Fossielen te dicht bij elkaar
Fossielen te dicht bij elkaar

Dit is een van de 2 stukjes steen (voor de rest alleen losse Gryphaea) die ik een paar jaar terug heb meegenomen uit Larochette, Luxemburg. De fossielen die ik wil prepareren liggen nogal dicht bij elkaar in de steen.
1: De grotere stukjes(van dikkere "armen" ) zeelelie.
2: ??
3: ??
4: koraal?
5: Oncolieten?
6: Hout of mineraal?
7: Nautilus of doorsnede Gryphaea? Het lijkt uit rechte kamers te bestaan.
Hoe kan ik deze fossielen los van elkaar prepareren? Ik heb nu ook een graveerpen. De Gryphaea aan de achterkant kan ik wegprepareren als dat nodig mocht zijn.
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 30-11-2013 om 12:02 NL]
Antw: Fossielen te dicht bij elkaar
Ik zou eens voorzichtig beginnen met dat 'grote' oranjeachtige ding op foto's 1 en 2
. Het doet me wat denken aan de kelk van een crinoïde of een stuk dat daar dichtbij zit/zat.
[Bewerkt door GdeReijke op 30-11-2013 om 15:25 NL]

[Bewerkt door GdeReijke op 30-11-2013 om 15:25 NL]
Er komen op verschillende plekken dikke zeelelie stengels uit de steen, dus ik denk dat de kroon(wel met gedeeltelijk afgebroken armen) zelfs een mogelijkheid is. Dat is voor mij nog een rede om extra voorzichtig te zijn.
Het gros van de zeelelie in dit gesteente lijkt van Pentacrinus sp. te zijn aan de hand van het patroon op de stengel segmenten. Heeft iemand nog completere voorbeelden voor mij om mee te vergelijken?
Marijn
Het gros van de zeelelie in dit gesteente lijkt van Pentacrinus sp. te zijn aan de hand van het patroon op de stengel segmenten. Heeft iemand nog completere voorbeelden voor mij om mee te vergelijken?
Marijn
Al die kleine, oranje dingen op de eerste steen lijken stukken van crinoïdenstelen te zijn, maar dat zijn er zo veel dat je ze nooit allemaal kunt behouden bij het prepareren. Als dat grote stuk inderdaad een (deel van een) kelk is, zou ik er als ik jou was wel wat wegpreppen
. Zo veel worden die kelken niet gevonden.

Hallo Marijn, de eerste foto is een Pentacrinus. Foto 2 , komt uit van der Lijn Keienboek.
Boven links is volgens mij ook een Pentacrinus maar word hierin Isselicrinus genoemd. De tekeningen lijken veel op elkaar. Misschien heb je hier iets aan.
Succes, groet Ben
0000000000
Hier heb ik wel wat aan. Ik zal voor de determinatie het eerste schijfje ook wegpreppen, zodat ik de afdruk ook kan zien. Misschien komt er dan meer duidelijkheid.
Marijn
Marijn
Ik heb vandaag wat tijd gestoken in dit schelpje, voor het starten aan de zeelelie. Weet iemand welke soort ik aan het prepareren ben? Het lijkt mij geen Gryphaea. Het doet mij meer denken aan Acutostrea(ik weet dat dit niet het juiste genus is, maar dat is de enige schelp waarbij ik tot nu toe een vergelijkbare punt heb gezien).
Marijn
[Bewerkt door Marijn14 op 06-12-2013 om 17:02 NL]
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Marijn,
op zich zijn jouw vondsten heel mooi. Het enigste is: je zal ze moeten preppen. Dit betreft vooral ook de laatste vondst, die je getoont had. Wat ik zeker weet is dat dit geen Acutostrea is.
Om de overige vondsten te determineeren zal je betere fotos moeten maken (CLOSE-ups).
Ik zie er natuurlijk ook fragmenten van zee-lelies, maar deze zijn met de fotos niet op naam te brengen.
Het donkere object op fotos 3 en 6 zou een stuk schaal van een Inoceramus sp. kunnen zijn.
Groeten
Oliver
op zich zijn jouw vondsten heel mooi. Het enigste is: je zal ze moeten preppen. Dit betreft vooral ook de laatste vondst, die je getoont had. Wat ik zeker weet is dat dit geen Acutostrea is.
Om de overige vondsten te determineeren zal je betere fotos moeten maken (CLOSE-ups).
Ik zie er natuurlijk ook fragmenten van zee-lelies, maar deze zijn met de fotos niet op naam te brengen.
Het donkere object op fotos 3 en 6 zou een stuk schaal van een Inoceramus sp. kunnen zijn.
Groeten
Oliver
Antw: Antw: Fossielen te dicht bij elkaar
Ik ga dit weekend een poging tot prepareren wagen. Ik denk dat ik eerst de laatste vondst maar verder prep. Ik was al bezig met het prepareren van deze schelp vorig weekend. Door het trillen brak er een stuk steen van los, wat nog net een paar stukjes(van ongeveer 2mm) uit het voorste deel van de schelp meenam. Welke lijm moet ik gebruiken als ik ze na het lijmen op de schelp nog een beetje zou moeten preppen?hubertus68 schreef:
Hallo Marijn,
Groeten
Oliver
Ik zou het stuk na het preppen ook weer op het matrix willen zetten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Marijn
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Marijn,
als de schaal relatief dun en fragiel is, zou ik het kapotte stuk met secondenlijm
vestigen (klein dropje erop en dan direkt en voorzichtig met een papieren zakdoek droog vrijven). Als je dit niet doet, loop je kans dat nog meer stukjes eraf gaan.
De beste methode, om te voorkomen, dat een dunschalige schelp tijdens de preparatie verder kapot gaat is ze geleidelijk te vestigen, bvb. met Mowolith. Dit is een Polymerisat in vorm van kleine korreltjes die men in bvb. Aceton oplost.
Als het Mowilith gedroogt is, ga je verder met prepareeren, dan weer iets Mowilith, dan verder met preppen etc. Voordeel van Mowilith is, dat je het weer compleet kan verwijderen (met Aceton).
Als de schaal relatief stabil en dik is, zou ik verder prepareeren en de stukjes op
het einde terugplakken.
Als het heel kleine stukjes zijn is het natuurlijk moeielijk deze in de voormalige correcte positie te krijgen. Soms kan je kleine stukjes ook missen...
Groeten
Oliver
als de schaal relatief dun en fragiel is, zou ik het kapotte stuk met secondenlijm
vestigen (klein dropje erop en dan direkt en voorzichtig met een papieren zakdoek droog vrijven). Als je dit niet doet, loop je kans dat nog meer stukjes eraf gaan.
De beste methode, om te voorkomen, dat een dunschalige schelp tijdens de preparatie verder kapot gaat is ze geleidelijk te vestigen, bvb. met Mowolith. Dit is een Polymerisat in vorm van kleine korreltjes die men in bvb. Aceton oplost.
Als het Mowilith gedroogt is, ga je verder met prepareeren, dan weer iets Mowilith, dan verder met preppen etc. Voordeel van Mowilith is, dat je het weer compleet kan verwijderen (met Aceton).
Als de schaal relatief stabil en dik is, zou ik verder prepareeren en de stukjes op
het einde terugplakken.
Als het heel kleine stukjes zijn is het natuurlijk moeielijk deze in de voormalige correcte positie te krijgen. Soms kan je kleine stukjes ook missen...
Groeten
Oliver