Fossielen Egypte

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Brammiej
Fossielen Egypte

Bericht door Brammiej » 17 feb 2014, 10:26

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Heerlijke vakantie achter de rug en dan nu tijd om wat te laten zien. Ons resort lag in een baai met aan weerszijden rotsachtig gebergte. Tijdens een slaapje van onze zoon, ben ik op pad gegaan om eens te kijken naar deze gesteenten. Wat ik zag was een volledig koraalrif, ongeveer 2 meter boven het zeeniveau. In het rif staken vele schelpen uit, waaronder ook Cypraea's en Trivia's.

Brammiej
Antw: Fossielen Egypte

Bericht door Brammiej » 17 feb 2014, 10:43

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2:

Na het smokkelen van een mes uit het restaurant en met een grote vlakke kiezel in de broekzak, ging ik terug naar de Cypraea's en heb ik geprobeerd ze uit te bikken. Dat ging vrij eenvoudig. Het mes plaatsen naast de Cypraea en dan na enkele slagen schoot de Cypraea weg. Geen schade gelukkig :D

Brammiej

Bericht door Brammiej » 17 feb 2014, 10:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal ruim 300 fossiele Cypraea's gevonden. De mooiste exemplaren mee naar huis genomen. Er geldt echter wel een verzamelverbod in Egypte.

Foto's: Trivia in steen, totaaloverzicht wat is meegenomen. Ook veel recent materiaal verzameld, maar het meeste daar gelaten.

Brammiej

Bericht door Brammiej » 17 feb 2014, 10:50

Afbeelding

In totaal 13 fossiele Trivia's gevonden en meegenomen :)

Groetjes Bram

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 feb 2014, 19:47

Beste Brammiej,

Gaat het om deze lokatie?
http://www.fossiel.net/sites/fossil_site.php?plaats=554
Dan is het leuk om een paar foto's van deze vindplaats aan de site toe te voegen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Everhardus

Bericht door Everhardus » 18 feb 2014, 00:58

Terwijl er een verzamelverbod is ? specifieke info op F.net zetten ? lijkt me dan niet wijs...

Brammiej

Bericht door Brammiej » 18 feb 2014, 07:47

Hoi,

De plaats is Marsa Alam. Ik zal straks even kijken via Google Earth waar exact.

@ Everhardus, bij de al bestaande vindplaatsinformatie op deze site staat hetzelfde.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Fossielen Egypte

Bericht door Frederik » 18 feb 2014, 09:37

Everhardus schreef:
Terwijl er een verzamelverbod is ? specifieke info op F.net zetten ? lijkt me dan niet wijs...
Als ik me niet vergis is de situatie vergelijkbaar met sommige andere landen waar er een aanzienlijk archeologisch erfgoed aanwezig is. Customs regulations maken niet het onderscheid tussen archeologische en paleontologische 'bodemschatten'. Technisch gezien heb je 'n permit nodig voor alles wat ouder is dan 100 jaar.
Die regelgeving is er niet om enkele gastropoden uit een eroderende klif te beschermen. Egypte heeft wel andere katjes te geselen als het gaat over het beschermen van bodemvondsten. Het is trouwens niet ongewoon dat men in dat soort landen verschillende maten en gewichten hanteert. De wetgeving is bewust heel vaag en streng, dus er is wat pragmatisch tegenwicht nodig.
Ik heb geen ervaring met Egypte maar in Marokko is het zo: als je wat fossielen meeneemt vinden ze dat prima (want je hebt ook een bijdrage geleverd aan de lokale economie), zolang je niet gaat overdrijven in hoeveelheid en kwaliteit. Verschil is wel dat de Marokkaanse customs dit zowat expliciet in hun regels hebben staan en dat is in Egypte bij mijn weten niet het geval.
Dat gezegd zijnde, moet je natuurlijk wel goed op de hoogte willen zijn van het risico dat je loopt (en wil lopen) om een aantal kleine fossieltjes mee te nemen.
Er zijn namelijk ook restricties op het meenemen van schelpen en koralen (recente dan), vnl. gericht om de destructie van ecosystemen in de Rode zee door souvenirjagers aan banden te leggen.
Opnieuw denk ik dat duidelijk is dat het verzamelen van enkele fossiele schelpen niet in strijd is met de geest van die regulering, maar toch denk ik dat het moeilijker uit te leggen valt aan de douane wat het verschil is tussen een recente en een fossiele schelp.

We proberen dat hier dan ook wat pragmatisch te bekijken, toch?
De Egyptische overheid heeft zelfs problemen om hun eigen fossielen terug in het land te krijgen, zie: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-10824132 :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 18 feb 2014, 13:12

Ik ben niet Roomser dan de Paus, laat ik dat vooropstellen....Toch heb ik een artikeltje over mijn Malta ervaring van vorig jaar teruggetrokken voor publicatie in het Steinkernblad na gezond overleg met de uitgever, hoe leuk ik het ook had gevonden als het was geplaatst. Bij navraag bij de autoriteiten van Malta bleek de oude regelgeving noch steeds van kracht en wond men er geen doekjes om dat het verboden was vondsten mee te nemen.....men maakt ook hier geen onderscheid met archeaologische vondsten.....

Wat ik van de regelgeving vind doet niet erg ter zake, noch de risico's die ik persoonlijk bereid ben te lopen wat vondsten het land uit te krijgen.

Specifieke vindplaats info geven vond ik in mijn geval niet verantwoord, althans niet via het genoemde blad of op de site.

Gr,Marcel

Plaats reactie