Sebastiaan en zijn conservering

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Casper
Contacteer:
Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Casper » 14 apr 2006, 14:09

Afbeelding

Beste mensen,

dit mooie krabbenschaartje heb ik laatst gevonden in Romontbos, en \'k heb hem nu zo ver uitgeprepareerd dat \'ie nog maar op twee \"pijlertjes\" van mergel rust.
nu is het beestje onderhand best fragiel geworden, onder andere door het vele lijmen.
ik zou hem dus nu flink stevig vast willen zetten.
momenteel probeer ik op een andere, wat minder mooie krabbenschaar grondeermiddel uit. geinig spul is dat, helblauw. Frederik heeft mij de Velpon/Aceton-behandeling uitgelegd. voordat ik met dit beestje bezig ga, zou ik graag jullie tips en adviezen horen!
ik heb een paar vragen:
-waar krijg ik in Nederland aceton in grote hoeveelheden (een paar liter)?
-heeft iemand misschien nog op/en aanmerkingen over of aanvullingen op de hierboven al genoemde conserveringsmethoden?

om de lijmnaden in de mergel wat weg te werken was ik van plan om mergelpoeder met lijm te mengen (desnoods verdund) en het dan op de lijmnaden te smeren.
de lijmnaden in de scharen zelf wou ik wegwerken met (schrik niet) tandpasta.
iemand hier nog tips over?

alvast hartelijk bedankt,

groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Isis
Contacteer:
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Isis » 14 apr 2006, 14:23

Geweldig geprepareerd Casper: mijn complimenten!

Even kort twee opmerkingen:
- Aceton is in literflessen bij drogist te koop; grotere hoevbeelheden zou ik niet weten, maar hoeveel denk je nodig te hebben? Voor je krab lijkt 250 ml me al voldoende.

- Wees ervan verzekerd dat je fossiel goed droog (van water) is. Zal in je krabbengeval allicht al zo zijn. Desalnietemin heb ik wel eens een Scaphella Lamberti behoorlijk lelijk gemaakt (volkomen wit uitgeslagen) door deze meteen na het zoeken te willen behandelen met aceton en velpon, vandaar deze opmerking.

Succes!
groeten Pepijn

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door ziepe » 14 apr 2006, 14:39

isis schreef:
- Aceton is in literflessen bij drogist te koop;
Aceton in flessen van 1L in iedere doe-het-zelf zaak. Kost nog geen 2 Euro/L.

Z.

The earth has music for those who listen.

Galeocerdo

Bericht door Galeocerdo » 14 apr 2006, 20:41

Mooi werk Casper. In de plaats van velpon met aceton zou je houtlijm op waterbasis kunnen gebruiken (verdunt natuurlijk). Voordeel hiervan is dat dit een minder sterke glans op je fossiel en matrix geeft.
Een sterke glans op de krabbeschaar laat zich gemakkelijk wegkwasten met water.
Nogmaals, puik stukje prepareerwerk.

[Bewerkt door Galeocerdo op 14-04-2006 om 19:42 NL]

Gr. Taco

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 14 apr 2006, 21:56

ja misschien moet ik inderdaad die houtlijm gaan gebruiken (mocht het grondeermiddel heel slecht bevallen).

\'t probleem is een beetje: dit fossiel is inmiddels meer lijm dan fossiel, en gaat die lijm niet oplossen wanneer ik met aceton werk?

Groet, Casper

Post mortem we sort 'em!

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 18 apr 2006, 12:28

Wat je ook doet; altijd eerst uitproberen op een afvalstuk!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Isis » 18 apr 2006, 13:22

Casper schreef:
\'t probleem is een beetje: dit fossiel is inmiddels meer lijm dan fossiel, en gaat die lijm niet oplossen wanneer ik met aceton werk?
Een terechte zorg. Ik heb onlangs met behulp van aceton, 15 jaar ingedroogde bizonkit, nog vrij aardig weten op te lossen.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 18 apr 2006, 14:16

Dag Casper,
Om te beginnen: gefeliciteerd met je vondst, heel degelijk uitgeprepareerd, mooie foto ook.
Over restauratie is hier al veel geschreven, moet nog wel terug te vinden zijn.
Zie ook Herman’s hoofdstukje over conserveren onder ‘Conserveren en prepareren van fossielen’.

Regel 1: niets doen kan zelden verbeterd worden.
Regel 2: gebruik enkel technieken die reversibel zijn.

Je kunt veel lezen over dit onderwerp in:
R. Marquet, Fossielen verzamelen – Basiskennis en Technieken, BVP Antwerpen, 1993.
Anne Schulp, Praktijkgids Fossielen, KNNV Uitgeverij, 2005.

Mensen voelen vaak een onweerstaanbare drang opwellen om lijmen, harsen, vetten, kleurstoffen en cementen te smeren over breuken, barsten en allerlei oppervlakken.
Mij niet gelaten want ik heb daaraan een mooie boteham aan verdiend - vroeg of laat moet die rotzooi er toch weer af, en dan komt men bij de restaurateur terecht.

Wat je mooie krabbeschaar betreft: is het echt nodig dat je ze nog verder zou behandelen ? Vrees je m.a.w. dat je mooie werk, eenmaal weggeborgen of tentoongesteld op een veilige plek, uit zichzelf zou beginnen degraderen ?
Zo ja, dan kan ik je enkel Paraloïd B-72 in verdunning 1/100 aanbevelen. De niet poreuze delen van je poot zullen dan wel wat gaan glanzen, maar dat moet je er maar bij nemen.
Zeer sterk verdunde houtlijm (1/50) kan ook, maar weet wel dat je die er nooit meer uit krijgt.
Beide stoffen kun je best, als je die bezit, met een airbrush aanbrengen.

Mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

agaathunter

Bericht door agaathunter » 24 apr 2006, 22:45

De krabbeschaar ziet er inderdaad goed uit.
Ik weet, dat er mensen zijn die hun fossielen conserveren, door ze in te strijken met beton-emultie, of die het fossiel een halve dag in betonemultie leggen.
Het fossiel wordt dan keihard en de kleur wordt aanvankelijk wit-blauwachtig, maar als alles opgedroogd en ingetrokken is, is de kleur weer normaal.
Betonemultie kan men krijgen bij bouwhandelaren en de prijs per liter is ongeveer € 7,--
Je moet het verdunnen in de verhouding 1 deeltje betonemultie op 10 deeltjes water.

Succes: Ed (agaathunter)

geduld is een goede zaak

Erik

Bericht door Erik » 25 apr 2006, 00:17

\'t is een kreeftje... :)

Gesloten