vondsten Denemarken; tand?
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
vondsten Denemarken; tand?

Bovenstaande vondsten (foto\'s 1 t/m 7) zijn gevonden in Mon. De laatste drie foto\'s in Karlstrup. Daarnaast veel mooie zee egels (zie laatste foto) gevonden, belemieten en schelpjes.
Rare vondsten zijn de tandachtige vondsten op foto\'s 1, 2 en 3 en op foto\'s 8 en 9. De vondst op de eerste foto\'s is uit een steen gehakt. De rest lag los op de grond. Ik vraag me af of hier sprake is van fossiele tanden. Gek is dat bij de schelpen en zee egels op de vindplaatsen de structuren duidelijk te zien is, maar bij deze vondsten helemaal niet. Ik betwijfel dus of het iets is. De vorm is echter wel frappant, maar de vuursteen daar neemt ook de meest bizarre vormen aan.
Daraover gesproken, heb ik geen flauw idee wat de vondst op foto\'s 4,5,6 en 7 is (als het al wat is). Ik weet wel waar het mij aan doet denken, maar dat laat ik maar aan de fantasie van de lezer over.. Zeker is wel dat de vondst zelf kleine fossielen bevat. De top is metaalachtig en aan de onderkant zit een vaag waarneembare structuur rond de rand.
Tenslotte vraag ik mij af hoe je het beste klak fossielen kunt schoonmaken. Ik probeer het nu voorzichtig met azijn op restmateriaal en moet nog kijken of dit lukt zonder de vondst te beschadigen.
Groet,
Niels
Niels
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: vondsten Denemarken; tand?
ik veronderstel allemaal vuursteen?
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- sjaak
- Contacteer:
Volgens mij niet, althans niet bij die \"tandvormige\" dingen. Het ziet er uit als kalk. De vuursteen is daar donkerzwart. Misschien zit de vuursteen van binnen, maar dat kan ik zo niet zien.
ps
een uurtje onderdompelen in pure schoonmaakazijn werkt trouwens prima, het levert mooie zee egels op.
ps
een uurtje onderdompelen in pure schoonmaakazijn werkt trouwens prima, het levert mooie zee egels op.
Groet,
Niels
Niels
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Foto 1 t/m 7 zijn mijn inziens geen fossielen.
Foto 8 en 9 lijkt qua vorm een beetje op een spons die bedekt is met een laagje kalk. Probeer deze vondst eens goed schoon te borstelen nadat je hem in de schoonmaakazijn hebt gehad. Als het een krijtspons is zal er op gegeven moment een sponsstructuur te voorschijn moeten komen.
Foto 8 en 9 lijkt qua vorm een beetje op een spons die bedekt is met een laagje kalk. Probeer deze vondst eens goed schoon te borstelen nadat je hem in de schoonmaakazijn hebt gehad. Als het een krijtspons is zal er op gegeven moment een sponsstructuur te voorschijn moeten komen.
Robert Mensink
- Galeocerdo
Antw: Antw: vondsten Denemarken; tand?
Arghhh!!! Als je alle tuberkels van een zee-egel wil verwijderen is PURE SCHOONMAAKAZIJN dat de methode. Borstelen met een kortgeknipte tandenborstel en veel water, anders blijft er weinig van de structuur over. Of neem de tijd (enkele jaren) en leg ze buiten neer (wel binnenhalen bij vorst).sjaak schreef:
Gr. Taco
- sjaak
- Contacteer:
Dat zal wel zo zijn, maar mijn zee egels zijn nog volledig intact.
Bedankt voor de spons tip. Ik zal het uitproberen en kijk wel of er iets over blijft.
Bedankt voor de spons tip. Ik zal het uitproberen en kijk wel of er iets over blijft.
Groet,
Niels
Niels
- Galeocerdo

Sjaak,
Ach, het is maar een tip. Ik vind onverdunde schoonmaakazijn een van dik hout zaagt men planken methode. Het gaan erg snel en haalt behalve de matrix een groot deel van het calcietskelet van de zee-egel weg. Met name de tuberkels (de aanhechtingspunten voor de stekels) worden door de azijn weggeëtst. Op afstand zie daar niet veel van, wanneer je echter wat beter kijkt, zie je niets meer van de tuberkels. Ter illustratie een foto van een Echinocorys sulcata (Goldfuss 1826) uit Løgstør, uit mijn collectie. Het schoonmaken van deze zee-egel duurde korter dan jou onderdompeling in azijn.
[Bewerkt door Galeocerdo op 05-06-2006 om 19:30 NL]
Gr. Taco
- sjaak
- Contacteer:

