Barnsteen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Betelgeuze
Barnsteen

Bericht door Betelgeuze » 30 aug 2004, 11:30

Soms zie ik in een winkel of op een beurs barsnsteen(amber)liggen waar kleine insectjes in zitten. Ik zou me dat telkens enorm graag kopen maar ik heb er nooit echt vetrouwen in aangezien je dat heel makkelijk kan namaken met kunsthars.
Weten jullie misschien hoe je kan zien of het echt is zonder het fossiel te beschadigen?

Alpha Orionis

Trilobite
Contacteer:
Antw: Barnsteen

Bericht door Trilobite » 30 aug 2004, 17:15

Da\'s een goede vraag, als het nep is dan kan je soms een lijn zien, vaak als je het draait is het beter te zien. en barnsteen met insecten of andere beetsjes er in zijn volgens mij uiterst zeldzaam.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

timber
Antw: Antw: Barnsteen

Bericht door timber » 30 aug 2004, 17:31

Trilobite schreef:
Da\'s een goede vraag, als het nep is dan kan je soms een lijn zien, vaak als je het draait is het beter te zien. en barnsteen met insecten of andere beetsjes er in zijn volgens mij uiterst zeldzaam.
Amber is een steen die gevonden wordt in de ingewanden van de potvis en wordt ten
onrechte ook barnsteen genoemd.

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 30 aug 2004, 18:09

De enige truk die ik ken om te zien of hij echt is is door hem ff in het vuur te houden. Als het smelt dan weet je dat het nep is, als hij niet smelt is het echt. Toch denk ik niet dat ze dit toelaten in een winkel, dus daarom zoek ik nu een andere trukje.
en barnsteen met insecten of andere beetsjes er in zijn volgens mij uiterst zeldzaam.
Dat kan wel maar je ziet ze wel veel te koop.

mooi vb hiervan(online shop): http://www.fossilmall.com/PaleoRelic/Amber/Amber.htm

[Bewerkt door Betelgeuze op 30-08-2004 om 17:09 NL]

Alpha Orionis

Maarten

Bericht door Maarten » 30 aug 2004, 19:58

Barnsteen met insecten zijn absoluut niet zeldzaam. Als je naar www. ebay.com gaat en dan \"fossil amber\" intoetst krijg je een paar duizend items barnsteen met insecten, deze kun je met wat geluk voor een habbekrats kopen......Zitten onwaarschijnlijk mooie bij voor 5-15 dollar.
Succes!!

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 30 aug 2004, 22:38

Barnsteen is niet erg zeldzaam. Ook insekten komen redelijk vaak voor. In groeves in polen en het Russische Kaliningrad wordt het met kilos tegelijk gewonnen in zandgroeves. Daar is het dan ook erg goedkoop. Ik ben er twee jaar geleden geweest, en ze bieden de barnsteen voor een habbekrats aan. Dat wil zeggen een paar euro voor een ketting of een zakje ruwe barnsteen.

Het is dan ook meestal niet de moeite waard om het na te gaan maken, want dat kost in de meeste gevallen veel meer... Soms gieten ze bijvoorbeeld wel schorpioenen oid in hars, en dat is natuurlijk duidelijk nep.

De truck om het te branden helpt niet. Echte barnsteen (oorsponkelijk brennstein of brandsteen) brand namelijk ook!

Succes met het zoeken naar een leuk stuk!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 30 aug 2004, 23:12

Ok, bedankt voor de informatie.

Alpha Orionis

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Barnsteen

Bericht door Casper » 03 okt 2004, 00:07

timber schreef:
Amber is een steen die gevonden wordt in de ingewanden van de potvis en wordt ten
onrechte ook barnsteen genoemd.
volgens mij is het anders:
Barnsteen is Fossiele hars van de naaldboom pinus succinifera uit het eoceen en wordt ten onrechte ook amber genoemd.

Post mortem we sort 'em!

Betelgeuze

Bericht door Betelgeuze » 03 okt 2004, 12:18

Dat blijft toch het zelfde?

Alpha Orionis

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 03 okt 2004, 12:43

eigenlijk niet.
als barnsteen ten onrechte amber genoemd wordt, betekent dat nog niet dat amber ten onrechte barnsteen genoemd wordt.
barnsteen wordt door veel mensen amber genoemd, maar amber wordt niet door veel mensen barnsteen genoemd.

Groetjes, Casper

Post mortem we sort 'em!

Gesloten