Pyriet fossielen Miste
Pyriet fossielen Miste
Sommige fossielen van mij lijken pyriet te bevatten en bij sommige is de reactie al begonnen. Gaat dit over op andere fossielen? Is er een betere methode dan http://www.fossiel.net/informatie/prepareren.php om de fossielen te conserveren die je wel wil bewaren?
Marijn
Marijn
Antw: Pyriet fossielen Miste
Zoals Tom ook al heeft gezegd in het krabben-topic is het van het grootste belang om fossielen met pyrietrot te scheiden van de rest. Tijdens de oxidatie van pyriet en markasiet ontstaat o.a. zwavelzuur en zwaveldioxide. Deze reactieproducten zorgen voor een micromilieu waarbij fossielen aangetast worden en pyrietrot bij andere fossielen in gang gezet kan worden. Zelfs fossielen die geen pyriet bevatten, kunnen aangetast worden.
Zuurstof en vocht zijn de twee belangrijkste componenten die leiden tot pyrietrot. Het voorkomen van pyrietrot moet er dan ook vooral op gericht zijn om een omgeving voor de fossielen te creëren waarbij deze twee componenten afwezig zijn. Nu is dat vooral voor zuurstof makkelijker gezegd dan gedaan. Het onder controle houden van het vochtgehalte is echter vele malen belangrijker dan het onder controle houden van het zuurstofgehalte. Een constant relatieve luchtigheid van 40% of lager is ideaal voor pyrietfossielen. Te denken valt dus aan het gebruik van silicagel (zit onder andere in de zakjes die je vaak in schoenendozen aantreft).
Hier op de website wordt de parafine-petroleum methode aangeraden voor pyrietfossielen. Door het aanbrengen van een coating sluit je het fossiel af voor zuurstof en vocht. Tegenwoordig worden al deze methodes waarbij je een coating over het fossiel aanbrengt, afgeraden. Ten eerste sluiten coatings de fossielen niet 100% van zuurstof en vocht af en verder sluit deze manier van conserveren enige verdere behandeling van het fossiel in de toekomst uit.
Er bestaan methoden om zwavelzuur in fossielen te neutraliseren en de oxidatieproducten te verwijderen. Je moet echter wel weten waar je mee bezig bent, omdat je met potentieel gevaarlijke producten werkt.
Hoop dat dit wat meer duidelijk maakt.
Camiel
Zuurstof en vocht zijn de twee belangrijkste componenten die leiden tot pyrietrot. Het voorkomen van pyrietrot moet er dan ook vooral op gericht zijn om een omgeving voor de fossielen te creëren waarbij deze twee componenten afwezig zijn. Nu is dat vooral voor zuurstof makkelijker gezegd dan gedaan. Het onder controle houden van het vochtgehalte is echter vele malen belangrijker dan het onder controle houden van het zuurstofgehalte. Een constant relatieve luchtigheid van 40% of lager is ideaal voor pyrietfossielen. Te denken valt dus aan het gebruik van silicagel (zit onder andere in de zakjes die je vaak in schoenendozen aantreft).
Hier op de website wordt de parafine-petroleum methode aangeraden voor pyrietfossielen. Door het aanbrengen van een coating sluit je het fossiel af voor zuurstof en vocht. Tegenwoordig worden al deze methodes waarbij je een coating over het fossiel aanbrengt, afgeraden. Ten eerste sluiten coatings de fossielen niet 100% van zuurstof en vocht af en verder sluit deze manier van conserveren enige verdere behandeling van het fossiel in de toekomst uit.
Er bestaan methoden om zwavelzuur in fossielen te neutraliseren en de oxidatieproducten te verwijderen. Je moet echter wel weten waar je mee bezig bent, omdat je met potentieel gevaarlijke producten werkt.
Hoop dat dit wat meer duidelijk maakt.
Camiel
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928
Antw: Pyriet fossielen Miste
Dat maakt zeker meer duidelijk. Ik was al begonnen met het verwijderen van het pyriet(losse stukjes). Ik heb fossielen met oranje vlekjes ook apart gelegd. Dat vocht percentage gaat wel een probleem worden, want ik heb 2 aquaria op mijn kamer. Ik ga wel proberen om het bij zo min mogelijk te houden en de fossielen met pyriet in een eigen doosje te leggen afgesloten van de rest.
Marijn
Marijn