Gebruik luchtmicrobeitel

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
kalootklooier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Contacteer:
Gebruik luchtmicrobeitel

Bericht door kalootklooier » 04 sep 2013, 22:23

Hoi,

Ik zou graag eens bij iemand komen kijken die prepareert met een compressor met microbeitel. Om eens te vergelijken met hetgeen ik nu gebruik, een graveerpen. Ik loop namelijk tegen enkele beperkingen aan zoals, fijn werk, de grootte van het apparaat en de snelheid waarmee ik prepareer. Is er wellicht iemand waar ik langs kan komen?

Groet Walter

Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Gebruik luchtmicrobeitel

Bericht door Frederik » 04 sep 2013, 22:42

Hier ben je altijd welkom, maar 'hier' is wel Leuven, België.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

kalootklooier
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 04 sep 2013, 22:46

Hoi,

Dat is een aardig stukje tuffen vanuit gouda, wellicht is iemand dichterbij bereid. Dankjewel voor je aanbod, ik wacht nog even andere reacties af. Al houd ik je aanbod in mijn gedachten.

Groet Walter

[Bewerkt door kalootklooier op 05-09-2013 om 22:51 NL]

kalootklooier
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 05 sep 2013, 22:54

Hoi,

Niemand dichterbij? Leuven is toch 2 uur rijden.

Groet Walter

ivok

Bericht door ivok » 06 sep 2013, 08:30

zuid limburg is mogelijk nog wat verder

maar om je een stukje op weg te helpen.
graveerpen en luchtbeitels is een wereld van verschil.
ik heb er als eerste ook een aangeschaft, de dremel. voor het fijne werk niet geschikt en na de de aanschaf van een luchtbeitel dacht ik hem nog te gebruiken voor grove matrix verwijdering. Echter zelfs de beitel die ik heb voor fijn preparatie kan sneller grotere hoeveelheden matrix verwijderen dan de graveerpen

maar ook in de luchtbeitels zitten grote verschillen.
je hebt de standaard beiteltjes, in duitsland worden ze ook wel tellergerät genoemd. Met een veer en daarboven een schijfje waarop de naald zit.
Je kunt ze krijgen in verschillende uitvoeringen, voor-preparatie wat sterkere lompere apparaatjes waarmee je sneller veel matrix kunt verwijderen. maar ook de fijn prep, deze zijn wat minder krachtig, maar het aantal slagen per minuut ligt vaak hoger en de beweging is kleiner.
verschillende uitvoeringen zijn er met hardmetaal of staal naalden erop, afhankelijk wat je wilt bereiken en je wat voor matrix je bewerkt.

dan heb je tegenwoordig ook de apparaatjes zoals de HW 60-70-80, deze werken niet met veren... wat het exacte principe is weet ik niet, maar ze hebben een totaal andere karakteristiek. minder slagen per minuut, veel minder luchtgebruik maar wel veelal een effectievere slag.
Waar je met de standaard apparaatjes meestal dichter op de matrix werkt, zie je met deze jongens dat de matrix iets eerder weg springt. Aan de andere kant, omdat een HW70 bijvoorbeeld veel krachtiger is, iets te dicht op de matrix en je hebt een flinke put in je fossiel... ook heb ik al eens gehad dat de luchtstroom langs de naald een stuk schaal van een trilobietje optilde en netjes wegblies (ik had het beestje geeneens aangeraakt)
Maar ook hier geldt verschillende uitvoeringen en naalden voor verschillende doeleinden.

de een is niet per definitie beter dan de ander en veelal is het ook een persoonlijke voorkeur.
Nu is mijn prep ervaring helaas erg gelimiteerd door de beschikbare tijd die ik heb, maar zelfs dan al merk ik dat het hebben van verschillende types apparaatjes erg prettig werkt.
ik kan niet precies zeggen apparaat a gebruik ik meer dan apparaat b
Soms heb ik een stukje en gebruik ik ze beide 50/50, een andere keer gebruik ik of de een of de ander.

zelf heb ik me laten overtuigen dooor de HW apparaatjes, voor de harde matrix die ik soms prep dacht ik bij uitstek de beste keus... maar moet zeggen dat iemand hier op het forum me ook vrij enthousiast heeft gekregen om in de toekomst een naaldje van Ken Mannion te bekijken

oeps...

Fossielenzoeker
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 06 sep 2013, 17:13

Dag Walter

Enige tijd geleden heb ik deze Jun-Air aangeschaft: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 141#101450
Een perfecte koop.

Ik weet niet waar je woont maar je mag rustig een keertje in Hengelo komen kijken.

Robert Mensink

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 06 sep 2013, 18:22

Hallo,Walter had in het topic al verteld dat hij in Gouda woont.

GR Pascal

strandjutters

kalootklooier
Contacteer:

Bericht door kalootklooier » 06 sep 2013, 19:06

Hoi,

Inderdaad, Gouda. Ik heb je mailadres Robert dus ik mail je even. Ook dank aan Frederik en Ivok voor de aanbieding. Als ik in de buurt kom zal ik jullie een mailtje sturen.

Groet Walter

Jip en Janneke
Been thanked: 16 times

Bericht door Jip en Janneke » 06 sep 2013, 23:29

Altijd welkom in Emmen. Dagje Dierentuin, en prepareren en fossielen kijken bij ons. Keuze uit 3 verschillende merken prepareerpennen. Genoeg te zien en te beleven, echt dagje uit!

Welkom

De speurneuzen

Everhardus

Bericht door Everhardus » 07 sep 2013, 13:44

Hoi,
Ik had dit berichtje gemist vandaar nu pas een reactie. Ik heb ook een bescheiden setje, CP-pen en Jun-air compressor. Je bent welkom dit eens uit te proberen in Nijmegen mocht dat qua afstand beter uitkomen. Gr,marcel

Plaats reactie