Nog eens iets uit het carboon
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Nog eens iets uit het carboon
Hallo fossielen liefhebbers en vooral carboon liefhebbers,
omdat er steeds minder carboon fossielen voorbij lijken te komen bij deze een sigillaria. Verder durf ik hem niet te determineren. Dus als iemand zich geroepen voelt....
Het stuk komt uit de steenstort de Laura zo'n 9 jaar geleden.
Ik ben er al een jaar of twee niet meer geweest, weet iemand of er nog iets te vinden is?
groetjes,
Tom
omdat er steeds minder carboon fossielen voorbij lijken te komen bij deze een sigillaria. Verder durf ik hem niet te determineren. Dus als iemand zich geroepen voelt....
Het stuk komt uit de steenstort de Laura zo'n 9 jaar geleden.
Ik ben er al een jaar of twee niet meer geweest, weet iemand of er nog iets te vinden is?
groetjes,
Tom
Antw: Nog eens iets uit het carboon
Sigillaria scutellata Brongniart (1822)
- relatief breed (én recht) tussenschot tussen de ribbben
- afstand tussen de littekens zit ook goed
- rimpeltjes tussen (onder) de littekens
- én de vorm van de litetkens
Ondanks dat de details van de littekens (parychene littekens, vasculaire bundel, al dan niet aanwezigheid van een transversale lijn, enz...) niet zichtbaar zijn op de foto/fossiel, lijkt dit me wel een correcte determinatie.
Ook de stratigrafie van de vindplaats (Westfaliaan A - H.W.J Van Amerom) klopt als een bus.
Ziepe
- relatief breed (én recht) tussenschot tussen de ribbben
- afstand tussen de littekens zit ook goed
- rimpeltjes tussen (onder) de littekens
- én de vorm van de litetkens
Ondanks dat de details van de littekens (parychene littekens, vasculaire bundel, al dan niet aanwezigheid van een transversale lijn, enz...) niet zichtbaar zijn op de foto/fossiel, lijkt dit me wel een correcte determinatie.
Ook de stratigrafie van de vindplaats (Westfaliaan A - H.W.J Van Amerom) klopt als een bus.
Ziepe
The earth has music for those who listen.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Mee eens – mooie vondst!
Heb hetzelvde soort – helaas niet so goed bewaart – ook uit het Westfalien A uit Aken.
Groeten
Oliver
Heb hetzelvde soort – helaas niet so goed bewaart – ook uit het Westfalien A uit Aken.
Groeten
Oliver
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 47 times
Bedankt Ziepe voor de determinatie,
Wat denken jullie: zal ik het fossiel koolvrij maken of niet?
Het is nu het jaargetijde voor dergelijke klussen.
groetjes,
Tom
Wat denken jullie: zal ik het fossiel koolvrij maken of niet?
Het is nu het jaargetijde voor dergelijke klussen.
groetjes,
Tom
Je kan proberen de resterende steenkool van het oppervlak te schrapen, of dat moet, dat is een andere vraag 
Ziepe

Ziepe
The earth has music for those who listen.
- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 531 times
Het is ook voor mij alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst op de Laura geweest ben, maar toen waren de vondsten nogal magertjes. Zo ook tijdens een bezoek aan de Hendrik afgelopen najaar - misschien deels doordat ik zelf kritischer word, maar zeker ook door een teruglopende hoeveelheid "vers" materiaal (steeds meer lijkt verweerd te zijn).Tommie schreef:
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 531 times
Antw: Antw: Nog eens iets uit het carboon
Kun je uitleggen wat je bedoelt met 'schors'? Stukken zoals het jouwe hierboven vertegenwoordigen, voor zover ik weet, de buitenste laag van de lycpode stam. Jonge scheuten hebben de "blaadjes" (microphylls) nog, maar wanneer deze af vallen dan houd je dergelijke littekens over. De "diepere lagen" (waarop deze details steeds verder vervagen) staan bekend onder namen als Syringodendron. Bij deze vorm is het bladkussen niet meer te zien, op de twee voedkanaaltjes na (Sven weet vast de chique namen wel te geven - die weet ik zo 1-2-3 niet uit mijn hoofd).Tommie schreef:
[...] Een vraagje over de 'schors' van de sigillaria [...]
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.