Wie kan deze grote fossiele kies identificeren?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Geert VH
Wie kan deze grote fossiele kies identificeren?

Bericht door Geert VH » 17 feb 2014, 09:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zoontjes hebben een grote fossiele kies cadeau gekregen, maar helaas weten we niet wat dit nu precies is. Het zou zogezegd een mammoettand zijn, maar blijkbaar klopt dit niet. Helaas hebben geen enkele informatie i.v.m. de vindplaats. Het komt van een overleden verzamelaar van fossielen. Spijtig genoeg werd de verzameling zomaar verdeeld onder de familie en gedeeltelijk verkocht zonder enige vorm van inventarisatie. Iemand enig idee? Alvast bedankt ! Geert & Annelies

Geert

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
Antw: Wie kan deze grote fossiele kies identificeren?

Bericht door sjaak » 17 feb 2014, 11:14

volgens mij recente olifant, zie hier: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 627#175165

Groet,

Niels

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 17 feb 2014, 11:27

En om iets preciezer te zijn, waarschijnlijk een Afrikaanse olifant, Loxodonta africanus, vanwege de diamantvormige lamellen: http://www.jmgkids.us/index.cfm?did=155 ... ionID=2016

[Bewerkt door Smaug op 17-02-2014 om 11:47 NL]

[Bewerkt door Smaug op 17-02-2014 om 11:47 NL]

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Geert VH

Bericht door Geert VH » 17 feb 2014, 11:58

Bedankt voor Uw reacties! De fossiel gelijkt inderdaad zeer goed op de foto in het midden van het overzicht, m.n. van de bovenkaak van een recente Afrikaanse olifant (zie de reactie van Theo van 21-01-2014 om 17:27 in Uw link). Maar wat moet ik verstaan onder "recent" ? Om een fossiel te zijn moet het toch al vlug enkele duizenden jaren oud zijn, of niet?

Geert

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 feb 2014, 12:05

Even wat kort door de bocht zou je alles wat ouder dan 10 000 jaar als fossiel kunnen beschouwen. Met recent wordt gesuggereerd dat de kies wellicht veel jonger is dan dat, en dus niet fossiel.
Dit is wat ik via mail ook al aangaf. Ik kan me helemaal aansluiten bij de hypothese dat het hier om een recente kies van Afrikaanse olifant (genus Loxodonta, zoals Richard correct zegt).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie