jongen uit mijn klas word buitengesloten

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
donna:)
jongen uit mijn klas word buitengesloten

Bericht door donna:) » 06 sep 2013, 22:59

Hey iedereen er zit me wat dwars ik zit nu in de 2de klas van de middelbare, er is dus een nieuwe jongen in mijn klas bijgekomen. Het is een hele aardige jongen alleen zijn hobby is musea bezoeken over oudheden. Niks mis mee vind ik maar mijn klas wel... en ook mijn vrienden sluiten hem buiten ik zit dus nu in een lastige situatie want niemand weet dat ik van fossielen houdt ;( en ik durf dat ook niet te zeggen want ik zit nu bij om het zo te zeggen:bij de popie jopies en straks zeg ik ik houdt van fossiele. en dan hoor ik er dus niet meer bij. wat moet ik doen het nooit vertellen en er bij horen of het zeggen en netzo als die aardige jongen uit mijn klas buitengesloten worden?? ik weet me echt geen raad meer :( hebben jullie tips? b.v mendel en Aaron weet jullie klas dat je van fossielen houdt?

xx

[Bewerkt door donna:) op 06-09-2013 om 23:00 NL]

[Bewerkt door donna:) op 06-09-2013 om 23:01 NL]

GdeReijke
Contacteer:
Antw: jongen uit mijn klas word buitengesloten

Bericht door GdeReijke » 06 sep 2013, 23:32

Ik heb vrij snel geleerd mijn hobby's voor mezelf te houden. Bijzondere interesses worden niet door iedereen begrepen, en uiteindelijk maakt dat ook niet uit, want het gaat om iets voor jezelf. Wil je je hobby delen, dan ga je op zoek naar een plaats waar mensen bij elkaar komen die jouw interesse ook hebben, zoals hier.

donckey

Bericht door donckey » 06 sep 2013, 23:59

Vroeger bij mij op school wist bijna iedereen dat ik stenen zocht. Nooit een probleem geweest. Sommige vonden het wel leuk en gingen soms mee.
Meestal staan kinderen en jong volwassenen wel open voor zaken die met de natuur te maken hebben.
Weet jij waarom ook jouw "vrienden" hem buiten sluiten?
Volgens mij is het belangrijkste om jezelf te blijven. En als je niet de behoefte hebt om jouw interesse op school te delen dan doe je het toch gewoon niet.
Als je het echter verzwijgt omdat je bang ben t voor de gevolgen dan is er toch een probleem.
Misschien een idee dat je, als je een spreekbeurt moet houden, je die over fossielen doet. Je zou er ook eens over kunnen praten met een van je vrienden die je echt denkt te kunnen vertrouwen. Je kan ook je aardrijkskundeleraar/lerares eens vragen een les over fossielen te geven (en dan mag hij er stiekum een paar van jou lenen :) )
en kijken hoe je medeleerlingen reageren.

Sterkte met dit dilemma

Peter

donckey

Alopias

Bericht door Alopias » 07 sep 2013, 08:20

hoi Donna,

dat kan indedaad vervelend zijn. Bij mij heeft iedereen het altijd al geweten. Ik heb er nooit last van gehad. En mij pesten is niet zo'n goed idee ;). Ik heb er eens enkele mee genomen om even kort over te vertellen en ze vonden dat wel tof. Natuurlijk reageert niet iedereen daar zo op. Ik ben het verder met Peter eens. Misschien kun je er eens over praten met iemand die je echt vertrouwd. Een leerkracht zal, als je zegt dat hij het niet door mag vertellen, dat normaal gezien ook niet doen. jouw Vriendinnen zijn denk ik nog erg jong en weten soms niet wanneer het echt belangrijk is om iets te verzwijgen of niet. Wat zeker niet altijd zo is!! Je leerkracht kent de gehele klas waarschijnlijk al tamelijk goed. En weet misschien hoe ze gaan reageren en wie de lastige zijn.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

dominiek

Bericht door dominiek » 07 sep 2013, 10:25

Ik zit nu tegenwordig in de eerste en in mijn klas vind niemand het erg dat ik ze verzamel sommige verzamelen zelfs ook maar zoals je al eerder hoorde je moet er gewoon open over zijn.

Gr Dominiek

Keep looking evry time

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 07 sep 2013, 10:45

Als je er open over bent, maar het ook nog over iets anders kan hebben en mensen die dat niet interesseert er ook niet mee lastig valt, en dat bewaart voor gelijkgestemden (zoals hier of verenigingen), moet het toch geen probleem zijn. Geldt voor elke hobby lijkt mij zo.

Over het algemeen vinden mensen fossielen nog best interessant is mijn ervaring, zie alle commotie rond T-Rex of discussies rond evolutie.

Groet,

Niels

Xenina
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Xenina » 07 sep 2013, 11:21

Hoi Donna,

als ik je bijdrag zag dacht ik eerst het is een grapje: in je klas uitgesloten worden want je van Archaeologie of fossielen houd? Echt te gek!

Nu ben ik natuurlijk een 'oude frouw' en niet stets op de hogte vanwege de hobbys die jullie jongeren vaak hebben (Smartphone, I-Pad, MP3-Player, Computergames?? :-0). Maar ik geef sinds velen jaren harplessen aan een muziekschool en heb nog nooit gehoord dat een van mijn leerlingen vanwege zijn buitengewone hobby (harp spelen)uitgesloten wordt! Als zoiets gebeurt heeft dat meestal andere redenen...

Zo ook mijn advies: blijf jezelf en als je stevig genoeg ben verstop je en je hobbys niet. (Ik weet wel dat dat soms niet zo makkelijk is...) Echte vrienden zijn dat zeker niet als ze je vanwege je hobby uitsluiten - maar misschien ben je bang voor iets dat niet zal gebeuren.

