steen met vis ? slak en plant fossielen
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
steen met vis ? slak en plant fossielen

Hallo allemaal,
Dit is weer zo';n klei ijzer steen van MV2, althans dat denk ik (ben geen geoloog...)
Er zitten alleen diverse fossielen in (voor wie ze ziet): 2 x afdruk slakje, stengelresten, waarvan een tussendoor de steen die nog recent aanvoelt, terwijl de rest keihard is. Daarnaast een structuur die doet denken aan een vissenkaakje. Links daarnaast ook iets vissigs?
Iemand een idee wat dit te betekenen heeft? Vooral uit geologisch opzicht ben ik benieuwd hoe dit zich gevormd kan hebben.
[Bewerkt door sjaak op 08-03-2014 om 21:59 NL]
[Bewerkt door sjaak op 09-03-2014 om 09:54 NL]
Groet,
Niels
Niels
Antw: klei ijzer steen met diverse (vis?) fossielen
http://www.geologievannederland.nl/zwer ... n/ijzeroer
Zie ontstaanswijze, daar zou de verklaring in kunnen zitten, het is afzettingsgesteente, daar kan vanalles in terecht komen natuurlijk.
Interessant!
Zie ontstaanswijze, daar zou de verklaring in kunnen zitten, het is afzettingsgesteente, daar kan vanalles in terecht komen natuurlijk.
Interessant!
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
- sjaak
- Contacteer:
dank Maarten, al wordt in jouw link ook gemeld dat fossielen in ijzeroer vrij zeldzaam zijn, dat is bij dit stuk bepaald niet het geval
Groet,
Niels
Niels
Niels,
Je moet twee zaken uit elkaar houden ijzeroer is zeer divers. Een bepaalde hoedanigheid is die in de vorm van klappersteen. In klappersteen komen zelden fossielen voor. Dat spul uit de noordzeebodem, lees een stuk verder in het stuk, is met enige regelmaat verkit aan Pleistoceen materiaal.
Vast en zeker ook aan recenter Holoceen materiaal, maar dat gok ik.
Groet
Je moet twee zaken uit elkaar houden ijzeroer is zeer divers. Een bepaalde hoedanigheid is die in de vorm van klappersteen. In klappersteen komen zelden fossielen voor. Dat spul uit de noordzeebodem, lees een stuk verder in het stuk, is met enige regelmaat verkit aan Pleistoceen materiaal.
Vast en zeker ook aan recenter Holoceen materiaal, maar dat gok ik.
Groet
maarten76
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
en er oog voor hebt
ergens van, dat maakt
- sjaak
- Contacteer:
Dat is een opvallende passage in het stuk over met ijzeroer verkitte botten. Heeft iemand die wel eens gezien? Er ken wel met ijzeroer geimpregneerde botten. Die vind je op MV2. Dat grote stuk bot van vandaag van Paulron is daar een voorbeeld van.
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ik heb vandaag zo een ijzeroer gevonden,met heel wat fossiele schelpjes erin.
Maar ook een kroonkurk van een flesje stella of jupiler erin,in hetzelfde steentje.
GR
Maar ook een kroonkurk van een flesje stella of jupiler erin,in hetzelfde steentje.
GR
strandjutters
- sjaak
- Contacteer:
Dat zijn van die bonken roest of teer, die ken ik wel. Dat is moderne rommel. De kust ligt er vol mee. Dit is echter anders.
Groet,
Niels
Niels
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Toch niet helemaal sjaak,maar het zit op de goede weg.heeft te maken met grondwater !!!
onlangs vond ik een Hypotodus verticalis in dezelfde soort blok,en das Eoceen.
Het probleem doet zich al miljoenen jaren voor,maar er was niet altijd Stella aanwezig.
Waarom denk je dat er vroeger zich dergelijke dingen voordeden en nu niet meer ?
Er is niets veranderd buiten dat de mens nu op aarde rondloopt!
GR
Binnen een Miljoen jaar vinden ze vast fossielen met een stuk plastiek erin
of in een doosje die wij er hebben ingestopt.
Wat ik wel weet is dat je binnen een Miljoen jaar nooit noch een vindplaats met zekerheid kunt vaststellen,want wij halen het geheel door elkaar(tanden van Marokko verhuizen naar hier en tanden van hier verhuizen naar daar)Dit word voor wetenschappers geen makkelijke klus
Nu ik ga slapen,want morgen ga ik vissen op zee met de boot.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 08-03-2014 om 00:05 NL]
onlangs vond ik een Hypotodus verticalis in dezelfde soort blok,en das Eoceen.
Het probleem doet zich al miljoenen jaren voor,maar er was niet altijd Stella aanwezig.
Waarom denk je dat er vroeger zich dergelijke dingen voordeden en nu niet meer ?
Er is niets veranderd buiten dat de mens nu op aarde rondloopt!
GR
Binnen een Miljoen jaar vinden ze vast fossielen met een stuk plastiek erin

Wat ik wel weet is dat je binnen een Miljoen jaar nooit noch een vindplaats met zekerheid kunt vaststellen,want wij halen het geheel door elkaar(tanden van Marokko verhuizen naar hier en tanden van hier verhuizen naar daar)Dit word voor wetenschappers geen makkelijke klus

Nu ik ga slapen,want morgen ga ik vissen op zee met de boot.GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 08-03-2014 om 00:05 NL]
strandjutters
- sjaak
- Contacteer:
Hallo Pascal,
Dat is zo. Maar ik als het dezelfde verkitingen zijn die ik aan de kust vind dan is dit ander materiaal dan dit. Uiteraard zijn de moderne materialen de fossielen van de toekomst. Dat er Eoceen in zit kan trouwens een recente verspoeling zijn. Roestvorming gaat snel. Zo vond ik eens een munt in een klomp roest. Bleek 50 eurocent te zijn...
Maar we dwalen af. De fossielen in het stuk, met name dat vissenkaakje, herkent iemand die?
Dat is zo. Maar ik als het dezelfde verkitingen zijn die ik aan de kust vind dan is dit ander materiaal dan dit. Uiteraard zijn de moderne materialen de fossielen van de toekomst. Dat er Eoceen in zit kan trouwens een recente verspoeling zijn. Roestvorming gaat snel. Zo vond ik eens een munt in een klomp roest. Bleek 50 eurocent te zijn...
Maar we dwalen af. De fossielen in het stuk, met name dat vissenkaakje, herkent iemand die?
Groet,
Niels
Niels

Hallo Niels,
Dat er in de stukken ijzer-oer wel eens fossiele botten zitten zag ik al eens op de zandmotor.
Ik maakte er een foto van omdat het te zwaar was om mee te nemen. Dit was echt dat poreuze zwarte oer-spul.
Leuk stuk van jou, lijkt niet veel op de ijzer-oer die je veel ziet op het strand.
Kan het vissenkaak / tandjes ook een plantaardige afdruk zijn?
Grtz
Jorn
Jorn