Prepareren van een Pseudocryphaeus sp. uit Marokko
Prepareren van een Pseudocryphaeus sp. uit Marokko

Zopas heb ik nog eens een preparatie van een Marokkaanse trilobiet beeindigd.
Het betreft een Pseudocryphaeus sp. uit de familie van de Acastidae. Deze trilobiet komt uit het Pragiaan van Atchana, gelegen in de Anti Atlas.( Zuid -Oost Marokko)
De eerste twee foto's tonen de trilobiet, die in dwarsdoorsnede te zien is. De eerste steen bevat thorax en pygidium, de tweede steen het cephalon.
Ik ben de preparatie aangevangen met de steen op de tweede foto. Al snel kwam een oogje piepen, waar de lensjes mooi zichtbaar zijn. Vervolgens werd verder naar voren gewerkt en dan naar het linker gedeelte van het cephalon. Omdat de matrix nogal plakkerig was, heb ik met het zandstraaltoestel de laatste restjes sediment verwijderd.
Let ook op de karakteristieke "snuit" op foto 4, een typisch kenmerk van deze trilobiet.
Nu was het tijd om de tweede steen aan te brengen met secondelijm en verder naar achter te prepareren. Eerst de thorax segmenten. Omdat dit beestje nogal klein is ( 2.8 cm ) zijn de plooien vrij smal en is het niet zo eenvoudig om alle matrix te verwijderen zonder schade aan te brengen. De zandstraler werk hiervoor uitstekend.
De laatste 3 foto's tonen het eindresultaat.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Prepareren van een Pseudocryphaeus sp. uit Marokko
Mooi gedaan.
Een heel kort snuitje, deze. Er is wel wat vormvariatie misschien wat dat betreft.
Ik heb er zelf naar gezocht bij Jebel Mrakib, maar ik ben niet verder gekomen dan een geïsoleerd cephalon (daarna moest ik de ehbo-kit bovenhalen en hadden we opeens belangrijker dingen te doen
).
Een heel kort snuitje, deze. Er is wel wat vormvariatie misschien wat dat betreft.
Ik heb er zelf naar gezocht bij Jebel Mrakib, maar ik ben niet verder gekomen dan een geïsoleerd cephalon (daarna moest ik de ehbo-kit bovenhalen en hadden we opeens belangrijker dingen te doen

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Prachtig werk Lugo!
Blijft fascinerend hoe weinig je eerst ziet van die trilobiet en wat er dan uit het steen komt
Het ziet er uit of dat beestje zo weg kan kruipen om zich "weer " te verstoppen.
Peter
[Bewerkt door donckey op 26-03-2014 om 08:36 NL]
Blijft fascinerend hoe weinig je eerst ziet van die trilobiet en wat er dan uit het steen komt

Het ziet er uit of dat beestje zo weg kan kruipen om zich "weer " te verstoppen.
Peter
[Bewerkt door donckey op 26-03-2014 om 08:36 NL]
donckey
Frederik en Peter ,
bedankt voor de reactie.
Die EHBO kit, had dit te doen met de metaalsplinter van de geologenhamer?
En Peter, hij zit nu veilig in een doosje, weg kruipen kan niet meer
Lugo
bedankt voor de reactie.
En Peter, hij zit nu veilig in een doosje, weg kruipen kan niet meer

Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Prepareren van een Pseudocryphaeus sp. uit Marokko
Lugo schreef:

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Inderdaad weer prachtig werk Lugo.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Bedankt iedereen voor de waardering.
Wat de vraag van Tony betreft, wil ik graag vermelden dat dit de eerste trilo is, die ik nog een beetje gezandstraald heb.
Ik heb dit toestel pas aangeschaft en het is nog een beetje zoeken naar de beste werkwijze en techniek.
Voor deze trilobiet heb ik dolomietpoeder gebruikt met 2 bar druk. En het zandstralen zelf was eigenlijk niet meer dan op het einde van het preparatieproces, nadat alle werk met de preparatienaald gedaan was, nog even over de ganse trilobiet te blazen om de laatste witte matrixpuntjes te verwijderen.
Het was dus niet bedoeld om grotere stukken matrix weg te stralen.
mvg
Lugo
Wat de vraag van Tony betreft, wil ik graag vermelden dat dit de eerste trilo is, die ik nog een beetje gezandstraald heb.
Ik heb dit toestel pas aangeschaft en het is nog een beetje zoeken naar de beste werkwijze en techniek.
Voor deze trilobiet heb ik dolomietpoeder gebruikt met 2 bar druk. En het zandstralen zelf was eigenlijk niet meer dan op het einde van het preparatieproces, nadat alle werk met de preparatienaald gedaan was, nog even over de ganse trilobiet te blazen om de laatste witte matrixpuntjes te verwijderen.
Het was dus niet bedoeld om grotere stukken matrix weg te stralen.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites