocoscyphia meandrina (=Exanthesis labrosus) REUSS 1846 (afb. 10) Voorkomen: Cenomanien Gemakkelijk te herkennen aan zijn 'meanders'. Spiculae van hexactien netwerk met een loep goed waarneembaar. Afmetingen variëren van enkele centimeters tot enkele tientallen centimeters.

Groetjes Fré

Oostende.

Spongebob

Bericht door Spongebob » 03 sep 2013, 19:52

Hoi Fré,

Goede vraag/opmerking van je. De discussie over deze meanderende sponzen hebben we al eens eerder gevoerd op dit forum, maar dat wist je waarschijnlijk niet (moet je de zoekfunctie op dit forum maar even gebruiken).
Als je de foto's van je aangehaalde artikel goed bekijkt zul je een duidelijk verschil in dikte van de wanding ontwaren. Dat verschil geldt ook voor je spons op jouw eerste foto's en die op foto 3 (die waarschijnlijk op de achterkant zit?). Ik beschouw de sponzen met dunne wanden (vooralsnog, want ik moet me ooit nog eens inlezen in het thema Eurete) als Plocoscyphia en die met dikkere wanden als Exanthesis. Het zijn allebei meanderende sponzen, maar met duidelijk een verschil in dikte van de sponswanden. De grootte van het sponslichaam speelt daarbij geen of nauwelijks een rol.

[Bewerkt door Spongebob op 03-09-2013 om 20:32 NL]

Spongebob

Bericht door Spongebob » 03 sep 2013, 20:09

Bij mij wel http://www.fossiel.net/forums/search.php

wel even Exanthesis intypen

(zo verspreiden we de meandrina lekker over het WWW ;) )

Spongebob
Antw: plocoscyphia Reuss

Bericht door Spongebob » 03 sep 2013, 20:35

Afbeelding

PS: De naam P. meandrina duikt telkens weer op (zeker o.i.v. het internet). Waar die vandaan komt is mij nog onduidelijk. Reuss noemde zijn spons in 1844 Scyphia labyrintha (zie afb) en in 1846 richtte hij het genus Plocoscyphia op. Toen nog overkoepelend voor meanderende sponzen.
Hinde heeft later uit het Engelse Krijt een uitgebreide studie (4 boekjes) gedaan naar Eurete (met dunne wandjes ;) ). De tijd ontbreekt mij om me op dit moment hierin te verdiepen....

Freddy

Bericht door Freddy » 05 sep 2013, 11:27

Bedankt voor de uitleg Spongebob; kzal het direct aanpassen naar Exanthesis.

Oostende.

Plaats reactie