varen carboon 3 vragen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 47 times
varen carboon 3 vragen

Bericht door Tommie » 16 mar 2014, 20:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

ik heb bovenstaand fossiel gevonden in de Hendrik. Het was een steen die vol met varens zat maar de steen brak niet mooi. Toch vond ik het de moeite waard om mee te nemen.
Er vielen me twee dingen op. Ten eerste op de tweede foto zie je dat twee takjes ieder weer splitsen. Het is de eerste keer dat ik dat zie maar ik neem aan dat dit vaker voorkomt. Heeft dit nog een speciale naam?
Op foto drie is een takje met bladeren te zien die nogal wat bultjes/putten vertoont. Is dit gebeurt tijdens het fossiliseren? De andere bladeren hebben dit niet.

Let niet op de verschillen in kleur tussen de foto's. ( iets met mij en het fotoapparaat)

groetjes,

Tom

Carboon
Has thanked: 447 times
Been thanked: 531 times
Antw: varen carboon 3 vragen

Bericht door Carboon » 16 mar 2014, 22:45

Afbeelding

De derde foto is niet heel duidelijk, maar de bultjes op de bladeren zouden goed sporendoosjes (sporangia) kunnen zijn. Als dit klopt, dan gaat het dus om een echte varen. Over de tweede foto ben ik niet erg zeker, maar het gelijkt behoorlijk op wat ik enkele jaren geleden in onze tuin heb gefotografeerd. Zie bijgevoegde foto van een Japanse Regenboogvaren (Athyrium niponicum) met vergelijkbare splitsing van de punt. Het zou om een mutatie of trauma kunnen gaan, misschien. Anderson & Anderson (1981) hebben in Dicroidium, een voornamelijk Triassische pteridosperm, ook dergelijke "misvormde" bladvormen herkend.

Is dit een recente vondst? Hoe is de situatie op de Hendrik momenteel?

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 47 times

Bericht door Tommie » 17 mar 2014, 12:23

Hoi Tim,

gisteren sinds een jaar weer gaan zoeken en deze gevonden. (Gezinsuitbreiding gehad een jaar geleden). Er was me trouwens iemand voor geweest met maat 44 ongeveer.

Het is inderdaad lastig te zien op de foto. Maar het is alleen aan dit takje dat de onregelmatigheden te zien zijn.

Het is een splitsing zoals op jou foto te zien is. Maar dan bij twee takjes.

groetjes,

Tom

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 mar 2014, 20:05

Tip: kijk eens op de website van Hans Steur.
http://steurh.home.xs4all.nl/

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-03-2014 om 20:06 NL]

Robert Mensink

Plaats reactie