Dat is een hele mooie zee egel!
Hierbij mijn vondsten:
de Blauwe, de Witte & de Platte (allen groeve Karlstrup, DK)
Ze lijken van dezelfde soort te zijn als op jouw foto.
Vooral de Blauwe vind ik erg mooi. In het echt veel mooier dan op deze (slecht belichte) foto. Ik heb ze trouwens niet zo heel lang ondergedompeld en scherp in de gaten gehouden. Er zitten nog steeds wat kalkresten op, maar dat vind ik wel mooi. Op de blauwe zie je de tuberkels goed zitten. Op de witte is dit een stuk minder. Mogelijk is dit de azijn, maar ze waren al niet duidelijk voor het azijn bad.
Voor wat betreft de andere vondsten:
- de \"spons\" bleek een vermomde vuursteen;
- de \"fallus\" heeft een top van ijzer en bevat kleine interessante fossieltjes waar ik nog eens goed naar moet kijken. Al met al een eigenaardig ding.
- de \"tand vormige\" steen op de andere foto is vermoedelijk ook een vermomd stuk vuursteen, maar laat ik (gelet op de gekke vorm) maar ongemoeid. Er zit een klein fossiel schelpje in, zodat het stiekem toch nog fossiel is.
Verder nog wat (punt) stukken Belemnieten gevonden, die ik nog moet schoonmaken.
[Bewerkt door sjaak op 06-06-2006 om 21:07 NL]
[Bewerkt door sjaak op 06-06-2006 om 21:11 NL]
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Weer wat geleerd. Dit geeft een interessante verklaring voor raar gevormde vuursteen:
\"Wel is komen vast te staan dat vuursteen is ontstaan op plaatsen waar organismen (zoals kreeftachtigen, mosselen enz.) in de zeebodem hebben gegraven. Ook kan vuursteen ontstaan op plaatsen waar kalksteen is gelamineerd. Dit wil zeggen dat dunne laagjes kalksteen worden afgewisseld met laagjes grofkorrelige kalksteen. Ook rond z.g. \'stofvreemde voorwerpen\' in de kalksteen kunnen vuurstenen ontstaan. Hiermee worden bedoeld bijvoorbeeld kristallen van andere mineralen, schelpfragmenten en graafgangen. Een mogelijke theorie over het ontstaan van vuursteen is de volgende: Zoals algemeen bekend zijn in zeewater grote aantalen minerale stoffen opgelost. Tussen deze stoffen bestaat een bepaald soort evenwicht. Wanneer dit evenwicht echter wordt verstoord zijn de gevolgen niet te overzien. Toen in het Paleoceen de kalkstenen uit het Krijt door opwelving van de zeebodem boven de zeespiegel kwamen te liggen, werd het in de kalksteen aanwezige zeewater verdrongen door zoet water dat in de bodem drong. Gedurende dat proces kristalliseerde siliciumdioxide (SiO2) rond de hiervoor genoemde stofvreemde voorwerpen, bioturbatiehorizonten enz.\"
www.fossilfreak.nl
\"Wel is komen vast te staan dat vuursteen is ontstaan op plaatsen waar organismen (zoals kreeftachtigen, mosselen enz.) in de zeebodem hebben gegraven. Ook kan vuursteen ontstaan op plaatsen waar kalksteen is gelamineerd. Dit wil zeggen dat dunne laagjes kalksteen worden afgewisseld met laagjes grofkorrelige kalksteen. Ook rond z.g. \'stofvreemde voorwerpen\' in de kalksteen kunnen vuurstenen ontstaan. Hiermee worden bedoeld bijvoorbeeld kristallen van andere mineralen, schelpfragmenten en graafgangen. Een mogelijke theorie over het ontstaan van vuursteen is de volgende: Zoals algemeen bekend zijn in zeewater grote aantalen minerale stoffen opgelost. Tussen deze stoffen bestaat een bepaald soort evenwicht. Wanneer dit evenwicht echter wordt verstoord zijn de gevolgen niet te overzien. Toen in het Paleoceen de kalkstenen uit het Krijt door opwelving van de zeebodem boven de zeespiegel kwamen te liggen, werd het in de kalksteen aanwezige zeewater verdrongen door zoet water dat in de bodem drong. Gedurende dat proces kristalliseerde siliciumdioxide (SiO2) rond de hiervoor genoemde stofvreemde voorwerpen, bioturbatiehorizonten enz.\"
www.fossilfreak.nl
Groet,
Niels
Niels