Slijtage Geologenhamer Estwing
Slijtage Geologenhamer Estwing
Hoi allemaal,
Wie weet hoe/waar ik mijn geologen hamer en beitel kan laten slijpen? Ze zijn niet echt scherp meer.
Groetjes,
Nikola.
Wie weet hoe/waar ik mijn geologen hamer en beitel kan laten slijpen? Ze zijn niet echt scherp meer.
Groetjes,
Nikola.
Antw: Slijtage Geologenhamer Estwing
Ik weet niet in hoeverre het nou belangrijk is dat je hamer scherp is. Is het een punthamer?
Van een beitel kan ik me voorstellen dat zoiets belangrijk kan zijn, maar ik koop zelf bewust geen beitels van Estwing. Exemplaren van een willekeurige bouwmarkt zijn vaak net zo goed en een stuk goedkoper. Ik heb zelf een platte beitel die ideaal is on 'platen' gesteente met precisie van elkaar te splijten, veel goedkoper is dan vergelijkbare exemplaren van Estwing en gekocht is bij Karwei, hier vlak om de hoek. Ik heb daar meteen een vuistje gekocht, werkt doorgaans makkelijker in combinatie met een beitel dan een geologenhamer.
Dus: is het belangrijk dat je hamer scherp is, en is het niet veel makkelijker om een nieuwe, goedkopere beitel te kopen?
Van een beitel kan ik me voorstellen dat zoiets belangrijk kan zijn, maar ik koop zelf bewust geen beitels van Estwing. Exemplaren van een willekeurige bouwmarkt zijn vaak net zo goed en een stuk goedkoper. Ik heb zelf een platte beitel die ideaal is on 'platen' gesteente met precisie van elkaar te splijten, veel goedkoper is dan vergelijkbare exemplaren van Estwing en gekocht is bij Karwei, hier vlak om de hoek. Ik heb daar meteen een vuistje gekocht, werkt doorgaans makkelijker in combinatie met een beitel dan een geologenhamer.
Dus: is het belangrijk dat je hamer scherp is, en is het niet veel makkelijker om een nieuwe, goedkopere beitel te kopen?
Antw: Antw: Slijtage Geologenhamer Estwing
Hoi, Met deze informatie kan ik weer verder.GdeReijke schreef:
Ik weet niet in hoeverre het nou belangrijk is dat je hamer scherp is. Is het een punthamer?
Ik bedoel vanzelfsprekend een punthamer.
Dank!
Nikola.
[Bewerkt door Mega_Lo op 14-10-2013 om 14:54 NL]
Het valt mij op dat "Estwing" door vele als een soort cult-merk wordt gezien.
Geef mij maar de oude vertrouwde Picard. Heb er twee gehad en nog een over. Geweldige tools!
In december verleden jaar is mijn auto voor de deur gejat. Mijn oudste Picard waarmee ik meer dan 40 jaar fossielen en mineralen heb gezocht, lag helaas in de auto
.
( Koudijzer) Beitels van de bouwmarkt in combinatie met een vuistje is inderdaad een goede oplossing die ik al jaren gebruik.
Peter
Geef mij maar de oude vertrouwde Picard. Heb er twee gehad en nog een over. Geweldige tools!

In december verleden jaar is mijn auto voor de deur gejat. Mijn oudste Picard waarmee ik meer dan 40 jaar fossielen en mineralen heb gezocht, lag helaas in de auto

( Koudijzer) Beitels van de bouwmarkt in combinatie met een vuistje is inderdaad een goede oplossing die ik al jaren gebruik.
Peter
donckey
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Peter,mijn auto is ook eens gejat,maar mijn hamer lag thuis.
Mijn schoonmoeder zat er wel in,heb het nooit aangegeven,wat je kwijt ben ,ben je kwijt volgens mij.
GR Pascal
Mijn schoonmoeder zat er wel in,heb het nooit aangegeven,wat je kwijt ben ,ben je kwijt volgens mij.

GR Pascal
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
strandjutters schreef:
GR Pascal

@Peter: Ik heb ook al vele vele jaren een Picard. Voldoet uitstekend. Ik heb hem nog nooit bijgeslepen. Ook nog nooit gebruikt om mee te beitelen; daarvoor voldoet inderdaad een mokertje.
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Spong,het was geen ferrari,maar wel een Duits merk,heb er nooit meer naar gezocht,ik had een schoonmoeder om te stelen maar vond nooit een dief, tot op die dag 
GR
Hallo Mega -lo,je hamer kan nog niet bot zijn,hoemeer ik de mijne gebruik hoe scherper hij wordt.
[Bewerkt door strandjutters op 14-10-2013 om 00:19 NL]

GR
Hallo Mega -lo,je hamer kan nog niet bot zijn,hoemeer ik de mijne gebruik hoe scherper hij wordt.
[Bewerkt door strandjutters op 14-10-2013 om 00:19 NL]
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Net als Estwing is Picard ook een cult-merk. En dat is even terecht denk ik.donckey schreef:
Het valt mij op dat "Estwing" door vele als een soort cult-merk wordt gezien.
Geef mij maar de oude vertrouwde Picard.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
strandjutters schreef:
GR Pascal
Leest je schoonmoeder dit forum ook?

donckey
Over het slijpen van beitels.
Mijn ervaring met het gebruik van beitels in mergel en kalksteen (Krijt en Trias) is trouwens dat ze vlijmscherp blijven. Heb ergens in een gebruikershandleiding gelezen dat je botte zagen weer scherp krijgt door ze in kalksteen te gebruiken.
Peter
Mijn ervaring met het gebruik van beitels in mergel en kalksteen (Krijt en Trias) is trouwens dat ze vlijmscherp blijven. Heb ergens in een gebruikershandleiding gelezen dat je botte zagen weer scherp krijgt door ze in kalksteen te gebruiken.
Peter
donckey