wormgaten
- phurkxkens
wormgaten

Wie helpt mij verder? De wormgaten hebben een groene kleur, te vergelijken met glauconiet. Misschien Zuid-Limburg (Vaalserzand?)
Zee-egelfanaat
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: wormgaten
Hallo Peter,
het zou inderdaad glauconiet kunnen zijn. Je schreef "misschien Zuid-Limburg", dus denk ik dat je de steen gekregen of gekoopt hebt, of?
Ik moet zeggen, dat het niet echt op een stuk uit ZL lijkt.
Of dit inderdaad graafgangen ("wormgaten") zijn weet ik niet. Het lijkt er wel op.
Zou je misschien een foto van dichterbij kunnen maken?
Oliver
het zou inderdaad glauconiet kunnen zijn. Je schreef "misschien Zuid-Limburg", dus denk ik dat je de steen gekregen of gekoopt hebt, of?
Of dit inderdaad graafgangen ("wormgaten") zijn weet ik niet. Het lijkt er wel op.
Zou je misschien een foto van dichterbij kunnen maken?
Oliver
- Spongebob
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 656 times
De eerste en enige keer dat ik in Halembaye gezocht heb, kwam ik vooraan in de groeve ook deze groene graafgangen tegen. De juiste naam voor dit gekronkel is (geloof ik) gyrolithes.hubertus68 schreef:
Time fades away (Neil Young)
Deze ichnofossielen werden beschreven als Gyrolithes davreuxi. Ze zijn goed gekend uit de Formatie van Vaals, waar ze door glauconiet groenig gekleurd zijn.
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- phurkxkens
OK ben gisteren in het Natuurhistorisch museum in Maastricht geweest. Daar stonden drie praktisch dezelfde exemplaren in de vitrine. Er was helaas niemand om te determineren. Wordt vervolgd...
Zee-egelfanaat
- phurkxkens
Stijn,
Volgens mij klopt het. Deze graafgangen zijn in 1983 door Felder beschreven in het tijdschrift Grondboor en Hamer. Uitgebreider komen ze aan bod in het Bulletin of the Geological Society of Denmark vol 23 [1974]. Het is de fossiele graafgang van een garnalensoort Calianassa major.
Volgens mij klopt het. Deze graafgangen zijn in 1983 door Felder beschreven in het tijdschrift Grondboor en Hamer. Uitgebreider komen ze aan bod in het Bulletin of the Geological Society of Denmark vol 23 [1974]. Het is de fossiele graafgang van een garnalensoort Calianassa major.
Zee-egelfanaat
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Staat ook in ons determinatiesysteem: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ek=90-0001
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)