Vrijdagavond 4 oktober 2013: Lezing Frederik :
Vrijdagavond 4 oktober 2013: Lezing Frederik : ‘Het zoeken en preparen van trilobieten'
Herinnering : Vrijdagavond 4 oktober 2013: Lezing Frederik : ‘Walk the line: Het zoeken en preparen van trilobieten uit het Maider bekken, Marokko’
In deze lezing –opgevat als een tweeluik– tracht Frederik een helder beeld te scheppen van de herkomst van deze trilobieten, van in het veld tot op de preparatietafel. In een eerste deel brengt hij een rijk geïllustreerd verslag van verschillende zoektochten naar trilobieten in het devoon van het Maider-bekken, Marokko. Er wordt een beeld geschetst van de plaatselijke geografie en stratigrafie, we zien hoe en waar deze trilobieten gevonden worden, en krijgen een overzicht van enkele bekende fauna’s. Ingebed tussen het machtige Atlasgebergte en de aride Sahara, getuigt de regio van een zeldzame schoonheid, en er wordt in de kantlijn van de lezing ruime aandacht geschonken aan het natuurschoon van dit deel van Marokko.
Het tweede deel van deze lezing gaat in op de preparatie van deze trilobieten. Alle stappen van de preparatie worden in detail behandeld: van het herkennen van specimens in het veld tot het afgewerkte stuk in de vitrine. Een uitgebreide technische uiteenzetting wordt geïllustreerd met fotomateriaal en specimens in verschillende stadia van preparatie. Er worden praktische tips gegeven om zelf aan de slag te gaan, die uiteraard ook op andere fossielen kunnen toegepast worden, en er is ruimte voor interactie en discussie. Vanuit de getoonde voorbeelden van authentieke stukken wordt teruggekoppeld naar het aanbod in de handel. Aan de hand van praktische vuistregels leer je vervalsingen en slecht geprepareerde trilobieten herkennen.
Iedereen is van harte welkom (gratis).
Het adres is :
Waversebaan 66 (oud gemeentehuis)
3001 Heverlee (Leuven).
België
De deuren gaan open om 19:30 en de lezing begint om 20:00 stipt.
In deze lezing –opgevat als een tweeluik– tracht Frederik een helder beeld te scheppen van de herkomst van deze trilobieten, van in het veld tot op de preparatietafel. In een eerste deel brengt hij een rijk geïllustreerd verslag van verschillende zoektochten naar trilobieten in het devoon van het Maider-bekken, Marokko. Er wordt een beeld geschetst van de plaatselijke geografie en stratigrafie, we zien hoe en waar deze trilobieten gevonden worden, en krijgen een overzicht van enkele bekende fauna’s. Ingebed tussen het machtige Atlasgebergte en de aride Sahara, getuigt de regio van een zeldzame schoonheid, en er wordt in de kantlijn van de lezing ruime aandacht geschonken aan het natuurschoon van dit deel van Marokko.
Het tweede deel van deze lezing gaat in op de preparatie van deze trilobieten. Alle stappen van de preparatie worden in detail behandeld: van het herkennen van specimens in het veld tot het afgewerkte stuk in de vitrine. Een uitgebreide technische uiteenzetting wordt geïllustreerd met fotomateriaal en specimens in verschillende stadia van preparatie. Er worden praktische tips gegeven om zelf aan de slag te gaan, die uiteraard ook op andere fossielen kunnen toegepast worden, en er is ruimte voor interactie en discussie. Vanuit de getoonde voorbeelden van authentieke stukken wordt teruggekoppeld naar het aanbod in de handel. Aan de hand van praktische vuistregels leer je vervalsingen en slecht geprepareerde trilobieten herkennen.
Iedereen is van harte welkom (gratis).
Het adres is :
Waversebaan 66 (oud gemeentehuis)
3001 Heverlee (Leuven).
België
De deuren gaan open om 19:30 en de lezing begint om 20:00 stipt.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Vrijdagavond 4 oktober 2013: Lezing Frederik : ‘Het zoeken en preparen van trilobieten'
Ik zou graag willen komen maar het is voor mij verschrikkelijk ver weg.
Ik wens je veel succes en een leuke avond Frederik.
Ik wens je veel succes en een leuke avond Frederik.
Robert Mensink
Antw: Vrijdagavond 4 oktober 2013: Lezing Frederik : ‘Het zoeken en preparen van trilobieten'
Zelfde geldt voor mij.
Succes Frederik!
En veel plezier gewenst aan jou en de andere forum-leden die aanwezig zijn.
Grtz mendel
Succes Frederik!
En veel plezier gewenst aan jou en de andere forum-leden die aanwezig zijn.

Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Chauffeur geregeld, gaatje in de agenda geregeld...
Nu nog even kijken of we netjes op tijd kunnen komen.
Zal wel drive diner worden
Buiten Frederik wie gaan er wel?
Nu nog even kijken of we netjes op tijd kunnen komen.
Zal wel drive diner worden
Buiten Frederik wie gaan er wel?
oeps...
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,had er graag bij geweest,Frederik moet eens een lezing geven aan de kust(das te doen)Ben ook nog wat groen op dit vlak,zal waarschijnlijk maar de helft begrijpen van wat er word verteld 
GR

GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het wordt zeker een leuke avond! De presentatie staat ongeveer op punt. Veel foto's en illustraties. Ik kijk er alvast naar uit!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik kijk er alvast naar uit! Tot vrijdag!
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Nog even bij vermelden: ik heb ervoor geopteerd om in de lezing iets meer aandacht te leggen op het zoeken en preppen (= het 'positieve' verhaal), en iets minder op vervalsingen (= het negatieve verhaal). Maar dat laaste kunnen we natuurlijk wel na de lezing tussen pot en pint aan bod laten komen.
Dus wie zelf een trilobiet uit Marokko heeft en deze op echtheid wil laten evalueren (op een niet-destructieve manier
), is welkom om het stuk mee te brengen!
Dus wie zelf een trilobiet uit Marokko heeft en deze op echtheid wil laten evalueren (op een niet-destructieve manier

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Goed verhaal!
Leuke steentjes meegenomen ook, al vielen die en beetje in het niet bij mijn dicranurus
Sorry daarvoor.
Ook leuk om toch ook een aantal gezichten bij mail contacten en verhalen te kunnen plaatsen
Leuke steentjes meegenomen ook, al vielen die en beetje in het niet bij mijn dicranurus

Sorry daarvoor.
Ook leuk om toch ook een aantal gezichten bij mail contacten en verhalen te kunnen plaatsen
oeps...
Inderdaad een geweldig goed verhaal met prachtige foto's en, zoals we van Frederik al een beetje gewend (beter verwend) zijn, mooie tekeningen en visualisaties, opgeschmumt met leuke anekdotes en interessante weetjes.
Grote opkomst, zelfs van heel ver. Het was dan ook erg leuk om vele mensen weer mogen ontmoeten, soms ook voor het eerst, hé Ivo.
Jou Dicranurus heb ik wel niet gezien
, maar ik was waarschijnlijk te druk aan het babbelen.
Daarna nog uitgebreid nagekaart bij pot en pint zoals het hoort. De afwezigen weten niet wat ze gemist hebben. Maar ik denk dat Frederik deze lezing nog wel eens zal herhalen in de toekomst.
Grote opkomst, zelfs van heel ver. Het was dan ook erg leuk om vele mensen weer mogen ontmoeten, soms ook voor het eerst, hé Ivo.
Jou Dicranurus heb ik wel niet gezien

Daarna nog uitgebreid nagekaart bij pot en pint zoals het hoort. De afwezigen weten niet wat ze gemist hebben. Maar ik denk dat Frederik deze lezing nog wel eens zal herhalen in de toekomst.
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996