Situatie steengroeve Juchem
- ChrisKuijper
Situatie steengroeve Juchem
Afgelopen weekend ben ik met 7 studiegenoten richting Idar Oberstein gereden om mineralen te gaan zoeken in groeve Juchem. Aangezien ik 2 jaar geleden ook ben wezen zoeken en veel gevonden heb, ging ik weer met hoge verwachtingen die kant op. Maar helaas. We werden helemaal naar het bovenste gedeelte van de groeve geleid, alleen hier was het toegestaan om te zoeken. Het waren alleen storthopen en omgeploegde akkers, waar zo goed als niks (meer) te vinden is.
Na thuiskomst heb ik op internet rondgeneusd en zijn er meerdere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, de hele groeve is afgesloten m.u.v. de omgeploegde akkers helemaal boven. Dit omdat het bedrijf aansprakelijk is voor welk ongeluk dan ook, en dit willen ze uiteraard voorkomen. Van de beveiliger daar heb ik gehoord dat er weer een aantal ongelukken zijn gebeurd van naïevelingen die in de verticale wanden hebben staan hakken waardoor deze deels is ingestort. Hierdoor willen ze alleen maar mensen op de bovenste gedeeltes laten zoeken. Het is erg jammer dat een klein aantal mensen het verpest voor het overgrote deel van de mineralenzoekers. Hopelijk wil deze situatie veranderen.
Ik wil hierbij dus meedelen dat het, op dit moment in ieder geval, niet de moeite is om naar Idar Oberstein te gaan om in steengroeve Juchem te gaan zoeken.
Gr. Chris
Na thuiskomst heb ik op internet rondgeneusd en zijn er meerdere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, de hele groeve is afgesloten m.u.v. de omgeploegde akkers helemaal boven. Dit omdat het bedrijf aansprakelijk is voor welk ongeluk dan ook, en dit willen ze uiteraard voorkomen. Van de beveiliger daar heb ik gehoord dat er weer een aantal ongelukken zijn gebeurd van naïevelingen die in de verticale wanden hebben staan hakken waardoor deze deels is ingestort. Hierdoor willen ze alleen maar mensen op de bovenste gedeeltes laten zoeken. Het is erg jammer dat een klein aantal mensen het verpest voor het overgrote deel van de mineralenzoekers. Hopelijk wil deze situatie veranderen.
Ik wil hierbij dus meedelen dat het, op dit moment in ieder geval, niet de moeite is om naar Idar Oberstein te gaan om in steengroeve Juchem te gaan zoeken.
Gr. Chris
Re: Situatie steengroeve Juchem
Vorige week ben ik in Idar-Oberstein geweest. Hoewel ik zelf niet in deze groeve zoek (ik beperk me tot de akkers) heb ik nog wel even geinformeerd. De situatie is nog onveranderd. Hoewel de groeve uitzonderlijk mooie vondsten herbergt, is het dus momenteel niet de moeite van een bezoek waard (nog afgezien van het gegeven dat ook daar het zoekseizoen is afgelopen).
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Oei, ik was van plan om naar Idar te gaan en deze groeve te bezoeken met mijn jongens (11 en 13). Maar ik vrees dat het momenteel nog steeds af te raden is? Heeft iemand recente informatie? Vooral de akkers in die omgeving zijn interessant?
Vr.gr. Alice
Vr.gr. Alice
- ChrisKuijper
Op de akkers kan je altijd gaan zoeken, maar dan in de herfst, aangezien dan de akkers worden omgeploegd en je op kale vlaktes kunt zoeken. In de zomer staan er overal gewassen dus lijkt het me minder hoopvol om iets te vinden.
Verder ben ik ook benieuwd naar de situatie nu in de groeve aangezien ik misschien in de herfst weer m'n geluk wil beproeven daar.
Er is op de plek waar ik laatst zocht véél minder te vinden dan de plek waar ik 2 jaar eerder heb gezocht, maar met een beetje geluk kan je nog wel leuke stukken vinden. Ik vond het destijds echter tegenvallen (dat komt natuurlijk door mijn eerdere ervaring).
Misschien dat een mailtje naar de groeve-eigenaar/bedrijf meer informatie verschaft.
In ieder geval succes!
Groetjes Chris
[Bewerkt door ChrisKuijper op 03-08-2014 om 18:27 NL]
Verder ben ik ook benieuwd naar de situatie nu in de groeve aangezien ik misschien in de herfst weer m'n geluk wil beproeven daar.
Er is op de plek waar ik laatst zocht véél minder te vinden dan de plek waar ik 2 jaar eerder heb gezocht, maar met een beetje geluk kan je nog wel leuke stukken vinden. Ik vond het destijds echter tegenvallen (dat komt natuurlijk door mijn eerdere ervaring).
Misschien dat een mailtje naar de groeve-eigenaar/bedrijf meer informatie verschaft.
In ieder geval succes!
Groetjes Chris
[Bewerkt door ChrisKuijper op 03-08-2014 om 18:27 NL]