Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013
- Everhardus
Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013
Enige tijd geleden mailde Marcel (Everhardus) me dat hij en Walter (Kalootklooier) naar de Frankische Schweiz zouden reizen om te gaan zoeken en een van de bestemmingen was de groeve Buttenheim bij Untersturmig en verder Grafenberg en nog wat plekjes.
Of ik interesse had; jaha, ik wil al jaaaren naar Buttenheim, dus gekeken of ik ut bij de baas kon regelen om vrij te krijgen en dat lukte zowaar en kon ik Marcel mailen dat ik mee ging.
Ik had toen nog niet door dat het een georganiseerde excursie was, maar dat vertelde Walter me een paar dagen later.
En da`s alleen maar heel prettig; als je naar een nieuw gebied gaat, dat je dan een gids hebt en dat toestemming e.d. geregeld is.
Mijn gereedschap bij elkaar gezocht en veel op het net gezeten om dingen door te nemen in het kader van de voorbereiding en de voorpret.
Op 1 november `s ochtends heel vroeg vertrokken naar Gouda, waar Walter resideert en van daaruit samen naar Nijmegen gereden om Marcel op te pikken.
Na een prettige rit, aangekomen in Buttenheim, waar al een fors aantal lieden aan het zoeken en graven waren.
Op het nivo van de Pleuroceras spinatum ( Domeriaan) een oude put leeggeschept en vervolgens met zijn drieen de stijve klei gaan afruimen en na enige tijd kwamen de concreties met ammonieten steeds vlotter de put uit en de emmer begon plezierig gevuld te raken.
Die concreties zijn grijs met de ammonieten hel wit, een prachtig contrast.
Wel zwaar werk; die klei geeft zich niet zomaar gewonnen en met houwelen, ijzeren staaf, hakje en de diverse hamers en bijtels ons een weg de grond in gebaand, voor het wegruimen een plaatje multiplex, dat schept een stuk makkelijk dan zomaar.
In de pauzes, die we af en toe hard nodig hadden, een beetje bij de locals de kunst afgekeken en vooral goed opgelet op welk nivo die mannen aan het werk waren.
De man die naast ons een put had, meldde, toen we vroegen of het een beetje lukte, dat hij "nichts beruhmtes" had gevonden, oftewel geen bijzondere zaken, maar wel bijna een emmer vol ammonieten, ik denk dat er zeker 200 in een emmertje gaan, dus...
We hebben die kreet: "nichts beruhmtes' er de hele trip in gehouden, tot er wel iets beruhmtes werd gevonden, maar daarover later.
Onbehoorlijk rijke vindplaats dus, met een behoorlijk complexe stratigrafie, en met vereende krachten hebben we er een flinke slinger aan gegeven en tegen dat het donker begon te worden waren we zo kapot en versleten dat we de meegebrachte lampen en lichtjes eigenlijk alleen gebruikt hebben om terug bij de auto te komen.
De emmer goed halfvol.
Daarna naar het logeeradres( bed&breakfast) om in te checken en te douchen alvorens we zijn gaan eten in een nabij gelegen restaurant; moe maar heel tevreden met de vondsten tot dusver.
Groet Bert (Elbert)
- Everhardus
Antw: Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013
Beetje vreemde post wellicht maar gezien Bert de kunst van het foto's plaatsten nog niet helemaal in de vingers heeft werd het verslag naar mij gestuurd met het verzoek eventuele foto's te plaatsten.
OK, daar gaan we :
1) Bert en Walter in Buttenheim
2))De groeve met bovenin zoekers in de Spinatum Zone.
3) Onze slaapplek voor 2 nachten….althans de buitenkant...
4) Een “Buttenheim-verwunschling”, ergo een mooie ammoniet met pyriet-korst waar de locals niet vrolijk van worden en deze pracht-term aan geven. Vondst van Walter een paar maanden voor dit bezoek.
5 Prachtig geprepte vondst van Walter
6) Wat moet ik hier nu nog aan toevoegen ?
Gr,marcel
OK, daar gaan we :
1) Bert en Walter in Buttenheim
2))De groeve met bovenin zoekers in de Spinatum Zone.
3) Onze slaapplek voor 2 nachten….althans de buitenkant...
4) Een “Buttenheim-verwunschling”, ergo een mooie ammoniet met pyriet-korst waar de locals niet vrolijk van worden en deze pracht-term aan geven. Vondst van Walter een paar maanden voor dit bezoek.
5 Prachtig geprepte vondst van Walter
6) Wat moet ik hier nu nog aan toevoegen ?
Gr,marcel
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Blitzbesuch Frankische Schweiz 1-3 november 2013
Mooi verslag! Zo te zien een gezellige en zeer geslaagde trip.

[Bewerkt door Frederik op 12-11-2013 om 23:57 NL]
… verslagje van dag 2?Everhardus schreef:
Wat moet ik hier nu nog aan toevoegen ?

[Bewerkt door Frederik op 12-11-2013 om 23:57 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus
Bert zal ook het 2e verslag schrijven. Ik plaats het met summier commentaar zodra ik het heb. Ik heb het hier effe een peu te druk voor het schrijven van reisverslagen.....Maar hoe dan ook, het was een top-weekend, de garage ligt weer vol met stukken die wellicht wat moois kunnen opleveren na preparatie. Walter is inmiddels al begonnen en blijkt een "glu ckspiltz" te zijn.......
Mooie streek hé! Ik ga er ook steeds met veel plezier heen.
mvg stijn
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
tripreports, altijd leuk om te lezen! ben benieuwd naar de andere dagen en vondsten 

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Everhardus
Yep Stijn, een prachtomgeving met veel zoekmogelijkheden. Zal zeker de laatste keer niet zijn ! gr,Marcel
Hoi Bert,
Leuk verslag. Inderdaad een mooie regio.
groetjes
Bram
Leuk verslag. Inderdaad een mooie regio.
groetjes
Bram
Leuk verslag!
Ben benieuwd naar de rest van de vondsten.
Grtz mendel
Ben benieuwd naar de rest van de vondsten.

Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:

Hoi,
Ik was eerder al in Buttenheim geweest en zat toen duidelijk in een andere laag. In deze laag zijn de knollen beige (foto 1). Ze bevatten regelmatig een Pleuroceras. Veelal kon je de kiel van buiten zien. Een aantal knollen waren septarien gevuld met pyriet.
De preparatie van deze knollen is lastig zoals ik ook al in een eerder bericht heb gezegd. Ook de methode die Bert opperde heb ik geprobeerd. Drie weken lang heb ik de knollen ingevroren, laten schrikken in kokend water en weer ingevroren. Uiteindelijk begonnen scheuren te ontstaan. De losse stukken heb ik verwijdert en er kwam dan meestal een ammoniet uit met een harde pyrietkorst (foto 2). Deze korst zit in sommige gevallen op maar vaak ook in de buitenste laag van de ammoniet. Een aantal van deze ammonieten kan ik met mijn middelen niet verder prepareren. Veel waren ook verdrukt.
Anderen ben ik te lijf gegaan met de luchtbeitel. Sticheln dus. Foto 3 is een Pleuroceras op de beige matrix van de knol. Het hart vond ik niet mooi en heb besloten de witte schaal te verwijderen. Toen bleek ook het hart beter en verder te prepareren te zijn (foto 4).
Groet Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 14-11-2013 om 14:07 NL]
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein