Moeite met determinatie van mogelijk sponzen of koralen materiaal

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
ADS2
Contacteer:
Moeite met determinatie van mogelijk sponzen of koralen materiaal

Bericht door ADS2 » 13 jan 2014, 16:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit materiaal heb ik in 2002 gevonden langs de kust aan het strand tussen Deauville en Trouville-sur-Mer (Normandie) in Frankrijk. Al hoe wel ik het materiaal al een tijdje in mijn collectie heb, ben ik er nog steeds niet achter gekomen wat het precies is. Volgens mij zijn het stukken spons maar dat weet ik niet zeker. Kan iemand mij helpen bij de determinatie er van? Verder neem ik aan dat het materiaal uit de krijt periode afkomstig is, misschien weet iemand een exactere tijdsperiode?

Alvast bedankt voor jullie help!

[Bewerkt door ADS2 op 13-01-2014 om 16:59 NL]

1809 – 1882

Spongebob
Has thanked: 435 times
Been thanked: 656 times
Antw: Moeite met determinatie van mogelijk sponzen of koralen materiaal

Bericht door Spongebob » 13 jan 2014, 19:07

De kleinste is zeker een stuk spons.
De andere twee lijken er ook op, maar dat durf ik niet met zekerheid te schrijven.
Sponzen van de betreffende vindplaats stammen (hoofdzakelijk) uit het Cenomaan.

Time fades away (Neil Young)

ADS2
Contacteer:

Bericht door ADS2 » 13 jan 2014, 19:58

Spongebob, erg bedankt voor je reactie! Na jarenlang in onzekerheid geleefd te hebben, is het dan eindelijk duidelijk haha ;) Wel jammer dat je van de andere twee stukken niet kunt zeggen of het een spons betreft. Zou het eventueel van de zelfde spons soort kunnen zijn? Zou je ook kunnen vertellen welke soort spons het zou kunnen zijn? Alvast bedankt?

1809 – 1882

Spongebob
Has thanked: 435 times
Been thanked: 656 times

Bericht door Spongebob » 13 jan 2014, 20:40

Afbeelding

Sponzen worden ingedeeld aan de hand van hun skeletbouw. Zonder te weten of het skelet van jouw sponzen uit tetraclonen, megaclonen of rhizoclonen zijn opgebouwd durf ik weinig te zeggen. Vaak worden dergelijke vondsten als Jerea gedetermineerd, maar dan moet je in het skelet Mercedes-sterren kunnen herkennen. Zagen en polijsten kan daarbij helpen ;)

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie