conserveren met Hars ??

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
paulron
conserveren met Hars ??

Bericht door paulron » 16 mar 2014, 21:36

Hallo,

Ik heb een mammoetkies die moet over een poos geconserveerd worden. In het verleden heb ik een keer een mengsel van aceton en Velpon gebruikt( verhouding weet ik niet meer) maar de kies is toch gaan scheuren.

Kan ik de kies beter conserveren met kunsthars? Heeft er iemand ervaring mee?

groetjes Anne-Marie

Vincent Graper

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: conserveren met Hars ??

Bericht door Frederik » 17 mar 2014, 10:17

Als de kies ondanks een eerdere behandeling toch verder scheurt, lijkt het me misschien eerder een kwestie van verder te ontzilten alvorens ze te conserveren met een andere middel. Maar ik weet niet of dat überhaupt nog zinvol is?

[Bewerkt door Frederik op 17-03-2014 om 10:17 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

mihcaz
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times
Antw: conserveren met Hars ??

Bericht door mihcaz » 24 mar 2014, 23:57

Veel mensen geven de tip om met verdunde houtlijm te werken maar pas op! Sommige fossielen bevatten mineralen die door de aanwezigheid van water omgezet worden tot hydroxides welke wit uitslaan en het fossiel erg lelijk kunnen maken. Fossiel hout met pyriet is hier bijvoorbeeld heel gevoelig voor en ook carboon fossielen (bevatten vaak ook microscopisch kleine pyriet kristallen) kun je met water totaal vernielen.
Nadeel van de verdunde houtlijm is dat het een middel op waterbasis is en dus hydroxides kan vormen welke vervolgens gefixeerd worden door de houtlijm. Een witte waas over je fossielen welke niet meer te verwijderen is.

Ik ben overgestapt op alleslijm van Bizon dat ik verdun met aceton. Goed verdunnen zodat alle kleine kiertjes mooi bevochtigd worden. Liever een paar keer heel dun dan in één keer een te dikke laag. De aceton verdampt snel waardor de lijm erg kleverig wordt dus zorg dat je fossiel op minimale steunpunten kan drogen om afdrukken van steunpunten te voorkomen. Wat goed werkt is enkele naalden in een relatief zacht voorwerp steken en je fossiel op de naalden laten drogen. Let wel op met aceton. De dampen zijn redelijk slecht voor je gezondheid. Draag liever ook handschoenen maar de meeste handschoenen zullen uiteindelijk week worden van de aceton.

Groeten,

Micha

Plaats reactie