Vakantie en andere zaken.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Vakantie en andere zaken.

Bericht door Smaug » 12 aug 2006, 00:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, het is alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Niet dat ik druk ben geweest op het gebied van fossielen of zo, ik had alleen weinig te melden.

Even een huishoudelijke mededeling: Ik ben door mijn eerste jaar HBO-milieukunde (omgevingsmanagement) ik heb 57 van de 60 punten gehaald (geen P, helaas). Ik heb de hoogste cijfers van de klas en ik weet dat ik zoiezo de ecologische kant op wil in het laatste jaar met mogelijk een tweede differiëntatie ernaast.

Op het gebied van de fossielen:

1. Vlak voordat ik op vakantie ging heb ik een mooie kies van een wolharige neushoorn op de kop kunnen tikken in Ouddorp. Voor slechts 10 euro! Leuk prijsje toch!

2. Dan nog wat achterstallig onderhoud, een foto van een paar van de leuke haaientanden en vreemde dingen die tussen mijn 2 kilo marokaanse haaientanden zaten. Volgens mij zitten daar onder andere in van links naar rechts(*):

-Serratolamna lerichei (met een dubbele centrale spits, mijn eerste patalogische!)
-Hexanchus microdon
-Galeorhinus minutissimus
-Iets dat op een dolfijnentand lijkt? (Het is iig geen reptielen tand. Heeft een lange wortel met een mooie geglazuurde kroon.)
-En iets dat ik niet thuis kon brengen.

(* Alles onder voorbehoud en met gebruik van http://www.sharktoothcollector.at/shark_marokko.htm op en aanmerkingen hoor ik graag)

3. Ik ben op een geweldige vakantie naar Schotland geweest, eerst een week in Wester Ross, nabij Gairloch. Veel wandelen, natuurschoon en heel veel dieren. Veel zeevogels gezien (Puffins!!!) en veel dolfijnen en walvissen. De tweede week zaten we echter in het oosten. Een veel saaier landschap bekender om de whiskey en kastelen. Toch een enorme kolonie Jan-van-genten gezien en een paartje slechtvalken met al uitgevlogen jongen. Er is weinig terecht gekomen wat betreft het fossielen zoeken. Toch wil ik de volgende dingen nog laten zien.

3.1 Deze zandribbels heb ik gevonden tijdens een wandeling over de flanken van Ben Slioch. Als ik het goed heb komen ze uit het Old Red Sandstone en is plus minus 800 miljoen jaar oud. Een groter stuk lag bij de vuurtoren van Rubha Rèidh. Dat heb ik maar laten liggen want ik had geen zin om met een steen van 1 meter bij 1 meter bij 1 meter te lopen.

3.2 Onder weg van west naar oost Schotland zijn we nog wezen zoeken bij Cromarty. Eerst moesten we nog op zoek naar het pad dat naar het strand leide. Dat vonden we bij een plek die Eathie heet. We moesten nog wel 3,5 kilometer lopen om op het strand te komen. En dat eerst 200 meter naar beneden. Na een tijdje speuren vond ik mijn eerste fossiel, een leuk stukje hout (Ik geloof dat ik wat heb net het vinden van hout want dat is elke keer het eerste wat ik vind...)

3.3 Na een uurtje zoeken was het eigenlijk alweer tijd om verder te gaan. En dat terwijl ik nog niks had gevonden! En wat zie ik opeens aan de oppervlakte komen, een laagje schalie! Ik geef er een tik op en hop, wat zat er tussen! Ammonietjes! En ik moest weg... Net als je er een beetje in begint te komen. Ik heb trouwens ook wat steenknollen geopend, maar daar zat niks in. Als ik wat meer tijd had gehad...

Tsja, voorlopig was dat wel weer mijn laatste zoektocht want mijn auto heeft het begeven. Ik vertrouw hem iig niet meer op grote afstanden. Maar goed dat ik mijn Normandië trip nog niet had bevestigd.

Nou, iig de groeten voorlopig.

Richard.

[Bewerkt door Smaug op 11-08-2006 om 23:54 NL]

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

DNAtim
Contacteer:
Antw: Vakantie en andere zaken.

Bericht door DNAtim » 12 aug 2006, 01:31

Erg mooie neushoorn kies, zeker voor een tientje!
Ik vind ook erg veel van hetzelfde soort ammonieten hier rond Oxford in gedroogde klei, is alleen erg fragiel.

[Bewerkt door DNAtim op 12-08-2006 om 00:32 NL]

Tim

ilse
Antw: Vakantie en andere zaken.

Bericht door ilse » 12 aug 2006, 08:40

Hoi Smaug,
Welcome back!
Die neushoornkies is wel zeer knap en je hebt er zeker een koopje aan gedaan.
Scotland is prachtig hé (ik ben al een weekje op het eiland skye geweest en nog ergens een weekje maar ben de naam ervan vergeten).
Wat betreft fossielen heb ik zelf daar niets gevonden en gezocht, maar was toen nog niet echt bewust bezig met (steentjes).
Groetjes...
Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

Gesloten