Een kogelgewricht in een vliegende storm
Een kogelgewricht in een vliegende storm

Hoi,
Zondag 27 oktober zijn we met een groepje fossielnetters naar de Maasvlakte(2) geweest.
Mendel had dit op een uitstekende wijze georganiseerd

Ikzelf heb Suzy (Suzanne) en Zandmotor (Dick) in de auto meegenomen. Na ernstig verdwaald te zijn in Den Haag toch nog redelijk op tijd richting MV gereden. Onderweg bleek reeds dat de storm die Nederland op maandag teisterde als vast een voorproefje op de Maasvlakte zou nemen.
Een kwartiertje te laat kwamen we op de afgesproken plaats aan. Mendel stond ons reeds op te wachten in een inmiddels heuse storm (de storm die Marijn zo vreesde

We probeerde onze zoekkleren, regenpak en zo aan te trekken, maar dat was door de wind echt bijna onmogelijk. De wind zelf was niet zo'n probleem maar wel het zand dat door de wind werd meegevoerd. We werden werkelijk "gezandstraald" Later bleek ook dat onze auto's ook waren gezandstraald, resultaat doffe lak en een matglazen voorruit

Hebben toen in de gierende wind op het strand gezocht (Suzy, Dick, Mendel en vader, Marijn en Vader, en een forumlid uit Oostvoorne (ligt om de hoek). Gelukkig was het wel bijna de hele dag droog.
Mendel moest iets eerder naar huis, ik bedoel naar Rotterdam om een wedstrijd van het grote Feyenoord bij te wonen ( is volgens mij nog steeds chagrijnig om het resultaat)
Ondanks het barre weer toch nog wel wat gevonden. Hoorde dat Mendel misschien een stuk van een benen harpoen had gevonden. (laat je het nog zien op dit forum)
Op de terugreis via Maassluis (met het pontje) terug naar Den Haag en Amstelveen.
Was een reuze gezellige dag en Suzy en Dick nog bedankt voor jullie gezelschap en de koffie en pannekoeken

Op de foto drie van de vondsten die ik gedaan heb. Een stuk schedel, een stukje gewei met de kroon, en een fraai kogelgewricht. Kan iemand iets meer over dat gewricht vertellen. Heb geen flauw idee van wat voor beest dit kan zijn geweest.
Peter
donckey
Antw: Een kogelgewricht in een vliegende storm

Hallo Peter,
Het was erg gezellig inderdaad, erg leuk om een paar forumleden te ontmoeten!
De vondsten waren voor mij vrij goed, dat mogelijke harpoenpuntje en 2 mammoet/olifantlamellen.
Ik heb er alvast een paar foto's van de (mogelijke) harpoenpunt toegevoegd.
Ik ben inmiddels trouwens niet meer zo chagrijnig

Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Die storm viel toch wel mee! Het was alleen de wind en niet de regen en/of hagel die er soms bij komt. Zoals je al zei kon je alleen aan de auto zien waarom ze zandstralen gebruiken om fossielen te preppen:).
Ik heb vooral mijn focus gelegd op fossiele schelpen(geen goede dag voor botjes) en ik heb wel een paar mooie exemplaren gevonden. Ik laat ze een voor een bij determinatie voorbij komen(geen geschikte literatuur).
Marijn
Ik heb vooral mijn focus gelegd op fossiele schelpen(geen goede dag voor botjes) en ik heb wel een paar mooie exemplaren gevonden. Ik laat ze een voor een bij determinatie voorbij komen(geen geschikte literatuur).
Marijn
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
De laatste foto lijkt mij eerder een stuk gewei en (helaas) geen harpoenpuntje.
De foto's van het schedelfragment en de geweistam zijn helaas erg donker. Soms zitten er snijsporen op dat soort geweistammen. Heb je het daar al op gecheckt?
Van dat gewricht kan ik niets maken.
De foto's van het schedelfragment en de geweistam zijn helaas erg donker. Soms zitten er snijsporen op dat soort geweistammen. Heb je het daar al op gecheckt?
Van dat gewricht kan ik niets maken.
Groet,
Niels
Niels

Was een reuze gezellige dag en Suzy en Dick nog bedankt voor jullie gezelschap en de koffie en pannekoeken

Peter
Was zeker een gezellige dag! Peter, nog bedankt voor het meerijden en, Mendel, voor het organiseren. Was voor mij de eerst keer MV2. Weinig vondsten gedaan (alleen een stukje jaspis) maar heb genoten van het weer en de wind....

Hierbij twee sfeerimpressies.
Dick
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Hey Mendel,
Ik ben het eens met Sjaak, een harpoenpunt heeft een heel andere buitenste textuur. Vrijwel glad. Dit doet idd meer denken aan een geweipunt.
Heeft iemand nog suggesties voor het kogelgewricht van Donkey? Om de knuppel in het hoenderhok te gooien: Is het mogelijk afkomstig van een mens? (En dat is totaal niet onderbouwt, puur om te provoceren...)
Groeten,
Richard
Ik ben het eens met Sjaak, een harpoenpunt heeft een heel andere buitenste textuur. Vrijwel glad. Dit doet idd meer denken aan een geweipunt.
Heeft iemand nog suggesties voor het kogelgewricht van Donkey? Om de knuppel in het hoenderhok te gooien: Is het mogelijk afkomstig van een mens? (En dat is totaal niet onderbouwt, puur om te provoceren...)
Groeten,
Richard
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
In dat geval stel ik dat het schedelstuk van een Neanderthaler is, totdat het tegendeel bewezen is 
Qua afmeting en vorm denk ik niet dat de dijbeenkop van een mens is. Deze lijkt wat minder uit te steken dan bij de mens. Maar wie weet...

Qua afmeting en vorm denk ik niet dat de dijbeenkop van een mens is. Deze lijkt wat minder uit te steken dan bij de mens. Maar wie weet...
Groet,
Niels
Niels
Ha Mendel,
Beetje laat maar dat lijkt me inderdaad gewei te zijn. Dat kan zowel ecofact als artefact zijn. Maar toch een leuke vondst zo vlak voor de trap en voordat je weg moest.
Groet, suzanne
Beetje laat maar dat lijkt me inderdaad gewei te zijn. Dat kan zowel ecofact als artefact zijn. Maar toch een leuke vondst zo vlak voor de trap en voordat je weg moest.
Groet, suzanne
goed kijken is hééééééél belangrijk
[Bewerkt door donckey op 30-01-2014 om 00:18 NL]
donckey