krabber
- sjaak
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Re: krabber
inderdaad heel mooi (en ik heb niet eens verstand van vuurstenen werktuigen)
Groet,
Niels
Niels
Mooi artefact. Waar heb je deze gevonden (ongeveer
) Ik vraag dit omdat het heel misschien een vuurslot zou kunnen zijn ipv van een schabber. Een vuurslot is onderdeel van een "flintgun" Waarbij een stuk(je) vuursteen in een houder gevat was en bij het vuren, vonkjes veroorzaakte dat het kruit ontstak.
Peter

Peter
donckey
hallo Peter, volgens mij zijn vuurketsen nooit afgerond zoals op de foto en deze is ook dikker.
Ben.
0000000000
Hallo, mooie duimschraper!
Op de derde foto heb je em bijna goed vast...
Overigens wel een heel aparte kleur vuursteen; wellicht kan iemand melden waar dat ws. vandaan komt?
groeten, Bert
Op de derde foto heb je em bijna goed vast...
Overigens wel een heel aparte kleur vuursteen; wellicht kan iemand melden waar dat ws. vandaan komt?
groeten, Bert
Elbert

Iets aan dit mooi geretoucheerde artefact en de reacties hierop bleven in mijn hoofd spelen, dus heb toch maar een en ander uitgezocht.
- In eerste instantie zou je zeggen dat, vooral gebaseerd op de derde foto (boven aangezicht) het een prachtige schrabber is. Echter een van de kernmerken van een schrabber is dat deze een vlakke onderzijde hebben om te kunnen schrabben of schrappen. Al is er , helaas, geen foto van de zijkant of voorkant, toch kan je zien dat zo'n gladde zijde op de ronde voorkant ontbreekt waardoor ik sterk twijfel aan de schrabberfunctionaliteit van deze voorkant. Een van de geretoucheerde zijkanten heeft wel een gladde onderzijde, die mogelijk als schrabber of misschien als mesje kan zijn gebruikt.
- Het uiterlijk en de kleur van het vuursteentje, valt, zoals Elbert aangeeft, inderdaad een beetje vreemd voor een artefact uit Drenthe of Groningen. De herkomst zal moeilijk te plaatsen zijn, maar ik heb twee "gunflints" die qua vuursteenuiterlijk er erg op lijken. Deze gunflints komen echter uit Limburg dus.....
- Net als bij schrabbers hebben de meeste gunflints ook een gladde onderzijde. Ze werden dan ook meestal via klingproductie verkregen. Dit artefact heeft duidelijk niet zo'n gladde onderzijde.
- Als laatste. Ben gebruikt de term "vuurkets" voor het vuursteentje dat in een vuursteenslot gebruikt werd. Deze benaming wordt vaak gebruikt maar is niet juist. De "kets" is het stuk staal van het vuursteenslot waarlangs het vuursteentje schraapt en daardoor vonken afgeeft. Overigens bestaan er vele gunflints met ronde retouche, vaak zelfs dubbelzijdig.
De tekening van het vuurslot en de meeste van de gebruikte wijsheid zijn van Ad Wouters (helaas overleden) en komen uit het artikel "GUNFLINTS, vreemde schabbers tussen prehistorische vondsten" (APAN/EXTERN 1995/96 5)
Maarten, heb je dit artefact ook laten zien bij het archeologisch depot en zo ja wat vonden hun ervan?
Peter
donckey
he peter
heb net een mailtje van het cultureel erfgoed dat het inderdaad een gunflint is , jammer vond hem heel mooi , ben ook nog maar een leek wat deze hobby betreft .
maar ik ben er niet minder blij mee hoor .
ze zeiden ook door de steen kleur frans blond of engels zwart je in de fout kunt gaan .
weer wat geleerd toch .
en nog bedankt voor de informatie die je hebt uitgezocht , word zeer gewaardeerd .
gr martin
heb net een mailtje van het cultureel erfgoed dat het inderdaad een gunflint is , jammer vond hem heel mooi , ben ook nog maar een leek wat deze hobby betreft .
maar ik ben er niet minder blij mee hoor .
ze zeiden ook door de steen kleur frans blond of engels zwart je in de fout kunt gaan .
weer wat geleerd toch .
en nog bedankt voor de informatie die je hebt uitgezocht , word zeer gewaardeerd .
gr martin
m.v.g.
martin
martin
hallo Peter en Martin, Peter je verteld in jou stukje dat,, Ben,, er naast zit met de benaming. het volgende; Vuurketsen zijn de vuurstenen die gevat worden in de ,,vuurketshouder,, deze zijn van metaal. Rechter foto, rechts onder.
Ben.
0000000000
Re: Re: krabber
scherven schreef:
hallo Peter en Martin, Peter je verteld in jou stukje dat,, Ben,, er naast zit met de benaming. het volgende; Vuurketsen zijn de vuurstenen die gevat worden in de ,,vuurketshouder,, deze zijn van metaal. Rechter foto, rechts onder.
Ben.
Ben, volgens mij heb ik niet gezegd "dat je er naast zit met de benaming". Ik heb gezegd dat de gunflint vaak ten onrechte een vuur(steen)kets genoemd wordt. .
Er zijn verschillende artikelen/boekwerkjes over "flintguns" en in die artikelen wordt door de verschillende auteurs kennelijk verschillende termen gebruikt. Lijkt mij logisch dat als je de vuursteentjes, vuurketsen noemt, de houder een vuurketshouder genoemd kan worden.
De "kets" of het "schraapstaal" is het onderdeel waar langs het vuursteen (gevat in, laten we het de vuursteenhouder, noemen) schraapt of ketst. In de tekening staat dat duidelijk afgebeeld. Als jij de gunflint een vuurkets wilt noemen dan vind ik dit prima. Maar ik vind het ook belangrijk dat degene die dit lezen meekrijgen dat over die benaming kennelijk de meningen verschillen.
Het belangrijkste vind ik dat degene die een topic plaatst met de vraag wat iets zou kunnen zijn, zo goed mogelijk geinformeerd wordt over wat het is of zo kunnen zijn. In dit geval dus een gunflint en geen neolitische schrabber en daar gaat het om, toch?
En Martin, juist leuk dat je die gunflint gevonden hebt. schrabbers worden immers veel meer gevonden

Peter
[Bewerkt door donckey op 13-03-2014 om 16:04 NL]
[Bewerkt door donckey op 13-03-2014 om 16:43 NL]
donckey