hoeveel is mijn mineralen verzameling
Re: hoeveel is mijn mineralen verzameling
De mineralen die ik ken(ametist, aragoniet, citrien) hoef je niet erg veel voor te verwachten(als ze zo groot zijn als ik denk 5 tot 7 euro). Ook gepolijste edelstenen hebben volgens mij weinig waarde. Alleen de agaat met kristallen kan (mits goede staat en groot)het wat meer opbrengen. Ik baseer dit alleen op prijzen waarvoor ik vergelijkbare stukken heb gekocht. Er zijn vast mensen die hier wat aan kunnen verbeteren of wat kunnen vertellen over de overige stenen.
Marijn
Marijn
Ik zie een aantal zaken, die ik zelf niet in een verzameling zou willen opnemen: ingekleurd en synthetisch materiaal...
Over het algemeen zijn het heel gangbare mineralen. Agaat, bergkristal, Gebrande Amethyst (wordt verkocht als "Citrien") Amethyst(kwarts), arragoniet, diverse trommelstenen etc. Mooie verzameling, maar helaas wel heel erg doorsnee.
Even globaal, zo voor de vuist weg: tussen €50,- en €75,-
Over het algemeen zijn het heel gangbare mineralen. Agaat, bergkristal, Gebrande Amethyst (wordt verkocht als "Citrien") Amethyst(kwarts), arragoniet, diverse trommelstenen etc. Mooie verzameling, maar helaas wel heel erg doorsnee.
Even globaal, zo voor de vuist weg: tussen €50,- en €75,-
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Re: Re: hoeveel is mijn mineralen verzameling
Als ik dat had geweten... Ik heb 3 stukken Citrien gekocht. Ik hoef ook geen bijgewerkte mineralen in mijn verzameling. Steeds meer redenen om zelf te zoeken:).adekker schreef:
Gebrande Amethyst (wordt verkocht als "Citrien")
Amethys van bepaalde vindplaatsen wordt regelmatig sterk verhit, waardoor de paarse kleur omslaat naar geel. Ooit is met daar per ongeluk in Brazilie achter gekomen. Een vindplaats werd getroffen door een bosbrand en toen men later terugkeerde om nog meer Amethyst te zoeken, vond men "Citrien". Na wat experimenteren met hitte en duur van de verwarming, kom men het proces reconstrueren. Echte Citrien is vele malen duurder dan de gebrande versie (die vaak ook niet eens slijpbaar is wegens de hittebarstjes en de troebelheid).
Deze proef kun je zelf ook heel goed doen met bv. Tijgeroog. Neem een dun stukje Tijgeroog en verwarm die met een tang in een gasvlam van je fornuis. Doe dat 1 a 2 minuten en laat hem daarna afkoelen. Je Tijgeroog zal dan rood zijn gekleurd. en die vind je in de handel dan vaak weer terug onder de naam "Stierenoog".
[Bewerkt door adekker op 07-09-2013 om 14:44 NL]
Deze proef kun je zelf ook heel goed doen met bv. Tijgeroog. Neem een dun stukje Tijgeroog en verwarm die met een tang in een gasvlam van je fornuis. Doe dat 1 a 2 minuten en laat hem daarna afkoelen. Je Tijgeroog zal dan rood zijn gekleurd. en die vind je in de handel dan vaak weer terug onder de naam "Stierenoog".
[Bewerkt door adekker op 07-09-2013 om 14:44 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!