MV 2 Kies van een Rund en botscherf of speerpuntje?
MV 2 Kies van een Rund en botscherf of speerpuntje?

Vanmiddag op de MV2 heb ik een kies van een rund gevonden. Tenminste ik ga er vanuit dat het van een rund is?
En een botje wat iets weg heeft van een speerpuntje?
Antw: MV 2 Kies van een Rund en botscherf of speerpuntje?
Niet rund maar een paard waarvan de tanden nog niet erg aangekaud zijn. Het spreekwoord zegt "een paard niet in de bek kijken" wel soms kijkt men wel en ziet men aan de slijtage van de tanden of een paard oud of jong , zoals dit dier was.
Theo
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Lijkt inderdaad een werktuig. Misschien een halffabrikaat harpoenpunt. Heb ze wel vaker gezien.
Meld even op www.oervondstchecker.nl
Groet,
Niels
Niels
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Leuke vondsten.
Wat mij opviel op de eerste foto.. Rechtsachter de tand ligt iets lichtblauw.. Ik herken het zo 1-2-3 niet. Is dit een stuk schelp of wat is het..?
Wat mij opviel op de eerste foto.. Rechtsachter de tand ligt iets lichtblauw.. Ik herken het zo 1-2-3 niet. Is dit een stuk schelp of wat is het..?
Theo weet je ook of dat veel gevonden wordt? Als ik zoek op "fossiel paard kies" vind ik eigenlijk alleen maar kiezen waar het kauwvlak bijna plat is.
@Sjaak, ik heb hem daarop gezet, ben benieuwd wat ze er daar van zeggen!
@Patrick3008, dat was verder niks bijzonders, een stuk van een schelp.
@Sjaak, ik heb hem daarop gezet, ben benieuwd wat ze er daar van zeggen!
@Patrick3008, dat was verder niks bijzonders, een stuk van een schelp.
ik heb redelijk wat fossiele tanden ook van paard en ik denk dat ik er drie of vier heb, laat ons zeggen dat onaangekaude paardenkiezen vrij zeldzaam zijn.
Theo
Antw: Antw: MV 2 Kies van een Rund en botscherf of speerpuntje?
Stuk schelp inderdaad, lijkt mij een stukje wulk.Patrick3008 schreef:
Leuke vondsten.
Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
Ik ben toch mijn paardekiezen even gaan tellen er liggen er (ni verschieten)een 85 tal. Drie zijn van een jonger individu maar alle drie gebroken de tanden zullen nog niet erg stevig zijn geweest. .Ik heb nog even verder geteld177 runder en reuzenhert tanden + nog een antal onder glas, 184 bikkels , 124 hand - en voetwortel beentjes en heb er ooit een 100tal geruild tegen een opperarm been van een neushoorn
Theo
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: MV 2 Kies van een Rund en botscherf of speerpuntje?
Hoi,sjaak schreef:
Lijkt inderdaad een werktuig. Misschien een halffabrikaat harpoenpunt. Heb ze wel vaker gezien.
Mooie vondsten.
De kies is uit de bovenkaak van een paard.
Het tweede bot lijkt me ook een werktuig. Hierbij denk ik dat het niet gaat om een halffabrikaat harpoenpunt maar eerder om een priem.
Gr,
Sander
Keep searching because everything is never as it seems.