Aparte Foraminifeer

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Pangeaman
Aparte Foraminifeer

Bericht door Pangeaman » 08 dec 2013, 18:15

Afbeelding

Afbeelding

deze Foraminifeer haalde ik gisteren uit residu.
tot nu toe vond ik zeg maar de platte uitvoering hiervan met het blaadjes motief erop, nu met opstaande rand in het midden,
kan em niet thuisbrengen op naam.
Antwerpen area.
Gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Aparte Foraminifeer

Bericht door hubertus68 » 10 dec 2013, 16:38

Hallo Frank,

ik ben geen foraminifeer-expert, maar ik zou het stuk voorzichtig bei Frondicularia sp. plaatsen.

Misschien dat ik je hiermee op weg gebracht heb...

Groeten
Oliver

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 10 dec 2013, 21:34

Hallo Frank. De naam is goed. Alleen de vorm wijkt iets af, met dat midden rifje. Van oorsprong is dat een bolletje, maar deze is een uitgegroeide form. De Frondicularia,s komen in tientallen voor dus een volledige naam geven is moeilijk. hij komt nog het meest overeen met Frondicularia alata. Deze vorm heeft alleen een soort puntjes aan het einde maar die kunnen er af zijn. Komen voor van af Jura tot Plioceen. Maar deze heb je uit het Mioceen van Antwerpen lees ik.
Groet Ben.

0000000000

Bram

Bericht door Bram » 10 dec 2013, 22:37

Afbeelding

Heb ook iets dergelijks. Dacht eerst ook dat het wat anders dan de typische Frondicularia was. Dat was ook zo, maar het was idd nog wel een Frondicularia (determinatie vanaf foto's door de eigenaar van http://www.foraminifera.eu/).

Groeten,
Bram

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 11 dec 2013, 12:42

hallo Bram, de naam Frondicularia sp. is wel goed, maar vorm wijkt wel erg af. Het lijk op je foto wel op een driehoekje of vergis ik me? Als dit ook een vergroeide bobbel is , is hij wel erg lang gegroeit. Maar ok ook onder foraminiferen komen afwijkingen voor. Ik heb deze vorm nog niet eerder gezien. Er zijn er duizenden door mijn handen gegaan.
Groet,Ben

0000000000

Pangeaman
Antw: Antw: Aparte Foraminifeer

Bericht door Pangeaman » 11 dec 2013, 21:49

scherven schreef:

hallo Bram, de naam Frondicularia sp. is wel goed, maar vorm wijkt wel erg af. Het lijk op je foto wel op een driehoekje of vergis ik me? Als dit ook een vergroeide bobbel is , is hij wel erg lang gegroeit. Maar ok ook onder foraminiferen komen afwijkingen voor. Ik heb deze vorm nog niet eerder gezien. Er zijn er duizenden door mijn handen gegaan.
Groet,Ben
oke dank je ieder de gereageerd heeft.
Ben je zegt dat de vorm afwijkt, kan het pathologisch zijn, ?
Gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

Plaats reactie