Trouwens zijn Dinosaurier (speciaal T-Rex) heel populair (vanwege 'Jurassic Parc' enz.)
Misschien kun je ergens een (grote ! ;-)tand van een Mosasaurus kopen (tanden uit Marokko zijn vaak niet al te duur) en die je vrienden laten zien. Ik geloof niet dat ze hem zullen belachelijk vinden...
Maar ook grote, scherpe, spitse haaientanden zullen ze zeker cool vinden; het best lat je hun een Megalodon-tand zien (met de informatie dat dit vreselijk beest zo groot was als een bus en vier of meer kinderen met een enkele beet kon opeten ;-)).Of een tand van C. carcharodon, de verschrikkelijke Witte Haai...

Groetjes en success, Nina

[Bewerkt door Xenina op 07-09-2013 om 11:30 NL]

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 07 sep 2013, 11:23

Hallo, iedereen heeft het recht om zelf met zijn/haar interesses aan de gang te gaan; dat die jongen om die reden buitengesloten wordt, maakt alleen maar duidelijk hoe beperkt die anderen bezig zijn en als domme drollen achter elkaar aan drijven...
Het kan gebeuren dat mensen je mijden als jij, met je fossielenvoorkeur "uit de kast komt" , maar ik denk dat die mensen dan toch de moeite niet waard zijn.
Ga je eigen gang en durf je kop boven het maaiveld uit te steken!

Sterkte en groeten, Bert

Elbert

donna:)

Bericht door donna:) » 07 sep 2013, 12:01

Aller eerst heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden :)
ik denk nadat ik al jullie berichten heb gelezen het alleen aan mijn bff(lief meisje die geen vlieg kwaad doet) vertel zij wist vroeger al in groep 5 dat ik fossielen spaarde en ze zoekt ze zelf ook soms. aan mijn vrienden uit mijn klas vertel ik het denk ik niet. en wrm ze die jongen buitensluiten is gwn omdat ze het noob vinden dat hij daarvan houdt heel stom maarja nou moet je ook weten dat mijn vriendinnen echt van die meisjes zijn met een dikke laag make-up en die zich alleen maar intreseren in jongens. en mijn vrienden zijn van die jongens met petjes en een oorbel die energie drank drinken en shisha pennen roken (om stoer te doen. Maar ik mag mijn ak docent niet dus dat word geen fossielen les haha :P en toch denk ik dat ik ze mijn Grote Mosa tand laat zien en zeg dat ik deze heb gekocht maar niks vertel over mijn hobby.

Groetjes :D jullie zijn super!!

[Bewerkt door donna:) op 07-09-2013 om 12:05 NL]

[Bewerkt door donna:) op 07-09-2013 om 12:06 NL]

Suzy Q

Bericht door Suzy Q » 07 sep 2013, 12:31

Hoi Donna,

Wat een vervelende situatie zeg. Ik kan me voorstellen dat je niet zo goed weet wat je doen moet.

Toen ik 11 was ben ik mee gaan doen aan opgravingen. Dat was toen heel speciaal, omdat er niet zoveel kinderen aan archeologie deden, of de kans kregen mee te mogen doen.

Ik deed mee met allemaal volwassenen, later kwamen er nog drie andere kinderen bij die ook vaak meehielpen. En werd ik lid van een vereniging speciaal voor en door kinderen, waarbij er van alles rond geschiedenis en archeologie werd gedaan (de NJBG). 

Ik heb op school altijd verteld dat ik aan archeologie deed. Sommige kinderen begrepen het niet zo goed. Anderen vonden het wel interessant en wilden een keertje meehelpen. En sommigen zagen het als een reden om te pesten. 

Ik vond dat stom van de pesters,  iedereen heeft wel iets bijzonders dat ie leuk vind of doet. Mag je dan zomaar pesten? 

Pesten gebeurt meestal omdat mensen bang zijn voor iets dat ze niet snappen, of omdat mensen bang zijn hun plaats in een groep kwijt te raken. Of uit onzekerheid van de pester. Heel soms is een pester alleen maar aan het pesten omdat hij/zij het fijn vind een ander verdrietig te maken. En er zijn altijd wel een paar mensen die niet beginnen met pesten maar wel mee gaan doen. Of mensen die zien wat er gebeurt maar niks ertegen doen.

Ik merk uit je vraag dat jij niet meedoet aan het pesten, maar dat je ook niet opkomt voor jezelf of de jongen die buitengesloten wordt. Ik snap dat dat best heel lastig is, omdat je bang bent dat je ook buitengesloten worden zal als je vertelt dat je fossielen leuk vind. Of omdat je opkomt voor die jongen. 

Mijn vraag is, wil je vrienden zijn met mensen die andere mensen pesten omdat ze een speciale interesse hebben?
Of wil je vrienden zijn met mensen die je accepteren en leuk vinden zoals je bent?

Ik denk dat het geen oplossing is om niks te zeggen over jouw interesse in fossielen, omdat je bang bent buitengesloten te worden. Daardoor kan je jezelf niet zijn en moet je altijd blijven opletten dat je niks zegt dat andere mensen als raar of niet cool zien. 

Het lijkt me een goed idee om met bijvoorbeeld je klasseleraar te praten en te vertellen waar jij je zorgen over maakt. Je kan misschien samen een oplossing bedenken waardoor de jongen niet meer buitengesloten wordt en jij kan vertellen dat jij fossielen supercool vindt, zonder bang te hoeven zijn dat jij buitengesloten wordt.

Verder helemaal eens met Sjaak en Elbert.

Heel veel succes!

Groetjes, Suus

goed kijken is hééééééél belangrijk

Plaats reactie