Ardennen : Astycoryphe ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ardennen : Astycoryphe ?

Hallo iedereen,deze ook vanavond gevonden en wat bijgeprept,ik denk Astycoryphe.
De foto's zijn negatief en positief,het oogje ligt volgens mij naast de wang.De wang is 6 mm lang het oogje ongeveer iets meer dan 1 mm.
Zit ik goed ?
GR Pascal
strandjutters
Antw: Ardennen : Astycoryphe ?
Wangetje is een Astycoryphe. Wat ernaast ligt is de voorkant van een cranidium. Niet makkelijk op te maken uit de foto maar wat lijkt op een juveniele Dohmiella.
- strandjutters

Hallo Allart,bedankt voor de determinatie.
Deze twee vond ik eerder deze week,tweede foto zoals ik het vond ,derde foto na de prep.
GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,heb deze vondsten wat samengebracht,lijk mij makkelijker bij het opzoeken op het forum.
(Dit zijn dus niet dezelfde als de eerste,de twee laatste zaten samen in een steentje van 2,5 cm)
GR
[Bewerkt door strandjutters op 25-11-2013 om 21:07 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Alfer,ik zie dat dit je eerste beschreven trilobiet was,is de soortnaam van deze dan allemmaal jorusi ?
Kun je iets meer vertellen van deze soort ?
En vanwaar de naam jorusi ?
GR Pascal
Als iemand anders er iets kan van vertellen mag dit natuurlijk ook,ik ben benieuwd.
Kun je iets meer vertellen van deze soort ?
En vanwaar de naam jorusi ?
GR Pascal
Als iemand anders er iets kan van vertellen mag dit natuurlijk ook,ik ben benieuwd.
strandjutters

Begin 2008 moest ik een 20 jaar oud huisdier in laten slapen.
Ik begon te zoeken in Resteigne en vond een onbeschreven Cyphaspis cranidium.
Toen ben ik er veel gaan zoeken voordat ik met al mijn vondsten naar Allart ging.
Bijgevoegd een foto van Jorus.
Astycoryphe jorusi verschilt duidelijk van Astycoryphe exilis en arduinnae.
Voor verdere details; Astycoryphe jorusi en exilis zijn beschreven in het Bulletin van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen vol 78, 2008
Astycoryphe arduinnae is beschreven in het Neues Jahrbuch für Geologie und Paläontologie - Abhandlungen Band 264 Heft 1 (2012) p 77-87
http://www.schweizerbart.de/papers/njgp ... 264#issue2
Astycoryphe arduinnae is vernoemd naar Arduinna de Keltische godin van de Ardennen.
Naar haar moet de Ardennen vernoemd zijn.
Ze werd vereerd op een heuvel in Noord-Frankrijk totdat een christen daar een einde aan maakte. (zie foto)
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
- strandjutters
Hallo Alfer,bedankt voor de uitleg zeer interessant.
Gisteren ging het de ganse regenen in de Ardennen,maar vandaag ging het droog blijven,en als het droog is zijn we weg natuurlijk.Ben een uur terug thuis,en we hebben veel tijd besteed aan groeve prospectie veel gewandeld en gekeken.Op een moment zaten we goed,andere stenen en andere vondsten gedaan of dat ik gewoon ben,dat op zich was al leuk .Moet nog uitpakken,maar verwacht er wel wat van.
GR Pascal
Gisteren ging het de ganse regenen in de Ardennen,maar vandaag ging het droog blijven,en als het droog is zijn we weg natuurlijk.Ben een uur terug thuis,en we hebben veel tijd besteed aan groeve prospectie veel gewandeld en gekeken.Op een moment zaten we goed,andere stenen en andere vondsten gedaan of dat ik gewoon ben,dat op zich was al leuk .Moet nog uitpakken,maar verwacht er wel wat van.
GR Pascal
strandjutters