Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Ma

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Maître, 1952 ) van Jebel Issoumour ( Emsiaan)

Bericht door Lugo » 10 nov 2013, 21:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik een tijdje geleden een Hollardops mesocristata uit het Emsiaan van El Gara, Foum Zguid heb geprepareerd, was het nu de beurt aan een H. mesocristata uit het Emsiaan van Jebel Issoumour.
Deze trilo zat opgerold in de matrix, zoals te zien is op de eerste foto.
Een deel van het rechteroog komt piepen, samen met de eerste thorax segmenten. Het is duidelijk zichtbaar dat de twee genale stekels zijn gebroken. De afgebroken stukjes zitten in het tweede stuk matrix ( foto 2 ).
Een opgerolde trilo bevrijden betekent in de regel dat massa's matrix moeten verwijderd worden. Dus ik ben vlijtig beginnen graven om de rest van de thorax en het pygidium vrij te leggen ( foto 3 en 4).
Vervolgens werd het tweede stuk dat de uiteinden van de genale stekels bevatte, verkleind met een diamantschijfje en vervolgens gekleefd op het eerste stuk ( foto 5 ).

Ook hier werd dan de overtollige matrix voorzichtig weggenomen, zodat de stekels mooi zichtbaar werden.( foto 6 ).

Dan was er het dilemma: deze stekels volledig vrijmaken,tot "free-standing" of toch nog een ondersteuning van matrix laten om het geheel stevig te houden.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de tweede optie, omdat dit veiliger is ( geen risico op het breken van de stekels tijdens de preparatie en de opslag later).
Maar het geheel oogt zo ook wat robuster en dat bevalt mij wel.

De laatste foto is een opname onder de bino ( vergroting X 20 ) en laat de minuscule stekeltjes zien, die aanwezig zijn op het uiteinde van elke stekel van het pygidium.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

mendel
Antw: Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Maître, 1952 ) van Jebel Issoumour ( Emsiaan)

Bericht door mendel » 10 nov 2013, 22:05

Wow!
Ziet er echt super uit!

Grtz mendel

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: Preparatie van een Hollardops mesocristata ( Le Maître, 1952 ) van Jebel Issoumour ( Emsiaan)

Bericht door Spongebob » 10 nov 2013, 22:38

Ongelooflijk mooi gedaan Lugo.
Je bent een kei ;)

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 10 nov 2013, 23:43

Hallo Lugo,zoals gewoonlijk ,prachtig gedaan.

GR Pascal

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 11 nov 2013, 01:19

Meesterlijk, werkelijk prachtig gedaan. Had ik maar de tijd en de skills om aan zoiets te beginnen...

nestor

Bericht door nestor » 11 nov 2013, 09:05

Ik sluit me daarbij aan. Heel fraai.

De senioribus nil nisi bene

Lugo

Bericht door Lugo » 11 nov 2013, 18:16

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.

Het investeren van de nodige tijd is inderdaad een belangrijk element om tot een mooi resultaat te komen. Voor deze trilo waren ongeveer 60 - 70 prepuren nodig.
Met het nodige geduld kan men omzichtig te werk gaan; elke hit ( = witte inslagkrater ) is immers onomkeerbaar en het is zonde om iets, wat de aarde zoveel miljoenen jaren zorgvuldig heeft bewaard, te vernielen om enkele uurtjes uit te sparen.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 11 nov 2013, 20:04

Hallo Lugo,leuk verhaal,maar er komen wel meer dingen bij kijken,het is niet omdat je er 70 uur aan werkt dat het goed is,met een hit van een micron heb je ook geen stuk vernielt.

Ik heb hier al stukken zien passeren waar veel hits op zaten omdat het niet anders kan,elk stuk is volgens mij appart,je kunt starten met een leuke prep die eindigt in een nachtmerrie.

Ik denk dat alles heeft te maken met matrix scheiding fossiel,kleven of niet kleven.held niet enkel voor trilo's,het is met alles zo.

Als men ergens 100 aan werkt kan ook te maken hebben dat iemand niet vlug werkt ,dit eerder ofdat het dan goed is.

Ik wil maar zeggen dat het niet allemaal zo simpel is :)

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 11-11-2013 om 20:05 NL]

strandjutters

Lugo

Bericht door Lugo » 12 nov 2013, 09:04

Pascal,

ik ben het eens met uw stelling dat het investeren in tijd niet de enige garantie is op een mooi resultaat bij het preppen. Maar het is wel een belangrijke factor, zoals ik eerder al zei.
Soms is er inderdaad een betere scheiding tussen fossiel en matrix. Dat is voor een deel bepaald door de sedimentatie omstandigheden en de daaropvolgende diagenese processen. Maar des te meer de matrix kleeft aan het fossiel, des te voorzichtiger dient gewerkt te worden om beschadigingen te voorkomen.
Mijn ervaring leert mij ook dat er vooral kans is op beschadigingen bij het zoeken naar bvb een volgend thoraxsegment, of een oog. M.a.w. als van een vaste preparatielijn moet afgeweken worden, is het nodig om zeer langzaam te vorderen en tijdig te stoppen met "graven" om alzo een impact op de schaal, die plots opdoemt, te voorkomen.

Er passeren op internet inderdaad heel wat trilobieten, die zwaar beschadigd zijn. Maar je kan er ook vinden, die er prachtig uitzien, ondanks een moeilijk te verwijderen matrix.
Dus het is inderdaad een complexe discussie.

mvg

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie